۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۱۴۷۳۷
دانلود همه تصاویر
شهر ری؛

حرم حضرت عبد العظیم حسنی (ع) در شهر ری

به زیارت سیّدالشّهداء علیه السّلام رفته بودم، فرمود : ((آگاه و متوجّه باش ، اگر قبر عبدالعظیم را که در نزد شما می باشد زیارت کرده بودی ، مثل این بود که حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده باشی)) .
روزبه فولادی

تبار حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با چهار واسطه ، به سبط اکبر پیامبر خدا حضرت امام حسن مجتبی صلّوات الله علیهما و خاندان وحی می رسد .ایشان در روز پنج شنبه چهارم ماه ربیع الآخر سنه 173 هجری قمری ، مطابق 25 تیر ماه 158 یزدگردی ، در زمان هارون الرشید در مدینه در خانه جدّش حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام متولّد شد و پس از مدّت 79 سال و شش ماه و یازده روز قمری عمر ، در روز آدینه پانزدهم شوّال سنه 252 هجری قمری به سرای آخرت رحلت نمود . مولف کتاب شریف کامل الزّیارات در باب 107 ص 324روایتی را به این شرح در فضیلت زیارت ایشان ذکر کرده است که : بر حضرت امام هادی علیه السّلام وارد شدم ، آن جناب از من پرسید در کجا بودی؟ عرض کردم : به زیارت سیّدالشّهداء علیه السّلام رفته بودم، فرمود : ((آگاه و متوجّه باش ، اگر قبر عبدالعظیم را که در نزد شما می باشد زیارت کرده بودی ، مثل این بود که حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده باشی)) . آن حضرت دوران حیات پنج امام از اهل بیت علیه السّلام - یعنی امام کاظم علیه السّلام تا امام عسکری را درک کرده است.ابوحمّاد رازی می گوید : خدمت امام هادی علیه السّلام درسامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم . امام به پرسش های من پاسخ داد و هنگامی که خواستم از ایشان خدا حافظی کنم به من فرمود : یا أبا حَمّاد! اَشکَلش عَلشیک شَی ءٌ مِن امرِ دینِک بنا حِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَالعَظیمِ بنَ عَبدِاللهِ الحَسَنِیّ و اقرِئهُ مِنِّی السَّلامَ .ای ابو حماد ! هنگامی که چیزی از امور دینی در منطقه ات برای تو مشکل شد ، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان .(شناخت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام و سهرری)

ساخت حرم این امام زاده واجب التعظیم مربوط به (آل بویه) دوره ایلخانی - دوره صفوی - دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
چند وقت پیش توفیق زیارت حرم با صفای ایشان را داشتم با دیدن عکس ها بسیار شاد شدم
1
0
صلوات خدا بر شهیدان دشت کربلا
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
صلوات خاصه الهی بر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام.
1
0