۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۲۲۰۷۷
آیت الله ری شهری تشریح کرد؛

ویژگی های تفسیر سوره برائت رهبر انقلاب

ویژگی های تفسیر سوره برائت رهبر انقلاب
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: رهبری شیوه و مبانی خاصی در تفسیر سوره برائت دارند و تفسیر ایشان نزدیک به تفسیر اجتهادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم معرفی کتاب تفسیر سوره برائت رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علوم اسلامی رضوی به شیوه و مبانی خاص رهبری در تفسیر اشاره و اظهار کرد: مفسر این تفسیر چنان به مبانی تفسیر خود پایبند است که می توان کشف کرد که این تفسیر بر چه مبنایی انجام شده است.

وی با بیان این که آوردن مبانی و رویکرد تفسیر کار ابتکاری است، گفت: با توجه به این شیوه شناسی و مبانی شناسی رهبری جلد اول را بر مبانی و روش اختصاص داده ایم، تفسیر اهل بیت(ع) تفسیر اجتهادی است که از همه مبانی استفاده شده و این روش حضرت آقا نزدیک به همین تفسیر اجتهادی است.

آیت الله محمدی ری شهری به ویژگی های تفسیر رهبری در سوره برائت اشاره و اظهار کرد: این تفسیر بین تفسیر بلند و کوتاه است و نیز این تفسیر حاصل تدریس است همچنین احیای مفاهیم اجتماعی و سیاسی قرآن با این تفسیر تحقق یافته است، تدریس این تفسیر از رهگذر یک پژوهش ناب بوده و کار بزرگی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی افزود: ساده سازی مطلب از دیگر ویژگی تفسیر سوره برائت توسط رهبر معظم انقلاب است که قدرت بیان و تسلط ایشان به ادب فارسی این امکان را داده است تا مفاهیم را با زبانی ساده بیان کنند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث تفاوت ساختار و زیرساختار تفسیر را از ویژگی دیگر این تفسیر دانست و اظهار کرد: در این تفسیر آن چه مخاطب نخست می بیند جلوه ساختاری تفسیر است و زیرساخت آن را مخاطب ندیده اما پژوهشگر قرآنی می داند آن چه به صورت ساده بیان می شود مبتنی بر مطالعات عمیق و دقیق است.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر این است که رهبری جان مطلب را بر مخاطب بیان کند و معارف و مبانی دینی در حوزه های مختلف در این تفسیر دیده شده و آیات قرآن با دید کلان نسبت به مبانی دینی تفسیر شده است.

آیت الله محمدی ری شهری تعبد در تفسیر را از ویژگی های دیگر تفسیر سوره برائت توسط رهبری بیان و ابراز کرد: این تفسیر همراه با تعبد است چون تفسیر متکی بر تحقیق بوده، مفسر حتی برداشت های ذوقی خود را جدا کرده است و براساس فضای سیاسی و اجتماعی تفسیر انجام نشده است برخلاف برخی از آثار که چیزهایی مانند طب اسلامی نوشته و به آیات قرآن مربوط می دانند در حالی که ما طب اسلامی در قرآن نداریم البته احادیثی در این زمینه وجود دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب این تفسیر را در سن جوانی نوشته است که زمان پختگی و عالمی ایشان بود همچنین در زمانی که کتاب به زحمت پیدا می شد، اقدام به این کار کرده بودند همچنین تفسیر ایشان ملال آور نیست چون عاری از مطالب اضافی است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات