۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۸۹۶۸۶

برگزاری هفتمین پیش نشست کنفرانس بین المللی «گردشگری و معنویت»

هفتمین پیش نشست کنفرانس بین المللی «گردشگری و معنویت» با حضور کارشناسان در سالن نشست های دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.
گردشگری و معنویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین پیش نشست کنفرانس بین المللی «گردشگری و معنویت» با رویکرد «گردشگری و معنویت در ادیان»، در دانشگاه مجازی المصطفی واقع در قم برگزرای شد.

در این نشست ابتدا حجت الاسلام دکتر حسینی ریاست محترم دانشگاه مجازی المصطفی ضمن قدردانی از معاونت پژوهش و گروه تربیتی مدیریت فرهنگی، تاکید کرد که بررسی گردشگری و معنویت، موضوعی جدید بوده که برخواسته از توصیه های ادیان به ویژه دین اسلام است چرا که خداوند متعال در قرآن کریم کراراً به مساله سیروا فی الارض اشاره کرده و از بشر خواسته است که این گردش با تفکر و تامل باشد و طبعا اگر گردشگری با تفکر و تامل همراه باشد، منجر به معنویت خواهد شد.

دکتر حسینی در ادامه به فعالیت های دانشگاه مجازی المطصفی پرداخت و گفت: چندی است که دانشگاه المصطفی گروه علمی تربیتی مدیریت فرهنگی را تشکیل داده است و یکی از اهداف تشکیل این گروه، ارائه آموزش های لازم به علاقمندان در همه کشورها است.

وی افزود: دانشگاه مجازی المصطفی در مقطع کارشناسی ارشد، به تدریس مدیریت فرهنگی می پردازد که این رشته هشت زیرشاخه از جمله گردشگری اسلامی دارد. برنامه ریزی ها برای ارائه این رشته در مقطع دکتری نیز انجام شده و بعد از صدور اجازه از سوی وزارت علوم، این کار انجام خواهد شد.

رییس دانشگاه مجازی المصطفی گفت: دوره های بلند مدت مجازی این دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به هفت زبان زنده دنیا یعنی عربی، فارسی، انگلیسی، اردو، آذری، استانبولی و فرانسه برگزار می شود که پر مخاطب ترین این زبان ها، زبان عربی است. همچنین در دوره های کوتاه مدت، 5 زبان به زبان های بالا اضافه می شود.

وی تاکید کرد که در این دانشگاه حدودا به سه هزار نفر زبان فارسی آموزش داده می شود چرا که زبان فارسی ابزاری مهم در زمینه گردشگری معنوی به شمار می آید.

دکتر ایمانی رییس علمی کنفرانس بین المللی «گردشگری و معنویت» نیز ضمن اعلام این که نشست حاضر در دانشگاه مجازی المصطفی هفتمین پیش نشست کنفرانس «گردشگری و معنویت» است؛ گفت: مساله گردشگری و معنویت در فضای جاری کشور مساله ای مهم است چرا که با استقبال عده ای از (صنعت) گردشگری، ما (کارشناسان کنفرانس) می توانیم مسیری را مشخص کنیم که گردشگری مطابق با ارزش های کشور باشد.

دکتر پیمان رییس ستاد اجرایی کنفرانس نیز با قدردانی از مشارکت و استقبال مراکز علمیِ حوزوی در موضوع گردشگری اسلامی تاکید کرد که کنفرانس «گردشگری و معنویت» می تواند نقش بسیار موثری در معرفی ایران و تشیع و نیز مبارزه با تبلیغات منفی دشمنان در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: یکی از راه های مبارزه با تلبلیغات منفی دشمنان، مبارزه از طریق انتشار کتاب، سخنرانی ها و منبرها است اما مشاهده عینی مخاطبان، آن هم از طریق گردشگری، می تواند نقش موثرتری داشته باشد.

دکتر پیمان تاکید کرد: گردشگری فرصتی بسیار مناسب برای معرفی هرچه بهتر فرهنگ تشیع است.

در این نشست همچنین سه مقاله درباره «گردشگری و معنویت» از سوی کارشناسان ارائه شد که عبارتند از:

«سفر و معنویت در ادیان قبل از اسلام»، دکتر مهدیه شهرابی؛

«زیارت و گردشگری در ادیان»، دکتر محمدی و

«کارکرد سفر و گریز از محیطمعنویت در تحقق کمال عرفانی»، دکتر ایمانی

شایان ذکر است که نشست امروز، هفتمین پیش نشست علمی سومین کنفرانس بین المللی «گردشگری و معنویت» بود. اولین دوره این کنفرانس با این موضوع در سال 1394 و دومین دوره در سال 1395 به همت دانشگاه علم و فرهنگ در تهران برگزار شد. سومین دوره کنفرانس نیز با همکاری مجمع جهانی شیعه شناسی، جامعه المرتضی، مجمع جهانی اهل بیت، سازمان فرهنگی استان قم و جامعه المصطفی برگزار خواهد شد.

محورهای سومین کنفرانس«گردشگری و معنویت» از این قرار خواهد بود: «معنویت؛ راهی برای تحقق گردشگری پایدار»، «مبانی فلسفی و تعالی انسان در گردشگری»، «مبانی روانشناسی و سلامت معنوی در گردشگری»، «مبانی جامعه شناسی و تعامل اجتماعی در گردشگری»، «مبانی زیبایی شناسی، فرهنگ، هنر و معماری در گردشگری» و «مبانی برنامه ریزی، اقتصاد و مدیریت در گردشگری»./847/ب

ارسال نظرات