۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۰۸۵۴۶

تحلیل عطوان از اجلاس سران عربی در مکه

تحلیل عطوان از اجلاس سران عربی در مکه
عطوان با بیان اینکه ایده برپایی اجلاس سران عرب اساساً برای پرداختن به فلسطین بوده است، نوشت، تراژدی است که به جای این مسأله، علیه ایران تمرکز شده که حامی فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری رسا، عبد الباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب، یادداشت بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم را به اجلاس‌های سران در «مکه» اختصاص داد.

او در یادداشتی با عنوان «چرا سه اجلاس همزمان در سطح سران کشورهای عربی، اسلامی و شورای همکاری در مکه مکرمه برگزار شد؟»، این سوالات را مطرح کرد که «آیا این اجلاس‌ها با همه اجلاس‌های پیشین از نظر ضعف و در حد حرف بودن نتایج آن، تفاوت دارد؟ چه کسانی از آن بهره می‌برند؟ چرا مساله فلسطین در آن غائب است و با معامله قرن و طرح ایجاد اسرائیل بزرگ مقابله نمی‌شود؟».

در مقدمه این یادداشت آمده است: شهر مکه مکرمه که در این روزهای واپسین ماه مبارک رمضان شاهد حضور صدها هزار عمره گزار و زائر چه از داخل عربستان و چه خارج آن است، میزبان سه اجلاس فشرده  سران عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سران کشورهای اسلامی است که هدف اصلی  آن مقابله با جمهوری اسلامی ایران و مخالفت با مداخله آن در امور دیگر کشورها خوانده شده است.

نویسنده با بیان اینکه مقابله با ایران نیاز به برگزاری سه نشست آن هم در شهر مقدس مکه نداشته است، افزود: ایران یک موضوع اختلافی و بحث‌برانگیز است و بین کشورهای اسلامی یا عربی یا حتی در بین کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) یک توافق یا شبه توافقی بر سر مساله ایران وجود ندارد. از همین رو بیشتر شرکت کنندگان از سر رو دربایستی با کشور میزبان که از آنها دعوت به عمل آورد، قصد عزیمت به مکه مکرمه را کردند و چیزی کم‌تر یا بیش‌تر از این نبوده است. آنها در ظاهر جوری نشان می‌دهند که موضع و دیدگاه واقعی آنها نیست.

رای الیوم تاکید کرد: تنش کنونی رو به افزایش در منطقه خلیج (فارس) عمدتا به دلیل تمایل دولت فعلی آمریکا برای اعمال فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی بر ایران است تا آن را مجبور به رها کردن تمام آرزوهای هسته‌ای خود و توقف آزمایش‌های موشکی کند و برتری نظامی اسرائیل در منطقه حفظ شده و اسرائیل تنها حکومت اتمی و برتری باشد که همه همسایگان خود در منطقه را تهدید کرده و اشغالگری خود را در خاک کشورهای عربی و مقدسات آنها پیش می‌برد.

به عقیده عطوان  این به نفع کشورهای اسلامی، عربی یا کشورهای خلیج فارس نیست که دنباله رو نقشه‌های آمریکا و اسرائیل علیه ایران باشند یا در آن مشارکت عملی داشته باشند؛ «چون بیشترین استفاده آن را رژیم اشغالگر اسرائیل و بیشترین زیان را کشورهای عربی می‌برند که به همراه ملت ‌ایشان هیزم هر آتشی می‌شوند که آن را شعله‌ور کنند».

نویسنده سه اجلاس مکه را غیرضروری توصیف کرد و گفت: این اجلاس‌ها تنها نمایشی دیپلماتیک خواهد بود که با عزیمت مهمانان آن به سمت فرودگاه ملک عبدالعزیز شهر جده برای ترک عربستان به مقصد کشورهایشان همه چیز تمام خواهد شد و اوضاع همان گونه که بوده بدون تغییر باقی خواهد ماند.

رای الیوم آورد: همه اجلاس‌هایی که در سطح سران کشورهای اسلامی، عربی یا شورای همکاری خلیج (فارس) طی ده سال گذشته برگزار شده است چه از نظر سطح شرکت‌کنندگان، چه از نظر نتایج نشست‌ها ضعیف بوده و بیشتر از یک ضیافت شام جمعی حاصلی نداشته است آن هم با برخی نطق‌های کسل‌کننده برای حضاری که بیشترشان در حال چرت زدن هستند. از سوی دیگر همه فعالیت‌های این اجلاس‌ها به چندین سخنرانی در طی ساعاتی مشخص خلاصه می‌شود و گمان نمی‌رود که اجلاس‌های کنونی مکه هم در شرایط اختلاف حاکم بر منطقه عربی و صف بندی‌های کشورها چیز استثنایی بوده باشد.

این روزنامه تاکید کرد: ایده برپایی اجلاس‌های عربی اساسا برای حمایت از فلسطین و آزادسازی و دفاع از مقدسات آن در سایه اشغالگری اسرائیل و به آتش کشیدن مسجد الاقصی یا یهودی سازی آن و تجاوز گری ادامه‌دار این رژیم بوده است؛ اما مساله فلسطین به طور کامل از دستور کار اجلاس‌های مکه حذف شده و جای خود را به عادی سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل داده است آن هم تحت حمایت آمریکایی که ناوهای هواپیمابر و بمب افکن های خود را به منطقه آورده و تحریم‌های ظالمانه و گرسنگی‌هایی را نه فقط به ایران بلکه به مردم مختلف کشورهای عربی و در راس آن ملت فلسطین تحمیل کرده است. میلیون‌ها فلسطینی که زیر یوغ اشغالگری در چنین ماه پربرکتی یک لقمه نان پیدا نمی‌کنند.

رای الیوم نوشت: این در حالی است که ایران کشوری که در اجلاس‌های مکه خواهان مقابله با آن شده‌اند، کشوری است که بنای حمایت از آرمان فلسطین را گذاشت و از کسانی که به گزینه مقاومت متعهد هستند برای دفاع از فلسطین و مقابله با زورگویی آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و به آنها موشک و هر ابزار مقاومت و مقابله با تجاوزهای پیاپی دشمن می‌دهد و این اوج تراژدی و نشان دهنده وضعیت فروپاشیده جهان عربی به قبیح ترین و وحشتناک ترین شکل ممکن است.

نویسنده تاکید کرد: ما از همبستگی جهان عرب حمایت می‌کنیم به شرطی که برای مقابله با اشغالگری اسرائیل و حمایت از همه اشکال مقاومت باشد و باور نداریم که این اجلاس‌های سه گانه در مکه مکرمه این شروط اساسی و ملی را محقق کند.

در پایان آمده است: هر اجلاس‌ عربی، اسلامی یا شورای همکاری که توطئه یهودی سازی قدس اشغالی و مسجد الاقصی را دفع نمی‌کند، موجب توقف جنگ‌ها در سوریه، یمن، غزه و لیبی نمی‌شود، موضعی آشکار در مقابله با معامله قرن و طرح ایجاد اسرائیل بزرگ نمی‌گیرد و عادی سازی با اشغالگران را حرام نمی شمرد، سزاوار نامش نیست و حتی سزاوار برگزار شدن در مکه مکرمه پاک‌ترین و مقدس ترین جای روی کره خاکی نیست./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات