۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۰۴۵۶۷
معاون فرهنگی قوه قضاییه:

مردم با اخلاق نیک جذب دین می شوند

مردم با اخلاق نیک جذب دین می شوند
حجت الاسلام صادقی با بیان این که مردم با استدلال فلسفی و کلامی مسلمان نمی شوند اخلاق نیک را مهم ترین عامل جذب مردم به دین دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی در سلسله نشست های طلیعه رمضان که عصر شنبه در سالن همایش های غدیر برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: لحظه ها را باید شکار کرد و شکار لحظه ها اختصاص به عکاسان ندارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: طلبه ای که روحانی اهل سنت را به دوش می کشد شکار لحظه کرده است و مهم ترین تبلیغ دین را انجام داده است چنانچه پیامبراکرم(ص) نیز اخلاق نیکو را بهترین روش برای تبلیغ دین می دانند که روحانیت نیز باید همانند پیامبر عمل کند زیرا جانشین ایشان محسوب می شود.

وی با بیان این که فرصت های مهر ورزی به مردم را باید مغتنم شمرد، اظهار کرد: رفتن طلاب به مناطق سیل زده بسیار ارزشمند است و موجب شد بسیاری از شبهات به صورت عملی پاسخ داده شود، گرچه باید با پرهیز از کار نمایشی و ریا کاری آنها را نیز منتشر کرد.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که شکار لحظه انواعی دارد، گفت: یکی از بهترین زمان های اثرگذاری زمان مصیبت ها است که همه باید به سمت مصیبت زدگان روند؛ همچنین در زمان های عادی نیز پیش آمده است که روحانی بر جوانان اثر گذارد به عنوان مثال زمانی که یک روحانی با متلک گویی تعدادی جوان مواجه می شود باید عکس العمل مناسب انجام دهد نه این که حاضر جوابی کند و آن را نیز برای خود افتخار بداند بلکه باید پیامبر گونه عمل کند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با استدلال فلسفی و کلامی هیچ فردی مسلمان نمی شود بلکه با رفتار پیامبر گونه مردم مسلمان می شوند؛ نیاز اصلی جامعه انباشت اطلاعات نیست بلکه اخلاق باید تقویت شود که در مرحله نخست خود طلبه باید منش اخلاقی داشته باشد و زمینه را نیز برای دیگران فراهم کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این که نقض قوانین در جامعه فراوان است، گفت: براساس فرهنگ، آیین و مذهب ما احترام به قانون بسیار مهم است اما در عمل چنین نشده است زیرا گاه براثر سیاست زدگی همچنین رعایت نکردن قوانین از سوی بزرگترها دیگران نیز این مسیر را طی می کنند و به شکنندگان قانون تبدیل می شوند البته علل دیگری نیز وجود دارد و ما روحانیان نیز مانند مسؤولان مورد توجه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به مراتب قانون گریزی تبیین کرد: مهم ترین عامل قانون گریزی جهل به قانون است و افراد بسیاری، قوانین را نمی دانند که معاونت فرهنگی تلاش می کند مردم را با قوانین مورد نیاز آشنا سازد؛ دومین مرتبه قانون گریزی، قانون گریزی پنهان است که افراد ظاهرا به قانون عمل می کنند اما آن را دور می زنند همانند این که نزدیک سال خمسی، اموال خود را می بخشند که در قوانین دیگر نیز چنین عملی رخ می دهد که روحانیان باید مراقب باشند به سمت دور زدن قوانین نروند.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: قانون گریزی آشکار نیز مرتبه سوم است، مرتبه دیگر قانون گریزی توجیه گرایانه است که هم قانون شکنی می کنند و هم آن را توجیه می کنند به عنوان مثال می گویند بزرگترها انجام می دهند ما نیز نجام می دهیم؛ پنجمین مرتبه، قانون گریزی بنیادی است که از ریشه وجود قانون را لازم نمی دانند؛ ششم نیز قانون گریزی بی پروایی است که برای حفظ ظاهر نیز تلاشی نمی کند و از قانون شکنی ناراحت نیز نمی شوند.

وی افزود: قانون شکنی تند یا ستیزه گر مرتبه دیگر است؛ قانون ستیزی هنجاری نیز از مراتب قانون گریزی است به این صورت که قانون شکنی را ارزشمند می داند به عنوان مثال افتخار می کند از مالیات دادن فرار کرده است؛ قانون ستیزی دیگر گرا نیز از مرابت قانون گریزی به شمار می رود که هم خودش قانون گریزی را ازشمند می داند و هم دیگران را راهنمایی می کند که از قانون فرار کنند و مرحله آخر نیز قانون ستیزی جمع گرا است که در مخالفت با قانون، موج مخالفت ایجاد می کند همانند فردی که کمپین چهارشنبه بدون روسری راه می اندازد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: شریعت در موارد عملی اعم از فردی، خانوادگی، اقتصادی و بهداشتی نیز قانون به شمار می رود و برای اجرا شدن است که باید کاری کرد قوام اجرای قوانین در جامعه جا گیرد و جامعه مسلمان نباید قانون گریز باشد که ما روحانیت در این زمینه چه مقدار کار کرده ایم و آن را ارزشمند نشان داده ایم که مسؤولیت روحانیت در این زمینه بسیار سنگین است و همه مبلغان باید در حرمت دادن به قانون بیشتر کار کنند گرچه برای اصلاح قانون های بد نیز باید تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که شیوه های دور زدن قانون را می دانند خطرشان زیادتر است و باید مراقبت کرد که توجیه گر نشویم زیرا اگر نقض قانون به صراحت پذیرفته شود بهتر است تا این که آن را توجیه کنیم زیرا راه قانون شکنی را هموار می کند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که در زمینه صلح در میان مردم نیز باید کار کرد، گفت: فرهنگ ما از این گونه مفاهیم فراوان دارد و در زندگی مردم جاری بوده است و نگذارید با ورود فرهنگ و حقوق گرایی غربی فرهنگ گذشته ما از بین رود؛ هرچه آگاهی ما به حقوق بیشتر شده است کش مکش ها بیشتر شده است زیرا آگاهی حقوقی را بدون تقویت اخلاق جامعه، افزایش داده ایم./1324/پ202/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات