۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۶۱۸۰۱۶
آیت الله اعرافی:

صحیفه سجادیه جلوه‎گاه همه معارف الهی است

صحیفه سجادیه جلوه‎گاه همه معارف الهی است
آیت الله اعرافی با بیان این که صحیفه سجادیه کتاب فطرت، انسانیت و مدیریت است، گفت: صحیفه سجادیه یک گنج و منظومه فکری و جلوه‎گاه همه معارف الهی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و شورای سیاستگذاری کنگره امام سجاد(ع)، با تبریک اعیاد ذی الحجه و تقدیر از تلاش های برگزار کنندگان این کنگره گفت: دعا و مظهر آن که صحیفه سجادیه است، در جامعه اسلامی و بشری کمتر محل اختلاف است و باید از این مساله نهایت استفاده را برد.

مدبر حوزه های علمیه از قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و دعا و مناجات به عنوان سه پرچم وحدت جهان اسلام یاد کرد و افزود: دعا بُرد فراوانی دارد و گاهی حتی می توان به صورت ساده تری نسبت به قرآن به تبلیغ آن پرداخت.

وی صحیفه سجادیه را گنج و منظومه فکری و معرفتی توصیف کرد و اظهار داشت: این صحیفه هم در میان شیعیان و هم اهل تسنن و حتی در ادیان الهی و جامعه بشری خریدار و مشتری زیادی دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به استقبال گسترده از صحیفه سجادیه در خارج از کشور و چاپ و ارسال هزاران نسخه جیبی به خارج تصریح کرد: این نشان دهنده بُعد فطری و انسانی و بین المللی صحیفه سجادیه است. صحیفه سجادیه کتاب فطرت، انسانیت، مدیریت، بشریت و بین المللی است و جایگاه رفیعی در سطح دنیا دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دوره امام سجاد(ع) ابعاد و زوایای مختلفی دارد که برجسته ترین آن دعا و صحیفه است و از این جهت گرچه دعا از امام علی(ع) و سایر ائمه با حجم زیادی داریم اما محوریت در آن دوره متعلق به امام سجاد(ع) است.

وی صحیفه امام سجاد(ع) را نمادی دانست که همه دین و معارف آن در این کتاب جمع شده است، خاطرنشان کرد: همه دین و معارف در صحیفه جمع شده و این کتاب جلوه گاه همه معارف الهی است. صحیفه سجادیه نقشه مهندسی شده است که در عصر امام سجاد(ع) همه دین در این قالب عرضه شده است که یک هنر بزرگ به شمار می آید.

آیت الله اعرافی تجلی همه دین در آینه صحیفه را از ویژگی های عصر امام سجاد(ع) برشمرد و گفت: صحیفه سجادیه یک منظومه فکری است. ما درختواره ای را برای حوزه علمیه تدوین کرده ایم که رشته های که نظام اسلامی و حرکت آینده به آن نیاز دارد، را دربرمی گیرد.

وی از مهدویت به عنوان یکی از این رشته ها یاد کرد و افزود: دوره امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه نیز باید به عنوان رشته در حوزه های علمیه در نظر گرفته شود. آموزش و پژوهش و ترویج سه ضلع کنگره است و حوزه علمیه نیز آمادگی دارد در این سه ضلع وارد عمل شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: تهیه بسته آموزشی درباره دعا و ارائه آن به طلاب و همچنین راه اندازی انجمن علمی صحیفه سجادیه در حوزه از موضوعاتی است که با برنامه ریزی محقق خواهند شد.

وی بر لزوم دارا بودن برنامه و راهبرد 5 و 10 ساله برای بین المللی کردن صحیفه سجادیه تأکید کرد و بیان داشت: بین المللی سازی صحیفه سجادیه منوط به ارائه طرح است که می توان با همکاری سایر نهادهای دینی بین المللی به فعالیت پرداخت.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی گفت: پیشگامی استان هرمزگان یک افتخار برای این استان به شمار می آید.

محمد قمین
ارسال نظرات