۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۰۸۲۲۶

نگهداری ۸۰۰ نسخه خطی قرآن در موزه قطر

نگهداری ۸۰۰ نسخه خطی قرآن در موزه قطر
۸۰۰ نسخه خطی قرآنی در موزه هنرهای اسلامی شهر «دوحه»، پایتخت قطر نگهداری می‌شود که قدمت برخی از آنها به قرن هفتم میلادی برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری رسا، ۸۰۰ نسخه خطی قرآنی، از جمله مصحف بزرگ معروف به «قرآن آبی» که به اوایل دوره عباسی برمی‌گردد، نگهداری می شود.

این مصحف شریف و از نادرترین مصاحف در جهان اسلام به‌شمار می‌رود.

همچنین در این موزه، دو صفحه از پنج صفحه بزرگترین نسخه دست‌نویس قرآن جهان با نام «قرآن بایسنقری» به نمایش گذاشته شده است.

در همین راستا، کتابخانه موزه هنرهای اسلامی دوحه در چارچوب برنامه سالانه رمضانی خود، نمایشگاه «قرآن به زبان‌‌های مختلف» را برگزار کرده که در آن نسخه‌های تاریخی از آیات ۱۸۳ تا ۱۸۷ سوره  بقره ترجمه‌شده به زبان‌های مختلف دنیا، به نمایش گذاشته گذاشته است.
 
نسخه‌های قرآنی عرضه‌شده در این نمایشگاه مربوط به آیاتی از سوره بقره است که درباره ماه رمضان و فضیلت‌های روزه و نماز صحبت می‌کند.
 
همچنین، در این کتابخانه برخی از قدیمی‌ترین ترجمه‌های قرآن به زبان‌های اروپایی از جمله ترجمه لاتینی «تئودور بیبلیاندر:heodor Bibliander» الهی‌دان مسیحی و مترجم قرآن مربوط به سال ۱۵۴۳ میلادی، ترجمه فرانسوی «آندریه دو رییه» مربوط به سال ۱۶۴۹ میلادی و ترجمه آلمانی «ابراهام هینکلمن» متأله هامبورگی از سال ۱۶۹۴ میلادی نگه‌داری می‌شود./983/ب
منبع: ایکنا
ارسال نظرات