۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۶۱۱۰۱۶
آیت الله صدیقی:

نعمت ولایت از بالاترین نعمات الهی است

نعمت ولایت از بالاترین نعمات الهی است
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ولایت بالاترین نعمت است، گفت: غفلت از یاد خدا مانع رسیدن انسان به کمال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، ظهر امروز در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از دیدگاه اسلام، مدیریت جزء ابعاد وجودی انسان به شمار می رود.

وی با بیان این مطلب که انسان خلیفةالله است، ادامه داد: ربوبیت خداوند فراگیر، عالم‌گیر و رب العالمین است؛ حضرت حق همه مخلوقات را برای بشر و آدمی را برای خود خلق کرد.

آیت الله صدیقی با طرح این پرسش که عالم هستی از آن خداوند است پس چرا حضرت حق خطاب به انسان می فرماید من تو را برای خودم خلق کردم مگر ما بقی مخلوقات از آن خداوند نیست؟ پاسخ داد: انسان تنها موجودی است که می تواند مظهر خداوند باشد از این رو حضرت حق می فرماید: من تو برای خودم خلق کردم.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: پیامبراکرم(ص) مجرای ربوبیت الهی است از این رو ایشان را رحمت للعالمین می نامند، خداوند از انسان می خواهد که خلیفه الهی باشد و این جایگاه را کسب کند؛ بنابراین انسان موجودی مدنی و اجتماعی است.

وی با بیان این مطلب که انسان به صورت فطری از تنهایی گریزان است، عنوان کرد: انسانی در جامعه ناکارآمد و ناتوان است که نتواند برای خود دوست اختیار کند و ناتوان تر کسی است که نتواند دوست خود را نگاه دارد.

آیت الله صدیقی با تاکید بر اینکه انسان باید مدیریت نفس داشته باشد، اظهار داشت: انسان در محضر استاد یاد می گیرد چگونه با دیگران رفتار کند تا حق کسی ضایع نشود، کسی که به رعایت حقوق دیگران ارزش قائل است می طلبد روش ادای حق را نیز آموزش ببیند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به کلام امام سجاد(ع) که از سوء مدیریت نسبت به زیردستان به خداوند پناه می برند، گفت: حضرت در رساله حقوقشان 50 حق را مطرح می کنند؛ مردم و مسؤولان باید اهل حق شناسی، حد شناسی، رعایت حد و مرزها باشند.

وی با اشاره به آیات الهی، گفت: قرآن کریم در زمینه رهبری و مدیریت در حد کلان مباحث فراوانی را مطرح می کند؛ همچنین نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره به جایگاه مدیران در جامعه اسلامی دارد؛ بر اساس این نامه مدیران صالح علاوه بر اینکه مدیر خوبی هستند تلاش می کنند زیر مجموعه خودشان را حفظ کنند و آنان را به درستی پیش ببرند.

آیت الله صدیقی بیان داشت: بعد از ذکر الهی، شکر نعمت رکن دینداری است، کسانی که کفران نعمت می کنند و نسبت به محبت دیگران ناسپاس هستند در قیامت باید به خداوند پاسخ دهند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه خداوند غنی مطلق و انسان سراسر نیاز است، گفت: اگر انسان این نیاز را در دورن خود احساس کند به کمال می رسد؛ ذکر الهی انسان را به خداوند نزدیک می کند، کسی که حس بی نیازی دارد از یاد خدا غفلت می کند.

وی در پایان ولایت را بالاترین نعمت دانست و خاطرنشان کرد: شکر نعمت، فریضه الهی است و کفر نعمت انسان را به عذاب الهی دچار می کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات