۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۹۶۲۱۶
حجت الاسلام والمسلمین جعفری:

منحصر کردن قرآن و اعجاز آن در ظاهر پسندیده نیست

منحصر کردن قرآن و اعجاز آن در ظاهر پسندیده نیست
استاد حوزه علمیه گفت: منحصر کردن قرآن و اعجاز آن در ظاهر پسندیده نیست و انحصار مستلزم این است که قائل قصد حق تعالی و مقصود وی را بداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین جعفری استاد سطوح عالی حوزه و مدرس فلسفه و کلام اسلامی ظهر امروز ضمن قرائت سوره قدر در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی این سوره را تجلی فضیلت فاطمه زهرا(س) خاطرنشان کرد و گفت: در خصوص سیده طاهره، حضرت به حسب ظاهر روایات تشبیه به لیل شده اند و در سوره قدر و روایاتی از صادقین این تشبیه آمده است.

وی در ادامه افزود: این برداشت به حسب تشبیه است مفاهیم قرآنی فراتر از این معانی و مفاهیم ظاهری هستند و هرآیه دولتی و دلالتی دارد و منحصر به مرتبه خاص نیست.

انحصار قرآن و اعجاز آن در ظواهر پسندیده نیست

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: منحصر کردن قرآن و اعجاز آن در ظاهر پسندیده نیست و انحصار مستلزم این است که قائل قصد حق تعالی و مقصود وی را بداند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری ابراز داشت: قیامت ظرف ظهور حق است و هرکسی در قیامت ساحت قرآن را متوجه می شود، توقف در ظاهر قرآن و تحکم به آن بدون در نظر گرفتن جوانب دیگر مورد پسند نیست و نهی شده است.

ادراک همان علم مساوق وجود است

وی در تشریح معنای ادراک در سوره قدر خاطر نشان کرد: ادراک به معنای علم است و علم مساوق وجود است یعنی همسان با هم هستند از حیث کیفیت نفسانی و در واقع ادراک اجمالا علم مساوق با وجود است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در تشریح نسبت بین حضرات و بانوی دو عالم ابراز کرد: مبدا نسبت حضرت زهرا(س) به حضرات نسبت وجود مستقل به وجود غیر مستقلات است.

وی در پایان ضمن توصیف مقام و فضیلت حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: وجه امتیاز حضرات آل الله نوریه نیست و لیلیه است و خصوصیت لیل این است که همه چیز را می پوشاند و قابلیت تشخیص وجود ندارد و اگر سیر و حرکتی از حضرات وجود دارد، سیر در مقامات لیلیه است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات