۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۰۲۵۲۲
یادداشت؛

آب گل آلود و هجمه به اعتقادات مردم

آب گل آلود و هجمه به اعتقادات مردم
مهاجمان به اعتقادات مردم، بلایای دفع شده را حساب نمی‌کنند؛ اما بلایایی که نقش انسان‌ها در آن‌ها پررنگ بود را به نام بلایای الهی پر رنگ می‌کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از حادثه ناگوار سیل در استان لرستان و دیگر مناطق سیل زده‌ی کشور که قلب تمام ما را اندوهگین کرده است، برخی معاندین شیعه تخریب‌‌های گوناگون دین را با الهام از این حادثه آغاز کرده‌اند.

از آن‌جا که مردم شریف ایران عاشق و وفادار به مناسک هستند و در کمک‌های مختلف به جاهایی که احساس نیاز و دین می‌کنند، همیشه پیش‌گام هستند این سنت حسنه همچون خاری در چشم معاندین است که بعد از بلایایی که مردم می‌بینند، فرصت‌طلبان برای حمله به اعتقادات و باورها فعال می شوند.

بلایای انسانی تابع نظام علِیت

اخیرا در کلیپی منتشر شده توسط این معاندین که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است و مردم شریف لرستان را متهم به خرافه‌گرایی کرده‌اند و در این کلیپ می‌گویند در ماه گذشته مردم لرستان طبق گفته‌ی مسئولین ستاد بازسازی عتبات عالیات دوازده میلیارد تومان جهت بازسازی عتاب عالیات کمک کرده‌اند که این کارها خرافه‌گرایی هست و با این سیل دیدید این کارها تأثیری در کنترل بلایا ندارد.

اما چند موضوع پیرامون این شبهه‌پراکنی‌ها قابل بحث و بررسی است که در این یاداشت به آن می‌پردازیم.

بلایای انسانی یا الهی!

اول: خطاهای انسانی از قبیل لایروبی نکردن رودخانه‌ها و بستن مسیل‌ها و ساخت‌و ساز در مسیل‌ها خطاهای انسانی است که برخی مسئولین و افراد با بی‌تدبیری مرتکب می‌شوند و دوست دارند خدا در قالب معجزه باران نازل نکند تا پاسخ بلایی که بر سر طبیعت با بی‌تدبیری آوردند را نبینند! همچنین از طرفی وقتی باران نازل نشود شاکی می‌شوند از خشکسالی که چرا این‌قدر خشک‌سالی شده و خدا رحمت خود را نازل نمی‌کند؛ باران هم که نازل بشود با بلایی که بر سر طبیعت آوردند بلاهای ساخته دسته خود یا مسئولان نالایق را به گردن خدا می‌اندازند و بلا را الهی می‌خوانند!

بررسی آسیب‌های جانی

دوم: بیش از ۱۱۰ نفر بر اثر حوادث رانندگی در ۴ روز اول عید بنا بر اعلام منابع رسمی با نهایت تاسف و تأثر کشته شدند. سیل به این عظمت متاسفانه در لرستان شکل گرفت، طبق اعلام منابع رسمی تاکنون ۱۴ کشته داشته است که همین میزان هم موجب تاسف و اندوه فراوان است. اما با توجه به این مدل مدیریت بحران در کشور که مورد نقد تمام جناح‌ها و افراد است، خوشبختانه بسیاری از روستاها و شهرها به‌موقع تخلیه شدند و میزان خسارت جانی بسیار کاهش یافت.

یعنی این موضوع قابل بررسی است که چه میزان می‌توانستیم با این اوضاع خسارت جانی داشته باشیم و الان چه میزان داریم؟

البته اگر مدیریت بحران درست داشتیم و ساخت‌و ساز درست داشتیم، می‌توانست خسارت جانی به صفر برسد؛ ولی با توجه به شرایط موجود ببینیم که با این وضع موجود از ساخت‌و‌سازها تا مسئولان ستاد بحران خسارت جانی چقدر می‌توانست باشد و الان چقدر است.

عراقی‌ها و بی‌تفاوتی!

سوم: در این کلیپ ادعا می‌کنند این‌همه به بازسازی عتبات کمک کردید حال ببینید که عراقی‌ها به شما هیچ‌کاری نداردند و نسبت به شما بی‌تفاوت هستند.

با این‌که مردم کمک کننده‌ها به بازسازی حرم امام حسین علیه‌السلام کمک کرده‌اند نه به عراق؛ در حالی که در این شبهه به نوعی این کمک را مطرح می‌کنند که انگار کمکی به مردم جایی شده است و حال آن‌که مردم پاسخ آن مبلغ کمک شده توسط مردم لرستان را نداده‌اند.

با این‌حال جنبش نجباء عراق از روز اول که سیل به شهرهای ایران اسلامی آسیب رساند در تمام شهرهای عراق ایستگاه‌های کمک مردمی به مردم سیل‌زده‌ی ایران را راه‌اندازی کرده و مبالغ کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند و به ایران می‌فرستند که آمار دقیق این کمک‌ها باید توسط مسئولین اعلام شود.

حشد الشعبی و موکب های عراقی نیز به میدان آمده اند و کمک های خود را روانه مناطق سیل زده کرده اند؛ برخی از این کمک‌ها رسانه‌ای شد و همه‌ی مردم دیدند، برای مثال بچه‌ی عراقی که قلکش را شکست و تمام پولش را به سیل‌زده‌های ایران اهدا کرد در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت.

چهارم: آن فقیر و آن غنی که دار‌ و ندارش را وقف امام حسین علیه السلام می‌کند، آنقدر از محبت اهل بیت طاهرین و امام حسین علیه‌السلام در زندگی خود عنایت دیدند که در این اوضاع مالی اهل انفاقند.

نگاه غیر اسلامی به طرح توسعه

پنجم: اگر با نگاه غیر اسلامی به بحث طرح توسعه حرم‌های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نگاه کنیم باز هم ایجاد یادمان و نماد و المان و ... برای یادبود و بزرگداشت مظلوم و مظلومیت، آن‌هم مظلومیت یک آزادی‌خواه که برای غیر شیعیان هم نماد آزادی‌خواهی و قداست و مظلومیت است کار با برکت و ممدوح و خوبی است. آن‌هم حرمی که فقط در اربعین نزدیک به سی ملیون زائر دارد و چنین گنجایشی را به نظر تمام کارشناسان ندارد.

کمک به توسعه و ایجاد این گنجایش در چنین جایی و برای چنین هدف مقدسی به‌نظر همه کار درست و خوبی است. بله آزادی‌خواه در جهان زیاد داریم؛ ولی کدام آزادی‌خواه در یک دهه ۳۰ میلیون زائر دارد؟ افزون بر آن در طول سال این حجم عظیمِ زائر را پذیراست.

به نظر می آید از ابعاد اجتماعی و بشردوستانه واژگان «ثواب» و «اجر» در ادبیات اسلامی هماره غفلت می‌شود.

نظام علّیت

ششم: مردم لرستان چند برابر این پول صدقه دادند برای فقرا، اما با این نظریه‌پردازی که بر پایه مغالطه است صدقه هم دفع بلا نمی‌کند و خرافه است!

با این‌که حجم بلایا و دلایل انسانی بلایا در این موضوع باید بررسی شود نه این‌که صرفا بخواهیم بر پایه‌ی یک مغلطه موضوعی را سریعا ربطش دهیم به بلایای الهی، حال آن‌که آن بلا عمدتا انسانی بوده و معلول برای علت انسانی آن یعنی ساخت و سازهای اشتباه و بستن مسیل‌ها است.

بلایای انسانی تابع نظام علّیت هستند و شما هر چه بکارید همان را برداشت می‌کنید. نمی‌شود چغندر بکارید بگویید در این اوضاع گرانی پیاز من می‌خواستم ثمره‌ی آنچه کاشتم پیاز شود! خدایا چرا با من چنین کردی!

باران رحمت یا عذاب!

هفتم: باران رحمت الهی بود و اثرات آن‌ را در رودخانه‌ها و افزایش آب‌های زیر‌زمینی و دریاچه ارومیه و ۱۵۰ باتلاق  خشک شده می‌توان دید.

این باتلاق‌های خشک شده سال دیگر می‌توانست بحران ریزگرد در کشور را راه بیندازند. اما مجدد این باتلاق‌ها که می‌توانست بحران‌آفرین باشند اکثرا احیا شدند یا لااقل در موقعیت خوبی قرار گرفتند.

مهاجمان به اعتقادات مردم، بلایای دفع شده را حساب نمی‌کنند؛ اما بلایایی که نقش انسان‌ها در آن‌ها پررنگ بود را به نام بلایای الهی پر رنگ می‌کنند و بلایایی که دفع شد را محاسبه نمی‌کنند.

و ده‌ها حرف دیگر که می‌شود در حاشیه‌ی این مغالطه‌ی آشکار نوشت و بررسی کرد و به آن پرداخت.

اما در موضوع سیل اخیر آن‌چه از همه پر‌رنگتر بود دیدن محصول عملکرد مسئول بی‌کفایتی که بر روی مسیل جاده ساخت و رودخانه را لایروبی نکرد و دیگر کم کاری‌ها را دیدیم.

مردم ایران فرق بین حق و باطل و بلای طبیعی و انسانی را به‌خوبی می‌شناسند و معاندین بهتر است به‌دنبال ماهی‌گیری از آب گل‌آلود و اندوه مردم نباشند و کمی به‌جای فکر کردن در محل استراحت خود از خانه‌ها بیرون آیند و هم‌چون روحانیون و بسیجیان و سپاهیان و ارتشیان و نیروهای مردمی و... به مردم عزیز ایران که آسیب ‌دیده‌ی بی‌تدبیری هستند کمک کنند./918/ی703/س

مهدی قیاسی

ارسال نظرات