۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۱۲۳۴۰
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی:

مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند

مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند
رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا با بیان اینکه مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند، گفت: مردم در مثلث حکومت، شکل دهنده و قاعده حکومت به شمار می روند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، همایش تجلیل از اساتید و مربیان سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع با حضور رییس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، معاونین و روسای ادارات عقیدتی سیاسی و جمعی از اساتید و مربیان برجسته وزارت دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع برگزار شد .

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید بهشتی و 72 تن از یاران امام خمینی(ع) و تبریک هفته کرامت، با تبیین فلسفه تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر اظهار داشت: تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر مبین مرز بندی داخلی و بین المللی است و در واقع تقابل صفوف جبهه انقلاب اسلامی و حق طلبی در برابر زراندوزان و دنیا طلبان به سرکردگی امریکا است .

وی با اشاره به ریشه های تقابل اندیشه شهید مطهری و بنی صدر بیان کرد: این تقابل یک موضوع گفتمانی، سلیقه ای، شخصی و ساختاری نیست؛ بلکه مبنای فکری، اعتقادی دارد و از بدو اسلام تا زمان حاضر در حال جریان بوده و خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تقابل اندیشه امام حسین(ع) و یزید، تقابل علی(ع) با معاویه ، تقابل در دوره نهضت ملی بین آیت الله کاشانی ومصدق، تقابل تفکر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در برابر ابوسفیان و تقابل های اندیشه های معاصر و در جریان را به عنوان پیشینه "تقابل" از قبل و صدر اسلام تا کنون برشمرد و تصریح کرد: مهمترین چالش امروز جامعه اسلامی خلط و ادغام شدن اندیشه های دو جریان فکری است.

رییس دفتر عقیدتی سیاسی دفتر فرمانده معظم کل قوا با بیان ریشه های تقابل، " ملاک مشروعیت" را نخستین منشأ اختلاف برشمرد و گفت: در تفکر اسلامی مشروعیت از سوی خداوند تبارک و تعالی و در راستای خواست اراده او مفهوم پیدا می کند، اما در تفکر مقابل، مشروعیت از جانب مردم و به انحاء مختلف مورد بحث قرار می گیرد. دراین نگرش مردم نقش قاعده نظام را دارند؛ در این دیدگاه حق حاکمیت از سوی خداوند است و قدرت حاکمیت از سوی مردم می باشد.

وی " قلمرو مأموریت انبیاء و رهبران الهی" را دومین ریشه تقابل دو تفکر عنوان کرد و افزود: در تفکر الهی و قرآن، مسئولیت انبیاء فقط تبلیغ دین نبوده است، بلکه اداره جامعه و ابعاد دیگری از مسئولیت های اجتماعی و ... را نیز شامل می شده است، اما تفکر مقابل، مسئولیت انبیاء و رهبران الهی را تنها به تبلیغ دین و عدم دخالت در امور جامعه محدود کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی " قلمرو حکومت دینی " را سومین منشأ اختلاف دو جبهه ی تفکر برشمرد و خاطرنشان ساخت: تفکر الهی قائل به جاری بودن دین در تمام ابعاد و اضلاع زندگی بشر است که در جای جای جامعه قابل پیاده سازی است و جامعیت دارد؛ در حالی که اندیشه مقابل اعتقادی به این موضوع ندارد و معتقد به شریعت حداقلی است.

حجت الاسلام و المسلین سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 3 مؤلفه در مورد " ملاک مشروعیت" در فضای امروز جامعه جهانی وجود دارد ادامه داد: افرادی مانند نیچه و ماکیاولی معتقدند هر که از هر راهی غالب شد همان حق است و می تواند عهده دار حکومت شود؛ ماکیاول ها معتقد به فرمول «الحق لمن غلب» هستند.

وی با تشریح نظریه ای دیگر در مورد " ملاک مشروعیت" گفت: در نظریه دوم قدرت و حکومت از رأی مردم نشأت می گیرد و افرادی مانند روسو قائل بر این نوع تفکر هستند.

حجت الاسلام و المسلین سعیدی با بیان نظریه دیگر ی از قرآن و روایات در باب "ملاک مشروعیت" بیان کرد: اگر حکومت و قدرت از صاحب حق نشأت گرفته باشد قابل پذیرش است و این دیدگاهی است که دین مبین اسلام در مورد ملاک مشروعیت برآن تکیه دارد.

وی همچنین با بیان نقش و تکلیف مردم برای انتخاب جامعه ای درست و بر مدار حق گفت: مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسئول هستند و باید ببینند چه کسانی در کدام جبهه و جریان فکری در حال فعالیت هستند. مهمترین معروفی که مردم می توانند به عنوان شرط لازم حکومت اسلامی برای بقا و قرار گیری جامعه در مسیر صحیح و الهی از خود نشان دهند، انتخاب مجلس در طراز انقلاب و دولت حزب الهی است. چرا که مردم در مثلث حکومت شکل دهنده حکومت و قاعده حکومت به شمار می روند./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات