۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۵۹۰۸۸۲
استاد حوزه مطرح کرد؛

تأکید امامان معصوم به برگزیدن نام نیکو برای فرزندان

تأکید امامان معصوم به برگزیدن نام نیکو برای فرزندان
حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: در مفاهیم دینی به انتخاب نام مناسب برای فرزندان تأکید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمن حمید درایتی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه، شب گذشته در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن در مجتمع بنی فاطمه با اشاره به آیه 11 سوره حجرات گفت: خداوند در این آیه مومنین را از مسخره کردن، عیب جویی و با لقب زشت صدا زدن منع می کند و کسانی را که از عمل زشت خود توبه نکنند، ظالم می شمارد.

وی با بیان این که خداوند در این آیه می فرماید:«وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ»، اظهار کرد: خداوند مؤمنین را از ایراد گرفتن از یکدیگر و صدا زدن یکدیگر با القاب زشت منع می کند

حجت الاسلام والمسلمین درایتی افزود: انتخاب لقب و اسم نشانه تفکر و فرهنگ است و هر کسی براساس باور و فرهنگی که رشد یافته ایم اسم و نامی را انتخاب می کنند و در مفاهیم دینی به انتخاب نام خوب برای فرزندان تأکید شده است.

استاد حوزه به روایتی در خصوص تأکید امامان معصوم به برگزیدن نام نیکو برای فرزندان اشاره و ابراز کرد: در روایتی آمده است که از حقوق فرزندان بر پدر و مادر و از وظایف والدین است که انتخاب نام خوب برای فرزند انتخاب کنند و نیز به وی قرآن تعلیم دهد.

وی افزود: باید نامی را برای فرزندان انتخاب نامی کنیم که ارتباط عاطفی با نام خود برقرار کند و نیز با انتخاب نام نیکو آن ها را در مسیر خوبی قرار دهند. در روایت است که در قیامت ائمه وقتی مومنی را می خواهند مورد شفاعت در پیشگاه خداوند قرار دهند، نام های این مومنان را از جمله دلایل شیعه بودن آن ها ذکر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی اظهار کرد: گاهی اسامی زیبا داریم اما به درستی ادا نمی شود که این صدا زدن با شخصیت فرد و یا با ارزش آن اسم همخوانی ندارد بنابراین اسم قداست دارد و سعی کنیم که درست صدا بزنیم و با نوع صدا زدن آن اسامی را سبک نشماریم.

استاد حوزه به نگه داشتن احترام در صدا زدن اسامی تأکید کرد و گفت: در فرهنگ ما صدا کردن با اسم کوچک شایسته نیست از جمله این که پدر و مادر را با اسم صدا نزنند چون از ادب به دور است و نیز نوعی فرهنگ سازی است و این حریم و صدا زدن محترمانه را از خانواده  به فرزند بیاموزیم.

وی با بیان این که در ادامه این آیه خداوند می فرماید:«بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ»، ابراز کرد: خداوند در این آیه خداوند به این نکته تأکید دارد که بعد از ایمان آوردن کسی و مومن شدن وی نباید با شرایط قبل فرد، وی را صدا بزنید که این کار زشت است.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که خداوند می فرماید:«وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»، گفت: خداوند در این آیه دستوراتی برای مومنان از قبیل نهی از مسخره کردن، عیب جویی و صدا زدن با القاب زشت صادر می کند در ادامه در صورتی که رعایت نکردند، دستور بعدی یعنی توبه را صادر می کند که از عمل زشت خود توبه کنند و اگر توبه نکنید ظالم هستید.

استاد حوزه به شرایط توبه اشاره و ابراز کرد: برای این که شخص توبه کند باید حق مردم را ادا کند و تازمانی که حق مردم را ادا نکند، توبه پذیرفته نمی شود. اگر مالی را ضایع کرده باید جبران شود و اگر آبروی کسی را برده باشیم باید اعاده حیثیت کنیم.

وی افزود: توبه از جهت حق الله و حق الناس متفاوت است و دارای آثاری نسبت به گذشته و آینده است که عدم تکرار معصیت و جرم آثار آن در آینده و جبران گذشته اثار آن نسبت به گذشته است.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی به ظالم اشاره و ابراز کرد: خدا در قرآن می فرماید: «مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلَا شَفِيعٍ يُطَاعُ»، بنا براین آیه از قران کریم ظالمین در روز قیامت مشمول شفاعت نمی شود و در آیه 11 سوره حجرات نیز خاوند کسانی را که توبه نمی کنند را از ظالمین برمی شمارد./864/پ202/ب1

ارسال نظرات