۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۲۸۳۷۶

یارانه آمد

یارانه آمد
سهميه‌بندي بنزين، طرحي که ايرادات بسياري به اجراي آن وارد است اين روزها بازهم به دغدغه بسياري از افراد تبديل‌شده است. پس از سهميه‌بندي و افزايش قيمت بنزين آزاد قرار بر اين بود که به 60 ميليون نفر از افراد، کمک‌هاي معيشتي پرداخت کنند که بنا بر اعلام سازمان برنامه‌وبودجه در هر مرحله براي 20 ميليون نفر واريز شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سهميه‌بندي بنزين، طرحي که ايرادات بسياري به اجراي آن وارد است اين روزها بازهم به دغدغه بسياري از افراد تبديل‌شده است. پس از سهميه‌بندي و افزايش قيمت بنزين آزاد قرار بر اين بود که به ۶۰ ميليون نفر از افراد، کمک‌هاي معيشتي پرداخت کنند که بنا بر اعلام سازمان برنامه‌وبودجه در هر مرحله براي ۲۰ ميليون نفر واريز شد.

طبق اعلام سازمان برنامه‌وبودجه، نخستين مرحله از کمک معيشتي ۲۸ آبان به‌حساب ۲۰ ميليون نفر، دومين مرحله نيز ۳۰ آبان به‌حساب ۲۰ ميليون نفر ديگر و مرحله سوم نیز ۳ آذر به‌حساب ۲۰ ميليون نفر ديگر واريزشده است و طبق گفته مسئولان دولت، روستائيان و عشاير، مستمري‌بگيران، ‌مددجويان کميته امداد،‌ کارگران، معلمان، مددجويان بهزيستي، کارمندان، زنان سرپرست خانوار، اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان، مشمول طرح دولت مي‌شوند که ۱۸ ميليون خانوار را در برمي‌گيرد.

بنابر اعلام دولت، ميزان يارانه معيشتي براي خانوارهاي يک‌نفره ۵۵ هزار تومان، براي خانوارهاي دونفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهاي سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان،‌ خانوارهاي چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهاي پنج‌نفره و بيشتر ۲۰۵ هزار تومان بود. خانوارهايي که مشمول يارانه نقدي هستند نياز نيست اقدامي در جهت ارائه شماره‌حساب بانکي انجام دهند و همان حساب مربوط به يارانه نقدي مبناي واريز قرار مي‌گيرد.

اما طبق بررسي‌هاي ميداني و گفت‌وگو با مردم درباره پرداخت شدن بسته حمايتي مشخص شد که با پايان واريزها، بخش زيادي از کارگران و اقشار کم‌درآمد مشمول اين طرح نشدند و کمک نقدي در طرح حمايت معيشتي از خانواده‌ها را دريافت نکرده‌اند که در طرح دولت به نظر مي رسد

بازهم کارگران اعم از رانندگان تاکسي، حداقل بگيران وزارت کار، کارگران ساختماني و اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان در طرح دولت جامانده باشند.خبرگزاري تسنيم نيز دراين‌باره گزارش مي‌دهد که طبق گزارش‌هاي ميداني بسته حمايتي و معيشتي دولت براي همه افرادي هم که واريزشده ‌درست و دقيق نبوده است، به‌طور مثال در گزارش‌هاي ميداني عده‌اي از افرادي که يارانه دريافت مي‌کنند بيان کردند ميزان يارانه معيشتي براي يک خانواده ۴ نفره به ميزان ۳ نفر و براي يک خانواده ۳ نفره به ميزان ۲ نفر واريزشده است.
بنابراين «رسالت» شبهات وارد بر پرداخت کمک‌هاي معيشتي دولت را در گفت‌وگو با نمايندگان مجلس بررسي مي‌کند.

حسينعلي حاجي دليگاني عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در گفت: با بيان اين نکته که روز گذشته اين موضوع در تذکري به رئيس مجلس منتقل شده و لاريجاني قول داده در نشستي که امروز با دولتي ها برگزار مي شود آن را مطرح کند، گفت: متأسفانه اين بدقولي دولت نيز مانند ساير کارهاي آن بوده و ديگر اعتمادي به اين دولت و شخص رئيس جمهور نيست. عارضه بدعهدي در دولت تدبير و اميد از رئيس جمهور به ساير وزرا نيز سرايت کرده و شاهد بدعهدي هاي پي درپي در بدنه دولت هستيم.

نماينده شاهين‌شهر، ميمه و برخوار با تأکید بر اين نکته که اين موضوع موجب از دست رفتن سرمايه هاي اجتماعي و بي اعتمادي به مسئولين مي شود ادامه داد: متاسفانه دولت متوجه اين رفتار و برخورد با مردم نيست و با وعده هاي نادرست تلاش مي کند تا از خود سلب مسئوليت کرده و با قول هايي که توان انجام آن را ندارد مردم را دچار مشکلات عديده کند.

حاجي دليگاني با بيان اين موضوع که اگر دولت اين‌بار نتواند به وعده هاي خود عمل کند مجلس موضوع استيضاح رئيس جهمور را دنبال خواهد کرد ،گفت: مردم بدانند که مجلس تا آخرين لحظه از حق و حقوق آنها دفاع خواهد کرد و اجازه نمي‌دهد وعده هاي بي اساس دولتمردان موجب سلب آسايش آنها شود. ما يکپارچه در برابر وعده هاي محقق نشده دولت ايستاده ايم و آن را مجبور به عمل کرده به آنچه به مردم در شرايط سخت قول داده شده خواهيم کرد.

وي در پاسخ به اين پرسش «رسالت» مبني بر اينکه احتمال دارد دولت طي روزهاي آتي به آن دسته از مردم که حائز دريافت کمک هاي معيشتي هستند پولي پرداخت کند يا نه، گفت: بعيد مي دانم اين دولت با خلف وعده هايي که داشته چنين کاري کند.ضمن اينکه از قبل هم اشکالات زيادي در نحوه و اجراي هدفمند کردن يارانه ها وجود داشت و اين مسير غلط همچنان دنبال مي شود.

گويا امشب يک مرحله ديگر از کمک‌هاي معيشتي واريز مي‌شود

محمد حسيني، عضو کميسيون برنامه‌وبودجه مجلس دراين‌باره به «رسالت» گفت: «شيوه اجراي اين طرح را قبول نداريم اما قرار نيست تمام يارانه بگيران اين پول را دريافت کنند، قرار است به ۶۰ ميليون نفر اين مبلغ پرداخت شود.»حسيني خبر داد: «گويا قرار است يک مرحله واريزي ديگر انجام شود و بايد ديد کجاي کار نقص دارد و به برطرف شدن آن کمک کنيم،‌ مردم مطمئن باشند اگر چنين مسئله‌اي باشد پيگيري خواهد شد و اين موضوع در دستور کار است.»

تاکنون چنين مسئله‌اي مطرح نبوده است

کوروش کرم پور حقيقي، عضو هيئت‌رئيسه کميسيون انرژي مجلس نيز دراين‌باره به «رسالت» مي‌گويد: «تا آنجايي که من اطلاع دارم چنين مسئله‌اي نبوده و براي اولين بار است که شخصي مي‌گويد حداقل بگيران و جامعه هدف دولت براي کمک‌هاي معيشتي در مرحله اول و دوم پولي به حسابشان واريز نشده است. بنابراين اين مسئله را بررسي خواهيم کرد و اگر هم‌اکنون نامه‌اي در اين مورد براي من بفرستيد فوري براي سازمان برنامه‌وبودجه نامه‌اي مي‌نويسم و درخواست گزارش خواهم کرد.»/1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات