۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۱۰۳۶۶
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد:

تمدن نوین اسلامی با فعالیت جمعی و به دور از اختلاف محقق می شود

تمدن نوین اسلامی با فعالیت جمعی و به دور از اختلاف محقق می شود
جهان بین گفت: تمدن نوین اسلامی با فعالیت جمعی محقق می شود و در آن به دور از هر گونه تفرقه روح واحد حاکم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرزاد جهان بین عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، امروز در نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب با تاکید بر اندیشه های رهبر معظم انقلاب» که در دانشگاه مذاهب اسلامی با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: زمانی که از تمدن نوین اسلامی سخن به میان می آید یک سری مبانی مطرح می شود که آن مبانی زمینه ساخت نظام می شود.

وی افزود: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و بدست آوردن فرهنگ اصل پروسه سختی باید طی شود اما اگر ما به آن فرهنگ اصیل دست یابیم به طور قطع تمدن نوین اسلامی محقق می شود.

جهان بین با استناد به کلام رهبری که فرمودند: ما نمی خواهیم تمدن غربی را نابود کنیم و یا آن را تغییر دهیم بلکه با ایجاد تمدن نوین اسلامی ما می خواهیم الگویی را تعریف کنیم، ابراز کرد: اگر این الگو تعریف شود خود به خود تکثیر می شود و این همان تمدن اسلامی است که از درون اسلام نشات می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه تمدن نوین اسلامی حاصل کار جمعی خواهد بود، اظهار داشت: در قلمروی جغرافیایی تنوع وجود دارد اما روح واحد در تمدن نوین اسلامی حاکم خواهد بود.

وی با مهمترین هدف تمدن نوین اسلامی را به روز کردن آن دانست و گفت: تمدن نوین اسلامی به دنبال احیای تمدن اسلامی نیست بلکه به دنبال آن است که مسائل امروزی را با شرایط کنونی جامعه تطبیق دهد.

جهان بین درباره مساله انحطاط، ابراز کرد: امروز غرب با فشار آوردن و تحمیل سبک زندگی غربی قصد به انحطاط کشاندن جامعه اسلامی را دارد در گذشته نیز ما شاهد هستیم که دانشگاه نظامیه بغداد و الازهر هم موجب رشد تمدن اسلامی شدند و و هم موجب انحطاط اسلام، چون هر یک فقط بر مذهب خود تاکید داشتند و اجازه نمی‌دادند که از مذاهب دیگر کلامی مطرح شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد فعالیت های جمعی و پاسخ به سوالات مطرح شده در جوامع اسلامی را بسیار ضروری دانست و گفت: تقریب زمانی در تمدن اسلامی ایجاد می شود که از عرصه تاریخی و سیاسی عبور کند و به زندگی و تعامل برسد، از این رو می بینیم هرکجا تکفیر بوده تمدن افول کرده است.

وی با تاکید بر اینکه نوآوری جز در سایه پرهیز از تعصب اتفاق نمی افتد، بیان داشت: در قرن هفتم می بینیم که شیعه و سنی در کنار هم تلاش بودند سطح زندگی مردم را تعالی ببخشند، امروز باید دید چه کسانی از نزاع امت اسلامی سود می برند آنان همانهایی هستند که قصد تاراج منابع جوامع اسلامی را دارند.

جهان بین ادامه داد: بنابراین امت اسلامی باید به دور از تعصبات بی جا در کنار هم به شکوفا سازی تمدن اسلامی اقدام کنند تا دیگر تمدن غربی که همه حیثیت تمدن اسلامی را مورد هدف قرار داده نتواند به اهداف خود دست یابد./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات