۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۶۰۵۹۰۵
با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی؛

نخستین جلسه کارگاه مهارت های تبلیغ در قرآن برگزار شد

نخستین جلسه کارگاه مهارت های تبلیغ در قرآن برگزار شد
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خواستار توجه بیشتر طلاب به قرآن و دریافت درس ها و نکاتِ آیات شد و ضمن نقد منبر به بیان نکات کلیدی در سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ظهر امروز در نخستین جلسه از کارگاه مهارت های تبلیغ در قرآن که به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود، خواستار تفاوت این جلسه با دیگر سخنرانی ها و مشارکت طلاب در آن شد و گفت: من دوست دارم این جلسه کلیدی باشد شیوه خاصی که خود شما بجوشید.

تعطیلی در قرآن و تعطیلی در حوزه!

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: می خواهم عنایت داشته باشید بحثهایی که مورد نیاز است مطرح شود و خودمان قالب ساز باشیم. اینکه گاهی یک سفارش داده می شود شما 20 برنامه تولید کن فلان شبکه پخش شود خب این روی ریل دیگران حرکت کردن است گاهی باید ریل گذاری ها را عوض کرد حتی اگر علما گذاشته باشند.

وی ادامه داد: نشستم حساب کردم 9 سال عمر من در جوانی آتش گرفت برای تعطیل بودن حوزه در پنجشنبه ها! از خط قرآن رد شدیم که می فرماید «إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ » (آیات 9تا 11 سوره جمعه) فقط جمعه آن هم موقع نماز جمعه را تعطیل کن بعد دوباره به کار مشغول باش.

فصاحت و بلاغت قرآن و ادعیه / مدیریت آموزشی پیامبر

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: این ریل ها که گذاشتند باید تغییر کند چه دلیل دارد حوزه پنج شنبه ها تعطیل باشد وقتی همه مشاغل از عمله و بنا مشغول کارند.

وی افزود: این دعاها که داریم همه فصاحت و بلاغت است ما نیاز به مطول و مختصر نداریم که متاسفانه من هر دو کتاب را پیش شاگردان ادیب نیشابوری خواندم. قرآن ما پر از فصاحت و بلاغت است همه ادعیه روی حساب و کتاب است مثلا آدم گرسنه دم افطار حال دعا ندارد فقط یک خط می خواند « اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ » بعد افطار می گویند دعای افتتاح بخوان که یک ربع بیشتر طول نمی کشد چون آدم بعد افطار سنگین می شود. می گویند دوتا چیز آدم را می اندازد یکی گلوله یکی افطار! یک مقدار که خوابیدی و استراحت کردی سحر بلند شو ابوحمزه بخوان دعایی که سطر اولش با دوم و آن با بعدی فرق دارد کلمات متفاوت و فرمول خاص خود را دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از آشنایان دکترای مدیریت آموزشی گرفته بود گفتم شما نگاه کن ببین چه آیاتی سال اول به پیامبر نازل شده پیامبر چطور دعوت کرده و چه گفته سال دوم چی و همینطور سال بعد! این می شود دکترای مدیریت آموزش که شما رفتید وقت گذاشتید برای آن مدرک.

یک آیه و چندین نکته/ روی گردانی از قرآن نکبتی می آورد!

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: خودمان را دست کم گرفتیم دینمان را نشناختیم قرآنمان را نشناختیم. «فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ»(آیه 26 سوره ذاریات) حضرت ابراهیم سریع و پنهانی رفت سمت خانواده یک گوساله چاق آورد برای مهمانانش! خب این چیشد؟ چه فایده ای دارد؟

وی افزود: «فا» فوریت را می رساند «راغ» پنهانی رفتن را! یعنی به مهمان نمی گوید من بروم فلان چیز تهیه کنم که آنها تعارف کنند بگویند خواهش می کنم نرو. بعد می گوید برای تهیه غذا به همسرش مراجعه کرد آشپزی او را دوست دارد یعنی غذای بیرون نه آشپزی او را قبول دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این قضیه می گوید گوساله چاق بعد می گوید کباب کرد یعنی بهترین غذا برای مهمان کباب است از تهیه این غذا مساحت آشپزخانه و تجهیزاتش هم بیرون می آید اینکه چقدر فضا و امکانات می خواهد تا یک خانم بتواند این کار را انجام بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: وضع حضرت ابراهیم چقدر خوب بود که برای دو مهمان یک گوساله چاق کشت؟ اینکه دو مهمان مگرچقدر می خورند که گوساله کشتند این اسراف نیست؟ اسراف گناه کبیره است «وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ»(آیه 9 سوره انبیاء) باقی گوشتش را چه کرد؟

وی ادامه داد: وضع سخاوت ابراهیم و ارزش مهمان هم قابل بحث است مهمانی که ناشناخته است « قَوْمٌ مُنْكَرُونَ...» این بیست نکته دارد که ما ننشستیم برای این نکات کار کنیم سر قرآن خوابمان برده است.

استاد حوزه علمیه افزود: «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْر»(حجر، 9) «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكا»(طه، 124) روی گردانی از قرآن نکبتی و بدبختی می آورد. آمریکا از قرآن روی گردان است ببینید رئیس جمهور آمریکا چه گفت چند صد میلیون دلار خرج کردند در عراق و افغانستان و به هیچ نرسیدند بی آبرو و ستمگر شدند.

دلیل ولایت فقیه در نهج البلاغه

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان داشت: بحمدالله حفظ و تفسیر و ترجمه قرآن در حوزه یک حرکت هایی صورت گرفته است اما خیلی دیر شده که باید شماها شتابش بدهید که خدا را به اندازه شیخ انصاری و آخوند برسانید! در حوزه آنقدر که در درس خارج از آخوند و شیخ انصاری می گویند به قرآن و نهج البلاغه استناد نمی کنند یک بار شد آیا که یک فقیه دلیل حرفش را به نهج البلاغه استناد دهد.

وی افزود: فقیهی که دلیل ولایتش در نهج البلاغه است می فرماید «  مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ » خدا از علما پیمان گرفته که بر علیه پرخور بشورند و به نفع گرسنه از او مال بگیرند. تا حکومت و قدرت نداشته باشند که نمی توانند به این کار اقدام کنند.

نقد سخنرانی

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نقد سخنرانی کوتاه یک طلبه بیان داشت: زمانی که سلام می خواهید بکنید «سلام علیکم» کافی است تا مردم ادامه آن را به شما جواب دهند «ورحمه الله و برکاته» ورحمه الله بگویید چیزی باقی نمی ماند جواب بدهند.

استاد حوزه علمیه افزود: در صحبت کردن مراقب باشید مثل این دختر پسرهای داخل پارک صحبت نکنید! «با هرکی حال می کنید، با هرکی عشق می کنید» خوب نیست بگویید با هرکه دوست دارید.

وی ادامه داد: مواردی مثل اینکه آب دهان انداخت رو نگویید هر راستی را هم نمی شود گفت مخاطب مختلف است و درک و نظر متفاوت است. یک آخوندی روی منبر گفت میوه های بهشتی رو که بکنیی جایش پر می شود یک بچه گفت نمی شود چطوری می شود گفت من خراب شدم یک بچه دیگرگفت من بگویم جوابش را؟ به دستمال کاغذی اشاره کرد یکی که میکشید بیرون بعدی جایش پر می شد. یک بچه خرابش کرد یک بچه نجاتش داد. خب مطالبی بگویید که مناسب با درک مخاطب باشد و مشکلی نداشته باشد.

جلوه های مختلف برکت در زندگی/ وجود سید حسن نصرالله برکت است

این مفسر قرآن در ادامه نقد منبر کوتاهی که پیرامون برکت ارائه شد به داستان اطعام پیامبر و همراهانش توسط جابر اشاره کرد و گفت: اطعام برای خداست « وَ الَّذِی هُوَ یُطعِمُنی» (آیه 79 سوره شعرا) من یه مطلب یجا گفتم همه خندیدن یجا گفتم همه گریه کردند من همان آدمم مطلب همان! اما اوست که می گریاند و می خنداند. « وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ» (آیه 43 سوره نجم)

وی افزود: پدر ما سالها افطاری می داد یک سال که امکانش نبود فقط پیش نماز و خادم مسجد را دعوت کرد اما مردم هم به رسم هر سال بدون تعارف آمدند می گفت شنیده بودم اگرسوره قریش را هفت بار بخوانی برکت می کند منم خواندم و غذا رو بردم وسط گذاشتم گفتم ببخشید اشتباه شده مشکلی پیش آمده نفری یک لقمه بردارید افطار کنید به همه برسد تشریف ببرید منزلتان غذا بخورید، آمدم بیرون هم من هم خانمم می لرزیدیم مدتی گذشت برگشتم داخل دیدم هنوزغذا داخل ظرف مقداری باقی مانده وهمه قسم خوردند که سیر شدند.

وی ادامه داد: آیت الله مشکینی می گفت شیخ عباس قمی مجتهد و فقیه نبود تقلید می کرد اما مفاتیحی نوشت که همه کتاب ها را کنار زد و در همه منازل کنار قرآن قرار گرفت. این برکت است در زمان ما وجود سید حسن نصرالله برکت است یک سید جلوی اسرائیل ایستاده اسرائیلی که پشتیبانش آمریکاست. رفتم سر قبر کمیل گفتم نه تحقیق نه پژوهش نه مدرک یه چند خط دعا را نقل کردی و الان دعای کمیل از مطرح ترین دعاهاست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: رفتم آفریقا منزل یک طلبه سیاه پوست دعوت شدم وارد اتاق شدم گفت این اتاق چند متره بنظرشما؟ شک کردم که قالی 12 متری میخورد یا کمتر است گفت در همین اتاق کوچک هزار بچه آفریقایی را آوردم آموزش قرآن و دین و نماز دادم.

وی افزود: خدا گاهی برکت را در یک اتاق سیاه پوست در آفریقا قرار می دهد در مسجد بزرگی با بهترین امکانات قرار نمی دهد. خدا بخواهد زشت زیبا می شود یعنی نگاه می کنیم چیز دیگری می بینیم « فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلًا وَيُقَلِّلُكُمْ فِي أَعْيُنِهِمْ »(آیه 44 سوره انفال) یعنی شما و دشمن مقابل هم کم نشان داده می شوید تا بدون وحشت جنگ کنند دو طرف و نتیجه شکست دشمن باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شما طلبه ها برای برکت چکار می توانید بکنید همین مطلب امروز را خلاصه بنویسید برای چند تا از دوستان خود پیامک کنید نیتتان را هم بزرگ کنید هرچه می خواهید صدقه بدهید برای سلامتی امام زمان، تمام موجودات هستی را هم شریک کن یعنی حتی مثلا نهنگ ها که در دریا هستند و به گردن ماحق دارند ماهی مرده می خورند محیط زیست را سالم می کنند.« سَمِعَ اللهُ لِحَمدی » برای یک نفر است اما « سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ » جن و انس همه را در بر می گیرد.

خط ویژه قرآن نسبت به نماز کودکان

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان داشت: قرآن نسبت به نماز بچه ها خط ویژه رفته است « رَّبَّنَآ إِنِّی أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لَیُقِیمُواْ الصَّلَوةَ» (آیه 37 سوره ابراهیم) نماز آنقدر ارزش دارد که انسان زن و بچه را بیابان مکه بیاورد برای نماز! ابراهیم زن و بچه را برای حج نیاورد می گوید برای اقامه نماز در این بیابان ساکن کردم.

وی افزود: از لقمان نقل می کنند که به بچه گفت « يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ»(آیه 17 سوره لقمان) کنار «اقم الصلاه» «آتواالزکاه» « وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُواالزَّكاةَ » (آیه 43 سوره بقره) است اما اینجا نیست چون بچه که پول ندارد به این می گویند مقتضای کار! به پولدار می گویند نماز بپا دار و زکات بده به بچه می گوید نماز بپا دار و امر به معروف کن.

وی ادامه داد: از این آیه مشخص می شود بچه ها باید جسارت حرف زدن داشته باشند امر به معرف کند رشدش بجایی برسد که با صلابت به دیگران امر به معروف کند. حضرت ابراهیم بچه بود به عمویش گفت این بتها چیه که می پرستی بچه باید هم معروف شناس باشد هم جرات حرف زدن داشته باشد.

معنای یک «کاف» در قرآن

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: بعضی ها می گویند به بچه گفتم گوش نداد! خب نداد دوباره بگو! تبر به چوب می زنید همان اول نمی شکند آیا می اندازید کنار؟ یا آنقدر می زنید تا چوب بشکند یک نوشابه باز نشود دور نمی اندازیم دست به دست می چرخوانید تا یکی باز کند بچه حرفت را نخواند به دبیری مدیری کسی را که قبول دارد از زبان کسی بگو که از او حرف شنوی دارد.

وی افزود: گاهی برای من پیش آمده است برای دانشجوها که زنگ می زنم به خانواده شان سفارش می کنم برای مثلا ازدواج که حرف او را قبول ندارند اما از من حرف شنویی دارند.

وی ادامه داد:500 انگشتر خریدم رفتم پیش حضرت آقا گفتم این هارا از طرف شما میخواهم هدیه بدهم به کسانی که برای نماز یک خدمتی کرده باشند آقا گفت از طرف خودت بده! گفتم نه یک «کاف» تو قرآن داریم کاف شخصیته « خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم » (آیه 103 سوره توبه) این کاف صلاتک می گوید دعای تو برای آنها آرامش است! من بگویم این انگشتر آیت الله خامنه ای گفته بدیم به شما، مزه اش فرق می کند تا من بگویم خودم خریدم.

 کاف شهرسازی

استاد قرائتی ادامه داد: کاف شهرسازی هم داریم می گوید پدرمادر را کنار خودت داشته باش «إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ»(آیه 23 سوره اسرا) کاف عندک یعنی نزد خودت نگه دار! پدرومادر پیرو سالخورده اند با بچه و سروصدا نمی سازند یا می خواهند بخوابند یا برنامه ای ببینند هر ده طبقه دوتا سوییت بسازند که دسشویی حمام و جای خواب داشته باشد بلاخره از این ده واحد دو خانواده با پدر مادرهستند مستقل اما کنارشان باشند از حال هم باخبر باشند.

وی افزود: قرآن را برای ثواب خواندیم دقت در نکات آن نکردیم. این خطاب عندک به پیامبر در حالی که پدر و مادرش فوت شدند دلیل دارد خدا مگر نمی داند که او پدر و مادر ندارد؟ می داند این خطاب به رسول خطاب به امت است برای ما می گوید./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات