۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۵۹۳۸۸۶
آیت‌الله رشاد:

روح متقین در اشتیاق پیوستن به لقاء الله است

روح متقین در اشتیاق پیوستن به لقاء الله است
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه روح انسان متقی در اشتیاق پرواز به سوی خداوند است، گفت: متقین اهل فضائل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز در کلاس درس نهج البلاغه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی(ع) در خطبه متقین به ذکر فضایل و اوصاف این گروه از مومنان پرداخته‌اند و فرمودند متقین اهل فضائل هستند.

وی با اشاره به هفتمین ویژگی با تقوایان و پارسایان، ابراز کرد: بر اساس اجلی که خداوند متعال برای همه انسان‌ها مشخص کرده هر انسانی در مقطعی مشخص و زمانی معین این دنیا را ترک می‌کند و وارد عالم دیگر می‌شود؛ اگر تاریخ اجل برای عروج از این دنیا به عالم دیگر برای انسان‌ها مشخص نشده بود ارواح و نفوس متقین لحظه‌ای در جسم‌هایشان توقف نکرده و عروج می‌کردند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بابیان اینکه باقی ماندن روح در کالبد انسان مؤمن دو دلیل دارد، اظهار داشت: نخست اشتیاقی است که به کسب ثواب و پاداش دارد و دیگر خوف و وحشتی است که خداوند به عذاب و عقاب گناه‌کاران داده است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه معنای لفظ وعده‌ و وعید با یکدیگر متفاوت است، گفت: بار معنایی وعده مثبت و وعید منفی است مراد از وعده، وعده‌های خوش و مقصود از وعید، وعده‌های بد است. در قرآن کریم وعده به پاداش اعمال صالح و وعید به عقاب و نتایج اعمال ناصالح اطلاق شده است.

آیت‌الله رشاد با اشاره به اجل مکتوب، عنوان کرد: این نوع اجل در پرونده حیاتی انسان ثبت‌شده است و به‌صورت طبیعی روال خود را طی کرده و اتفاق میفتد. اما اجل غیرطبیعی اجلی است که اگر حیات به‌صورت طبیعی ادامه پیدا می‌کرد طور دیگری می‌شد اما تقدیر به‌گونه‌ای دیگری رقم می‌خورد که از آن به‌عنوان اجل معلق یاد می‌شود و بسته به شرایط قطعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قضا و قدر هر دو از سنت الهی است و انسان می‌تواند باتدبیر ازقضا به‌قدر پناه ببرد، عنوان کرد: اجل مسما نوعی قضا است که می‌توان با قدر این قضا را به تأخیر انداخت.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: اینکه گفته می‌شود اگر اجل نبود انسان متقین روحش در جسم باقی نمی‌ماند مراد از اختیاری است که انسان مؤمن به روحش دارد بنابراین جسم انسان همانند مرکب است و روح انسان متقین می‌تواند هر زمان که می‌خواهد از آن پیاده شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) بابیان اینکه استقرار روح در کالبد جسم می‌تواند تحت تأثیر اراده باشد، گفت: متقین انسان‌هایی هستند که به اعمال خود اطمینان دارند و یقین دارند که می‌توانند نتیجه اعمالشان را ببینند به حدی یقین دارند که روحشان در اشتیاق پرواز به‌سوی خداوند است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات