۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۶۰۶۹۱۸
یادداشت؛

روی دیوار دموکرات‌ها یادگاری ننویسیم!

روی دیوار دموکرات‌ها یادگاری ننویسیم!
با توجه به دشمنی چهل ساله آمریکا با جمهوری اسلامی، باید تفکیک و تمایز میان سیاستمداران آمریکایی (دموکرات و جمهوری‌خواه) را به فراموشی سپرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، حزب دموکرات آمریکا خود را برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا آماده می‌کند. اکثر نامزد‌های حزب دموکرات مدعی شده اند که اگر در انتخابات پیروز شوند و به کاخ سفید راه پیدا کنند، بار دیگر به توافق هسته‌ای با ایران باز می‌گردند.
 
واقعیت امر این است که دولت بعدی آمریکا، حتی اگر دولتی دموکرات باشد، قصد احیای توافق هسته‌ای را نخواهد داشت و در عمل نیز به برجام باز نخواهد گشت! نباید فراموش کرد که نخستین کارشکنی‌های علنی آمریکا در مغایرت با برجام، در دوران ریاست جمهوری اوباما و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید صورت گرفت.
 
همگان به یاد دارند که وزارت خزانه داری آمریکا در دوران اوباما و پس از انعقاد توافق هسته‌ای، مانع عادی سازی روابط بانکی و اعتباری با ایران و لغو تحریم‌ها شد. پس از آن نیز ترامپ با استفاده از ظرفیت‌هایی که دموکرات‌ها در برجام و خارج آن تعریف کرده بودند (خصوصا مکانیسم ماشه و لزوم تایید تعلیق تحریم‌های ایران در بازه زمانی ۱۲۰ روزه از سوی رئیس جمهور آمریکا) از این توافق خارج شد.

سران حزب دموکرات معتقدند که اگر آن‌ها بخواهند به برجام باز گردند، باید از جمهوری اسلامی ایران امتیازات جدید و بیشتری بگیرند! منظور دموکرات‌ها از امتیازات جدید، دائمی کردن محدودیت‌های مشخص شده زمانی در برجام و متعاقبا، خلع سلاح موشکی ایران است.

چندی پیش “فارین پالیسی” در گزارشی به قلم «ایلان گلدنبرگ»، مشاور سابق «جان کری»، وزیر خارجه اسبق آمریکا و «اریک بروئر»، کارشناس اندیشکده «مرکز امنیت جدید آمریکا» پیشنهاد کرده رئیس‌جمهور بعدی آمریکا پس از اخذ امتیاز از ایران به برجام برگردد. گلدنبرگ و بروئر در این خصوص می‌نویسند:

“رئیس‌جمهور بعدی بایستی از اهرم فشاری که پس از خروج ترامپ از برجام ایجاد شده برای رسیدن به تفاهم اولیه بر سر بسیاری از مسائل محل اختلاف با ایران و آینده برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کنند. پیامی که باید به ایران و دنیا بدهیم این است: ما انتظار داریم که بار دیگر به توافق برگردیم، اما قبل از آن لازم است صحبت کنیم! ما باید برای بازگشت به برجام امتیازات بیشتری از ایران بگیریم. ”

این مواضع به خوبی نشان می‌دهد که دموکرات‌ها بازی پیچیده‌ای را در خصوص بازگشت به برجام (در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰) طراحی کرده اند. مغر متفکر دموکرات‌ها در طراحی این بازی چندلایه، کسی جز جان کری و مشاورانش نیستند. گلدنبرگ معتقد است توجه به اینکه ایران تصمیم گرفته که پایبند به توافق هسته‌ای باشد علی‌رغم خروج آمریکا از آن در راستای منافعش است، بازگشت آمریکا و رفع متعاقب تحریم‌ها، در حکم واگذاری یکجانبه امتیاز به ایران خواهد بود. واشنگتن می‌تواند در ازای این بازگشت، چیزی از ایران مطالبه کند!

نکته مهم‌تر اینکه دموکرات‌ها پای تروئیکای اروپایی را نیز به این معادله پیچیده باز خواهند کرد. سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی مذاکرات مستمری را با دولت ترامپ بر سر تغییر برجام آغاز کردند. کلیت حضور اروپائیان در این مذاکرات نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا حتی حداقلی‌ترین پایبندی ممکن را نسبت به سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد.
 
در چنین شرایطی، امیدواری حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید صرفا نوعی خطای محاسباتی و راهبردی محسوب می‌شود. بدیهی است که جهت مقابله قاطعانه با تهدیدات آمریکا (که طی ۴ دهه اخیر همواره ادامه داشته است)، باید تفکیک و تمایز میان سیاستمداران آمریکایی (دموکرات و جمهوری‌خواه) را به فراموشی سپرد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات