۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۱۴۶۸۹
در راستای بهبود استقلال نسبی و معیشتی طلاب صورت می گیرد:

ایجاد قرارگاه جهادی حضرت خدیجه از سوی مرکز خدمات

ایجاد قرارگاه جهادی حضرت خدیجه از سوی مرکز خدمات
در راستای بهبود و استقلال نسبی معیشت طلاب و مشارکت در تحقق نسبی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، مرکز خدمات اقدام به ایجاد قرارگاه جهادی حضرت خدیجه (س) کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در راستای نام گذاری سال جاری به عنوان رونق تولید همچنین در راستای بهبود و استقلال نسبی معیشت طلاب و مشارکت در تحقق نسبی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، اداره کل معیشت و توانمندسازی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اقدام به ایجاد قرارگاه جهادی حضرت خدیجه (س ) در جامعه هدف خانواده طلاب همچنین خواهران و برادران طلبه کرده است.

اجرایی نمودن منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، مساعدت در تأمین معیشت پایدار گروه هدف، به علاوه ترویج فرهنگ کار و تلاش در سطح جامعه، ایجاد انگیزه و حمایت از فعالیت‌های درآمدزا در راستای شئون طلبگی (تدریس ، تبلیغ و تحقیق) از اهداف ایجاد قرارگاه جهادی حضرت خدیجه(س) است.

همچنین زمینه‌سازی دستیابی به استانداردهای لازم جهت ایجاد و فراهم‌سازی مشاغل پایدار با نگاهی حمایت گر در تمامی شاخص‌های چرخه تولید (استعدادیابی و استعداد سنجی ، آموزش ، تهیه مواد اولیه، بازاریابی)، کاهش دغدغه‌های طلاب و روحانیون بابت وضعیت اشتغال فرزندانشان با عنایت به شاخص‌های چرخه تولید در گام دوم انقلاب اسلامی و مدیریت هزینه‌های زندگی از طریق آگاهی بخشی و آموزش تکنیک‌ها و ترفندها از اهداف ایجاد قرارگاه جهادی حضرت خدیجه(س) به شمار می روند.

مدل توانمندسازی

قرارگاه حضرت خدیجه(س) مبتنی بر فرآیندی زنجیره‌ای است که از تکنیک‌های انگیزشی برای جذب حداکثری گروه هدف آغاز می شود و در قالب قرارگاه‌های عملیاتی (کانون‌ها و هسته‌ها) از سوی مراکز استانی، مدیریت خواهد شد.

در این زنجیره شاخص‌های کلیدی، مانند جذب و سازمان‌دهی گروه هدف کانون و هسته ، آموزش حضوری و غیر حضوری ایشان در حوزه‌های دانشی و مهارتی، احصاء مشاغل درخور شأن طلبه و خانواده، آمایش منطقه‌ای، مشاوره شغلی، ایجاد بانک اطلاعاتی برای اساتید و کار آفرینان و مسؤولان و همکاران جهادی کانون و هسته، تولیدات رسانه‌ای ، مطالعه ظرفیت‌های درون سازمانی و برون‌سازمانی و راهکارهای استفاده از این ظرفیت‌ها ، مباحث و مسائل پشتیبانی، بازار و بازاریابی و نحوه توسعه و ارتباط فعالیت‌های زنجیره‌ای پیگیری خواهد شد.

این قرارگاه با نگاه خوداشتغالی و توانمندسازی به معنای ایجاد یا بهبود و ارتقای مجموعه‌ای از دستاوردها؛ شامل مهارت‌ها، دانش‌ها، خصوصیات منطقه‌ای و فردی است که گروه هدف را قادر می‌سازد به شغل و فعالیت درآمدزا دست یابد و در آن فعالیت، موفق و پایدار باشند.

سیاست‌های اجرایی و راهبردها

از سیاست های اجرایی قرارگاه حضرت خدیجه(س) می توان به حفظ ارزش‌های اسلامی و هویت حوزوی، رعایت شئون روحانیت و خانواده ایشان و توجه به زی طلبگی، توجه به وحدت و همگرایی نهادهای حوزوی،عدالت محوری و توجه به شأن برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت‌گری، تسهیل‌گری و حمایتگری و پرهیز از شئون تصدی‌گری و حضور مستقیم در لایه عملیاتی اشاره کرد.

تشکیل قرارگاه عملیاتی هر استان، شناسایی طلاب فعال و جهادگر و عضویت در قرارگاه عملیاتی با هدف تحقق رونق تولید و ایجاد زمینه‌های درآمدزایی برای طلاب و خانواده ایشان، شناسایی حوزویان فعال در عرصه خوداشتغالی و کارآفرینی و ایجاد بانک اطلاعاتی ،جهت ارائه خدمات حمایتی و استفاده در برنامه‌ریزی‌ها، شناسایی خانواده‌های مستعد و تعیین میزان توانایی ، تجربه و مهارت گروه هدف و ایجاد بانک اطلاعاتی، ایجاد کانون، کوشش در ایجاد انگیزه جهت ورود به عرصه مشاغل خانگی طلاب از راهبردهای قرارگاه جهادی حضرت خدیجه(س) به شمار می روند.

از دیگر راهبردهای قرارگاه جهادی حضرت خدیجه می توان به شناسایی امکانات بالقوه و بالفعل سازمان‌های مختلف استان و بهره‌گیری از آن ‌جهت ایجاد و توسعه مشاغل خانگی خانواده طلاب، هدایت شغلی فرزندان با هدف مساعدت فکری در جهت شغل یابی و یا آموزش فعالیت در یک حرفه درآمدزا و درخور شأن، ایجاد تنوع بیشتر در فعالیت‌های اشتغال با رویکرد فناوری‌های جدید و فضای مجازی، متناسب با استعداد و امکانات مناطق، اولویت به اشتغال فرزندان در مناطق محروم، شهرهای کوچک و روستاها، تلاش در جهت جذب و هدایت اعتبارات و تسهیلات بانکی به‌منظور ایجاد و توسعه مشاغل خانگی، ایجاد ساز وکار مناسب جهت پیشگیری از رها نمودن چرخه فعالیت و کار با نگاه اشتغال پایدار و پشتیبانی‌های انگیزشی، آموزشی ، تسهیلاتی و انجام نظارت‌های دقیق اشاره کرد.

ترویج سبک زندگی اسلامی انقلابی، آموزش مدیریت اقتصاد خانواده، آشنایی با ترفندهای بازار ، اصلاح الگوی مصرف، آموزش مشاغل خانگی ، ایجاد و توسعه از راهکارهای عملیاتی قرارگاه جهادی حضرت خدیجه(س) است./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات