۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۶۲۹۱۶۰

تزریق نقدینگی به جامعه منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شود

تزریق نقدینگی به جامعه منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شود
محسن بهرامی ارض اقدس گفت: به نظر می‌رسد دولت آقای روحانی به جای پرداخت نقدی به شصت میلیون نفر به صورت مساوی بهتر بود درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی از جمله بنزین را با طبقه بندی‌های مختلف بین اقشار جامعه توزیع می‌کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، محسن بهرامی ارض اقدس اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت: درباره تکرار پرداخت یارانه هدفمندی در دولت دوازدهم  گفت: پرداخت یارانه نقدی به شکل کنونی یعنی پرداخت به سه چهارم جمعیت کشور تکرار همان کاری است که آقای احمدی نژاد در دولت سابق در اجرای هدفمندی یارانه ها انجام داد؛ با آنکه دولت آقای روحانی در ابتدای روی کار آمدن این شیوه را نقد و از آن انتقاد کرد و آن را نوعی صدقه دادن به مردم عنوان کرد؛ بعد از گذشت شش سال از دولت خود این روش را تکرار کرد.

وی دراین باره توضیح داد: دولت آقای روحانی به این موضوع واقف است که  پرداخت یارانه نقدی به فاصله کوتاهی منجر به توزیع پول در حجم بالا در جامعه می شود؛ متاسفانه در چند شب گذشته در واریزی یارانه بنزین شاهد تزریق سه هزار میلیارد تومان پول به نقدینگی کشوربودیم بدون اینکه ما به ازای کالایی یا افزایش تولیدی شکل گرفته باشد. تزریق ؛ توزیع و افزایش پایه پولی و افزایش ضریب نقدی در فصل های بعدی منجر به تورم و کاهش ارزش پول می شود که تکرار آن در سیکل ها و ماه های بعدی به کاهش ارزش پول ملی می انجامد.

استاد اقتصاد اینگونه بیان داشت: چنانچه توزیع پول را در دولت آقای احمدی نژاد با 45 هزار تومان بررسی کنیم؛ آن زمان نرخ دلار هزار تومان بود یعنی 45 دلار به هر خانوار پرداخت شد، در حالی که با 50 هزار تومان یارانه بنزینی در حال حاضر 5 دلار به مردم پرداخت می شود؛ به عبارتی 45 دلار زمان آقای احمدی نژاد الان 4 دلار شده و این به معنای کاهش ارزش پول و ذوب شدن این وجه در تورم خواهد بود.

محسن بهرامی ارض اقدس در پاسخ به این سوال که چرا دولت علی رغم انتقاد خود به شیوه پرداخت یارانه نقدی دولت گذشته دست به این کار زد گفت: به هر حال برخی اوقات دولت آپشن های متعدد و راهکارهای مختلفی برای انتخاب ندارد به جای اینکه بین خوب و خوب تر؛ خوب تر را انتخاب کند مجبور می شود بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند که متاسفانه این دولت دست به چنین انتخابی زد.

وی با ارائه راهکاری بیان داشت: به نظر می رسد دولت آقای روحانی به جای پرداخت نقدی به شصت میلیون نفر به صورت مساوی بهتر بود برخلاف حرکت آقای احمدی نژاد درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی از جمله بنزین را با طبقه بندی های مختلف بین اقشار جامعه توزیع می کرد؛ به این معنا به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که دولت متکفل هزینه آنهاست رقم های بزرگتری داده می شد تا از زیر خط فقر خارج شوند و برای طبقه متوسط که شامل 5 دهک مختلف درآمدی هستند نیز آنها را به روش های متفاوتی اعم از کمک آموزشی، تغذیه ای، بهداشتی به جای پرداخت مستقیم حمایت می کرد. امید می رود دولت در اصلاح روش خود بر این موضوع توجه و اهتمام بیشتری به خرج دهد./1360//101/خ

منبع: تسنیم
ارسال نظرات