۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۹۶۲۵۴
آیت الله غروی:

دولت ها نقش علوم انسانی در فرهنگ سازی را درک نکرده اند

دولت ها نقش علوم انسانی در فرهنگ سازی را درک نکرده اند
آیت الله غروی با بیان این که هیچ دولتی در زمینه علوم انسانی اسلامی به درستی کار نکرده است دلیل آن را درک ناصحیح از اهمیت علوم انسانی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که پیش از ظهر امروز در نمازخانه این پژوهشگاه برگزار شد، با گرامی داشت دهه فجر و تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) می فرماید علما و دانشمندان الهی و اسلامی دیدبان هستند و رخنه هایی که شیطان می تواند از آنها ورود پیدا کرده و انسان ها را مورد تزلزل قرار دهد، شناسایی می کنند و اجازه نمی دهند شیطان بر کسانی که از دانش بالایی برخوردار نیستند سیطره پیدا کند که این روایت ارتباط مستقیمی با اهداف پژوهشگاه دارد.

عضو شواری عالی حوزه های علمیه با بیان این که علوم انسانی از مواردی است که فرهنگ تولید می کند، تصریح کرد: علوم انسانی دارای اهداف مختلف و بسیار مفید است اما در عین حال اگر به همان صورتی که دیگران داشته اند، مسائل آن دنبال شود و پیش رود می تواند فرهنگ ما را در جهت منفی تغییر دهد و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز برای این هدف ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در عمل به این نتیجه رسیده ایم افرادی که از تعادل فکری برخوردار هستند و دارای دو حوزه دانشی باشند می توانند با علوم انسانی به صورت صحیح برخورد کنند که آن دو دانش عبارت از علوم انسانی مربوط به خود و علوم حوزوی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: در دهه اول به این مطلبی که گفته شد رسیدیم و زمینه ای برای برگزاری دوره های آموزشی برای تکمیل کادر شد و امروزه نیز طلاب فاضل فراوانی مشاهده می شوند که تحصیلات تکمیلی دانشگاهی را نیز سپری کرده اند.

وی با تصریح بر این که در هیچ یک از دولت ها آنچه که در زمینه علوم انسانی اسلامی مد نظر ما است محقق نشده، بیان کرد: هیج دولتی نقش علوم انسانی در فرهنگ سازی را درک نکرده است؛ در حالی که گروه های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی کارهای فراوانی انجام داده اند.

آیت الله غروی ادامه داد: بارها بیان کرده ام که نیازمند جذب نیروهای مستعد هستیم و زمینه جذب نیروها وجود دارد اما موانعی در سر راه ما قرار دارد؛ از وزارت علوم انتظار داریم به ما کمک کنند تا بتوانیم نقش خود را به خوبی انجام دهیم به همراه تجاربی که به دور از افراط و تفریط است؛ عزیران ما نه گفته اند علوم انسانی را باید گنار گذاشت و نه گفته اند تمام علوم انسانی را باید پذیرفت بلکه می گویند باید بازسازی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عمل فردی که متصدی کاری می شود برخی رخنه ها را نمی بیند و این تغییرات می تواند نقش مهمی در کم کردن کاستی ها داشته باشد بنابراین تغییر مسوؤلیت نکته مبارکی است./1324/پ202/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات