۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۵۹۰۱۶۰
آیت الله صدیقی:

عالم واقعی دربرابر ناهنجاری‌ها و فساد ساکت نمی نشیند

عالم واقعی دربرابر ناهنجاری‌ها و فساد ساکت نمی نشیند
استاد درس اخلاق حوزه علمیه گفت: حفاظت از دین از شئون علما است؛ عالم واقعی در برابر ناهنجاری‌ها و فساد موجود در جامعه سینه سپر می‌کند و متعرض می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: کسی که فهم عمیقی از ابعاد مختلف دین نداشته باشد فقیه و مجتهد مطلق نیست.

وی در ادامه افزود: بسیاری از افرادی که مفاهیم دین در بایگانی ذهن‌شان متراکم است اصلاً متوجه نیستند که دین چیست و برای چه هدفی آمده است؛ دین برای تربیت انسان‌ها در متن اجتماعات بشری و از مهمترین مسائلی است که سرنوشت آدمی به آن بستگی دارد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: تعریف فقاهت در قرآن کریم و روایات فهم عمیق و درست از دین است؛ دومین شرط فقاهت، صیانت نفس شخص فقیه و بیمه بودن او در برابر هواهای نفسانی است.

وی در ادامه بیان داشت: طلبه باید طوری مراقبه داشته باشد که شیطان از به خطر انداختن او در دام گناه ناامید شود و چنان خود را به درگاه حق تعالی وصل کند که خداوند خود حفاظت از او را بر عهده بگیرد.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: مصونیت رهبر باید در سنگر نفوذناپذیر تقوا و تدین، محقق شده باشد؛ کسی که در برابر هوس‌های مخرب توفیق دارد مالک غرایز خود بوده و مملوک نفس اماره نباشد، اهل نماز شب و عمل به فرایض دینی است اما به وجود و یا عدم وجود دین در جامعه کاری ندارد و این موضوع اصلاً برای او اهمیتی ندارد، شخص کاملی نیست بلکه ناقص است.

وی افزود: حفاظت از دین از شئون علماست؛ عالم باید مرزبان باشد و از مرزهای دین در برابر شیاطین و بیگانگان حفاظت کند؛ عالم واقعی در برابر ناهنجاری‌ها و فساد موجود در جامعه، سینه سپر می‌کند، متعرض می‌شود و اوضاع را زیرنظر دارد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: عالم واقعی، بی دینی و بی تقوایی را در جامعه برنمی‌تابد زیرا طبع عالم اصلاً با گناه سازگار نیست؛ عملی انسان را به اوج و بالا می‌برد که با اراده و جهاد در برابر هواهای نفس و تبعیت از امر اولیای خدا به دست آمده باشد.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) به قدری در میان مردم ساده و خاکی زندگی می‌کرد که عبودیت و بندگی در ظاهر و باطن ایشان موج می‌زد؛ سبک زندگی علمای دین نیز باید روش بندگی و سادگی پیامبر(ص) باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عالم دینی باید فرمان‌بر خدای حق تعالی باشد، امر او را در زمین پیاده کند و در قیام و قعود او هر حسابی تنها برای خدا باز شود؛ بر خلاف مسائل اخروی، مسائل دنیوی به گونه‌ای است که انسان هر اندازه در آن به موفقیت می‌رسد باز هم ارضا نمی‌شود و حرص و طمع او را سیر نمی‌کند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات