۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۹۵۸۹۵
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

تفاوت‌های بانکداری اسلامی، ربوی و غیر ربوی + فیلم

تفاوت‌های بانکداری اسلامی، ربوی و غیر ربوی + فیلم
حجت الاسلام یوسفی گفت: لازم است سرمایه گذاری لازم برای رفتن به سمت سیستم‌های اقتصادی از جمله سیستم پولی متناسب با مبانی اسلامی انجام شود.

حجت الاسلام احمد علی یوسفی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص بانکداری اسلامی، غیر ربوی و ربوی، گفت: این سه اصطلاح جدا از هم هستند.

وی افزود: بانکداری ربوی به بانکداری گفته می‌شود که رسماً بر اساس سیستم غرض ربوی است و بانکداری غیر ربوی در واقع به این منظور است که بخواهیم عقود اسلامی را درون چنین بانکداری عملیاتی کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم درون چنین ساختاری، عقود اسلامی را عملیاتی کرده و آن را به بانکداری غیر ربوی تبدیل کنیم، ابراز داشت: تجربه نشان داده است که چنین امری بسیاری مشکل و به اعتقاد بعضی از کسانی که توجه تفصیلی به این مسأله داشته‌‌اند امری غیر ممکن است.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از نمایندگان مجلس می‌گفت من ۸۰۰ مورد را بررسی کرده‌ام در طول سی و اندی سال حتی یک عقد مشارکتی هم به نام عقود مشارکتی تحقق پیدا نکرده است و اعتقاد او بر این بود که این ساختار اساساً چنین ظرفیت و گنجایشی را ندارد.

حجت الاسلام یوسفی ابراز داشت: ما اگر فرض کنیم که بتوانیم به بانکداری غیر ربوی برسیم باز هم با بانکداری اسلامی فاصله داریم؛ بانکداری اسلامی یعنی اینکه ما بر اساس این بانکداری بتوانیم نهاد پولی جدیدی را طراحی کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی می‌توانیم بر اساس مبانی اسلامی، نهاد پولی اسلامی را طراحی کنیم که روش درست و انگیزه این عمل هم در جامعه و سیستم وجود داشته باشد؛ در شرایط موجود در حوزه های علمیه به طور جدی این انگیزه وجود دارد اما در نظام تصمیم گیری پولی، بانکی و قانون گذاری کشور نه اینکه اصلاً وجود نداشته باشد اما این تصمیم و اراده هنوز به صورت جدی شکل نگرفته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر این اراده به طور جدی شکل بگیرد می‌‌توانیم بانکداری اسلامی را متناسب با ساختار نظام اقتصادی اسلام و بر اساس مبانی اسلامی کشف، استخراج و نهادینه سازی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به مسوولین اقتصادی کشور دارید، اظهار داشت: یکی از کارهایی که در قانون گذاری باید به آن توجه شود همین مسئله است و باید به عنوان امری جدی در قانون گذاری آن را ببینیم.

حجت الاسلام یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین لازم است سرمایه گذاری لازم برای رفتن به سمت سیستم‌های اقتصادی از جمله سیستم پولی متناسب با مبانی اسلامی انجام شود./۹۶۹/ت302/ب1

تعداد بازدید : 7
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات