۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۵۹۵۹۱۰
آیت الله رشاد:

انسان حکیم به‌موقع و بجا سخن می‌گوید

انسان حکیم به‌موقع و بجا سخن می‌گوید
آیت الله رشاد با بیان اینکه انسان حکیم به‌موقع و بجا سخن می‌گوید، گفت: گاهی سخن نگفتن نشانه حکمت انسان است.

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، شنبه پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی علیه السلام می‌فرمایند: سکوت و سخن نگفتن آن هنگامی‌که انسان سخن حکیمانه و سازنده برای گفتن دارد در این سکوت خیری نیست و اگر انسان سخنی برای گفتن ندارد اما از روی جهل سخن بگوید چیزی جز شر از این سخن کسب نمی‌شود.

وی افزود: انسان باید از بیهوده‌گویی جاهلانه اجتناب کند چراکه خیری از آن کلام دریافت نمی‌کند و چیزی جز شر که نهایتش زیان و خسران است نصیب او نمی‌شود.

آیت‌الله رشاد بیان داشت: این عادت خوبی نیست که انسان در هر مجلسی که می‌نشیند تصور کند او نیز همانند دیگران باید سخن بگوید گاهی برخی انسان‌ها بی‌آنکه در مورد موضوع جلسه‌ای آگاهی داشته باشند سخن می‌گویند و این عاملی می‌شود که حاضران در آن جلسه راجع او اظهارنظر کنند و جاهل مورد خطابش قرار دهند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران ادامه داد: گاهی همین سخنان بیهوده زمینه انحراف دیگران را فراهم می‌آورد و سبب انحراف و لغزش مستمعین می‌شود، این رفتار جنبه روانی و شخصیتی دارد که متأسفانه برخی به آن گرفتار هستند و هر جا که می‌نشینند بدون توجه به جمع حاضر و موضوع موردنظر سخن می‌گویند.

این مفسر قرآن کریم بابیان اینکه انسان حکیم به‌موقع و بجا سخن می‌گوید، عنوان کرد: گاهی سخن نگفتن نشانه حکمت انسان است اما کتمان سخن حکیمانه نیز جایز نیست/813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات