۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۶۱۶۷۵۱
حجت الاسلام میرشفیعی:

حاکمان جور نمی توانند مصداق «اولی الامر» باشند

حاکمان جور نمی توانند مصداق «اولی الامر» باشند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفسیر آیه اولی الامر به اهل بیت(ع) تأکید کرد که تفسیر این کلمه به حاکمان جور و یزیدیان، تهمت به خدا و کفر به ذات اقدس ربوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه برنامه «مشق عشق» یادواره شهدای منطقه آذر قم شامگاه چهارشنبه به یاد شهدای سادات قم در بوستان شهدای آذر برگزار شد.

حجت الاسلام سید صادق میرشفیعی سخنران مطرح استان قم در این مراسم با اشاره به جایگاه شهید و شهادت در اسلام اظهار داشت: حق شهدا یکی از حقوق بزرگ بر گردن ما است و ملت و دولت ما امروز مدیون خون شهدا هستند.

وی با بیان این که مقام شهدا نیز با یکدیگر یکسان نیست، گفت: شهدا خودشان نیز درجات مختلفی دارند چون میزان ارزش هر شهیدی به اعتبار فکر و عقیده او است، همچنانکه برخی از مجاهدان در طول تاریخ اسلام مدت ها شمشیر زدند ولی طلحه و زبیر و خالد بن ولیدها از کار درآمدند.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ایام دهه ولایت و عید غدیر، مهمترین رکن ارزش وجودی انسان را ولایت محوری عنوان و تصریح کرد: عمار یاسر یکی از شهدای والامقام تاریخ اسلام محسوب می شود چراکه تمام وججودش بر محور حق یعنی امیرالمؤمنین بود؛ ملاک ارزشیابی هر فردی نزد خدا میزان معرفت او به اولیای الهی است که این اولیاء الهی بی شک اهل بیت(ع) عصمت و طهارت هستند.

وی با اشاره به آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»  تصریح کرد: یکی از اختلافات اساسی شیعیان با مسلمانان دیگر فرق اسلامی بر سر تفسیر این آیه شریفه است، چراکه همه ما در ولایت پذیری نسبت به خدا و رسول اختلافی نداریم ولی اختلاف بر سر اولی الامر است، چون اولی الامر عنوان نامعلومی است از این رو طرفداران برخی فرق اسلامی عقیده دارند که این فرد هر حاکم و زمام داری را شامل می شود.

حجت الاسلام میرشفیعی اضافه کرد: مفسران و علمای شیعه اتفاق نظر دارند که منظور از اولی الامر کسی است که هم رتبه پیامبر بوده و دارای مقام عصمت و علم بی نهایت باشد و این که بخواهیم آن را به هرحاکم و زمام داری تعمیم بدهیم منافات با عدل و حکمت خدا دارد و بی  شک کفر محسوب می شود.

وی تأکید کرد: این نظر مخالف شیعه باعث شد تا مستکبران عالم به راحتی زمام امور مسلمانان را به دست گرفته و آنها را همچون برده در ید قدرت خود بگیرند، از آن طرف مسلمانان نیز نمی توانستند به مقابله با آنها بایستند چون آنها را اولی الامر می دانستند.

این استاد حوزه با بیان این که حاصل تفسیر نخست ذلت و خاری مسلمانان و حاصل تفسیر دوم از آیه عزت و پاکی است، گفت: وقتی اولی الامر را امیرالمؤمنین تا امام زمان(عج) تفسیر کنیم نتیجه آن جز پاکی و عصمت و طهارت نیست اما وقتی این گونه تفسیر نکنیم داعش و القاعده و امثال آنها خود را ولی مردم معرفی کرده و هر بلایی که بخواهند سر مردم می آورند.

وی در پایان یادآور شد: بی شک این تهمت و افتراء به خدا است که بگوییم او ولایت داعشی ها و النصره و القاعده را بر مسلمانان پذیرفته است و خدا را شاکریم که مسلمانان عالم به واسطه ظهور و بروز این گروه های شیطانی به این نتیجه رسیدند که هر فرد و گروهی نمی تواند خود را ولی مردم معرفی کرده و صاحب جان و مال و آبروی آنها بشود./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
بله درسته به همین دلیل اولی و دومی و امثالهما نمی توانستند خلیفه باشد و خلافت را غصب کردند .
0
0