۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۵۹۶۱۵۱
کارشناس دینی:

حیا، حجاب و ادب حضرت فاطمه بی نظیر بود

حیا، حجاب و ادب حضرت فاطمه بی نظیر بود
الاسلام حائری زاده گفت: هر یک از خصوصیات حضرت فاطمه زهرا(س) می‌تواند به عنوان الگوی بانوان و دختران جامعه ما باشد.

حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده، کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: ما بیش از آنکه به مسائل حضرت فاطمه زهرا(س) و سیره ایشان بپردازیم به ذکر مصیبت این بانوی بزرگوار پرداخته‌ایم در عین حال که ذکر هر دو مبحث لازم و ضروری است.

وی افزود: تمام زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و خروجی زندگی ایشان عبادت بود؛ این عبادت و بندگی نه تنها در نماز و روزه بلکه در تمام سکنات و اقوال ایشان نمایان بود تا جایی که سبب شده بود این بانوی بزرگوار رنگ و بوی الهی به خود بگیرد زیرا دائماً خود را در محضر خدا می‌دید.

کارشناس دینی ابراز داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) تربیت شده مکتب رسول خدا(ص) بود؛ آیه ای در سوره "هل اتی..." درباره شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) و اهل بیت آمده که حدود ۱۵ بار در قرآن کریم تکرار شده است با این مضمون که بدون منت سه روز افطار خود را به مسکین، یتیم و اسیر بخشیدند.

وی در ادامه بیان داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) و اهل بیت ایشان این کار را با عشق و محبت بدون هیچ گونه منتی انجام دادند و ایمان داشتند زیرا منت گذاشتن سبب آلودگی روح آدمی و سبب تحقیر طرف مقابل می‌شود؛ آنها ایمان داشتند رزق و روزی آنها به دست خداست.

حجت الاسلام حائری زاده اظهار داشت: خصوصیت بارز دیگر این بانوی بزرگوار تعامل نیک با شهروندان و دعا کردن در حق همسایگان قبل از دعا کردن در حق خود و اهل بیتش بود؛ این بانوی بزرگوار قبل از آنکه برای خود و خانواده اش از خداوند متعال طلب خیر، رحمت و برکت کند آن دعای خیر را اول در حق دیگران و همسایگان می‌کرد.

وی در ادامه افزود: مسؤولیت پذیری، تقسیم کار در منزل، هماهنگی، مشورت و تبعیت از همسر از جمله خصوصیاتی بود که در رابطه با همسر رعایت می‌کرد.

حجت الاسلام حائری زاده با اشاره به روایتی درباره زندگی این زوج آسمانی، بیان داشت: روزی حضرت علی(ع) به ایشان عرض کردند ۹ سال است در خانه من هستید اما هنوز چیزی از من درخواست نکردید، حضرت فاطمه زهرا(س) در پاسخ فرمودند من از خداوند شرم می‌کنم شما را وادار به کاری کنم که قدرت انجام آن را نداشته باشید و شما را به زحمت بیندازم.

کارشناس دینی اظهار داشت: زندگی این دو بزرگوار بسیار ساده، بر اساس صداقت، به دور از دروغ و خیانت بود؛ سه اصلی که زندگی این دو بزرگوار بر آن استوار بود اعتماد متقابل، محبت متقابل و احترام متقابل بود که الگوی بسیار خوبی برای تمام زوج‌های عالم است.

وی در ادامه بیان داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) خود را مهمان و مِلکِ خدا در این دنیا می‌دید و وظیفه خود می‌دانست که آداب مهمانی را رعایت کند و معتقد بود انسان هر اندازه نسبت به خدا احساس فقر داشته باشد توجه او بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام حائری زاده با اشاره به ولایتمداری بی نظیر این بانوی بزرگوار، اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) در مسیر ولایتمداری از آبرو و تنها ماندن خود گذشت، هر آنچه داشت در راه ولایت و امامت فدا کرد و با تمام قدرت از همسرش دفاع کرد نگاه او به همسر نگاه مراد و مریدی بود.

وی افزود: حیا، حجاب و ادب ایشان بی نظیر بود و همواره به حضرت علی(ع) می‌فرمود خانه خانه شماست و من کنیز شما هستم؛ ایشان اهمیت زیادی برای خانواده و تربیت فرزندان قائل بود؛ هر یک از این خصوصیات می‌تواند به عنوان الگوی بانوان و دختران جامعه ما باشد.

کارشناس دینی ابراز داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) به جذب نور، حفظ نور و نشر نور توجه زیادی داشت، به این صورت که نورانیت را از کانال قرآن و عترت جذب می‌کرد و با حفظ این نورانیت آن را به دیگران نیز انتقال می‌داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نشر نور بود که سبب به وجود آمدن فرزندانی چون حسن، حسین و زینب و ام کلثوم شد؛ ایشان حتی اشک چشم فرزندان خود را نیز تربیت کرده بود که کجا و برای چه چیزی ارزشمند است که اشک بریزند./۹۶۹/ت302/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات