دختر 12 ساله بلوچ که از دل محرومیت، جهانی شد
به گزارش خبرگزاری رسا، برای بسیاری از همکلاسیها و اطرافیانش باورکردنی نیست که یسرا در کمتر از هشت دقیقه 200 سوال ریاضی را حل میکند و یا در یک دقیقه 50 تقسیم 6 رقمی ریاضی را پاسخ میدهد.
گرچه این توانمندی از چشمان بسیاری از خیرین و مسؤولان حامی نخبگان دور نمانده اما هنوز هم مسابقات محاسبات ذهنی با چرتکه برای بسیاری از افراد جامعه و به تبع آن مسؤولان ناشناخته است از این رو گاهی این استعدادها و توانمندیها نادیده گرفته میشود و یسرا در جامعه نخبگی کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
این دختر 12 ساله بلوچ که ریشه موفقیتاش را همت و تلاش می داند از دل محرومیت به قله جهان ایستاده است، او گرچه عِرق و علاقه خاصی به سیستان و بلوچستان دارد اما برای طی کردن پلههای موفقیت عازم استان گلستان میشود تا از ضمن استفاده از خدمات و امکانات تحصیلی بیشتر، از مسیر موفقیت جا نماند.
مسابقات جهانی محاسبات ذهنی با چرتکه در حالی طی روزهای گذشته با حضور 4 هزار شرکت کننده در کامبوج برگزار شد که یسرا سلیمانی توانست به مقام نخست جهانی دست یابد.
این دختر 12 ساله ایرانی دانشآموز کلاس هفتم و اهل سیستان و بلوچستان است و به عنوان تنها نماینده استان گلستان در مسابقات جهانی UCMAS شرکت کرده است.
فارس: ابتدا کسب مقام شما در مسابقات جهانی UCMAS در کامبوج را بهتون تبریک میگویم، سطح مسابقات چطور بود؟
سلیمانی: در مسابقات کامبوج 4 هزار نفر از سراسر جهان شرکت کردند و از ایران 26 نفر حضور داشتند که بنده در سطح مورد فعالیتم حائز رتبه نخست جهانی شدم.
فارس: خانم سلیمانی! کمی در مورد محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه یا همان UCMAS توضیح بدهید.
سلیمانی: محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه موجب تقویت حافظه میشود و نوعی ورزش مغز است در واقع UCMAS همان ریاضی است فقط با چرتکه است.
فارس: چطور شد به ریاضی علاقهمند شدید، فعالیتت در این حوزه از کجا کلید خورد؟
سلیمانی: اولین بار کلاس دوم بود که دیدم خیلی به ریاضی علاقه دارم، آنجا در شهر کوچکی به نام کردکوی UCMAS تازه آمده بود، من هم در این کلاس ثبتنام کردم و دیدیم که در این بخش مهارت دارم، نخستین باری که به این مسابقات جهانی رفتم کلاس چهارم بودم و حائز رتبه نخست شدم.
فارس: با چه اساتیدی کار کردید؟
سلیمانی: من چند تا استاد عوض کردم خانمها طاهره زرگری، مونا علیزاده و فرزانه فاطمی برای بنده زحمت کشیدند در حال حاضر نیز زیر نظر خانم سروش آموزش میبینم.
فارس: قبل از اینکه وارد این عرصه شوید در درس ریاضی در کلاس درس چه وضعیتی داشتید؟
سلیمانی: در مدرسه خیلی خوب بودم و مهارت زیادی داشتم، معلمان هم با دیدن مهارتم در درس ریاضی، گفتن واقعاً مهارت زیادی دارم و پیشنهاد دادند در کلاسی ثبتنام کنیم که با کلاس محاسبات ذهنی با چرتکه آشنا شدم و در آن شرکت کردم.
فارس: احتمالاً همیشه شاگرد اول کلاس هستید، درسته؟
سلیمانی: آره بیشتر اوقات شاگرد اول کلاس هستم، البته امسال به دلیل حضورم در مسابقات جهانی نمیدانم چه وضعیتی دارم.
فارس: ریاضیات که خیلی عالی است درسی هم وجود دارد که در آن ضعف داشته باشید؟ بعد از ریاضی به کدام درس علاقهمند هستید؟
سلیمانی: فکر نمیکنم در درسی ضعفی داشته باشم، وضعیتم در همه دروس مانند ریاضی خوب است، در کنار ریاضی به درس علوم علاقهمند هستم.
فارس: دلت میخواهد در آینده چه کاره شوید، چرا؟
سلیمانی: دلم میخواهد در آینده فضانورد شوم، کنجکاو هستم ببینم آنجا چه خبر است.
فارس: یسرا سلیمانی ریشه این موفقیتت را در چه میداند؟
سلیمانی: همت و تلاش عامل اصلی موفقیتم در ریاضی بوده است.
نخبگی ژنتیکی نیست
فارس: نابغه ریاضی بودن ذاتی و ژنتیکی است یا اکتسابی؟
سلیمانی: به نظر خودم که نمیتواند ژنتیکی باشد و بیشتر به همت و تلاش افراد مرتبط است، ما خودمان در UCMAS میگوییم «برای نابغه شدن نیازی به نبوغ نیست.»
فارس: آیا در جمع شما کسی بود که از لحاظ درسی به ویژه در ریاضی وضعیت خوبی نداشت اما با همت و تلاش به سطح خوبی رسیده باشد؟
سلیمانی: بله، مثلاً یک نفر در مسابقات سطح خیلی پایینی داشت ولی در یک هفته سخت کار کرد و خود را به سطح موردنظر رساند و در نهایت توانست حائز رتبه جهانی شود.
فارس: با این مقام که به دست آوردهای واکنش همکلاسیهایت نسبت به شما چطور بود؟
سلیمانی: بستگی به منطقه داشت خیلی وقتها برخوردها بسیار خوب و تشویقی بود، البته در برخی نقاط هم کمی واکنشهای منفی نسبت به من وجود داشت.
برخی از همکلاسیها هم با کنایه با من صحبت میکنند و در موردم میگویند فکر نمیکنم «این نابغه باشد»
فارس: چه توصیهای به سایر دانش آموزان دارید؟
سلیمانی: توصیه میکنم هیچگاه ناامید نشوند و با یاد داشته باشند با کار و تلاش میتوان به هر جایگاهی رسید.
فارس: متأسفانه یکی از معضلات ما برای نخبهها مهاجرت آنها به خارج از کشور و فرار مغزها است در خصوص رفتن این افراد از ایران چه نظری دارید؟
سلیمانی: من معتقدم موقعی که این افراد حمایت نمیشوند چاره دیگری جز رفتن ندارند، چرا کسانی باید باشند که از آنها حمایت نمیکنند؟
به نظرم این سوال را باید مسؤولانی پاسخ بدهند که از نخبگان حمایت نمیکنند و هم نخبگانی پاسخ بدهند که مجبور شدند از ایران بروند.
بنده از همه مسؤولان درخواست میکنم از ما حمایت داشته باشند و بستر را برای رشدمان در کشور فراهم کنند.
فارس: نکته پایانی؟
سلیمانی: از معلمان خود انتظار دارم نسبت به امثال بنده که در این سطح فعالیت میکنند سختگیری زیادی نداشته باشند، گاهی اوقات به دلیل حضور در مسابقات نمیتوانم خود را به کلاس درس برسانم و متقابلاً انتظار دارم معلمان و مدیران مرا درک کنند.
«زهره میرلاشاری» مادر یسرا سیلمانی نیز در خصوص مشکلات و معضلات پیشروی فرزندش حرفهایی برای گفتن داشت، او با وجود مضیقههای مالیو کمبود امکانات در سیستان و بلوچستان از هیچ تلاشی برای موفقیت یسرا فروگذار نکرد.
فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟ چند فرزند دارید؟
مادر یسرا: زهره میرلاشاری هستم 35 سال سن دارم 15 سال در عرصه معلمی فعالیت دارم، همسرم نیز متولد سال 1357 و دبیر آموزش و پرورش است، ما همین یک فرزند را داریم.
فارس: چه شد «یسرا» به این سمت رفت؟
مادر یسرا: من همان موقع که یسرا به دنیا آمد دانشجوی کارشناسی ارشد در گرگان بودم، خانوادهام تحصیل کرده هستند و به علم و تحصیل اهمیت میدهند در واقع میتوان گفت قسمتی از هوش یسرا ارثی است.
فارس: حمایت مسوولان از دخترتان رضایتبخش بود؟
مادر یسرا: تنها سازمانی که از ما حمایت کرده سازمان منطقه آزاد چابهار بوده و امسال نیز در کنار منطقه آزاد چابهار در جریان حضور «یسرا» در برنامه عصر جدید یکی از خیرین بزرگ تهرانی به نام «حاج آقا فردوس» از ما حمایت کردند و ضمن فراهم کردن شرایط انتقال ما به تهران، هزینه سفر دخترم به مسابقات جهانی کامبوج را پرداخت کردند اما دیگر مسؤولان و یا هیچ نهاد و ارگان خاص دولتی حمایت آنچنانی از ما ندارند.
دو سال است که یسرا را با حقوق معلمی به خارج از کشور آوردم، سال سوم سازمان منطقه آزاد چابهار تمام هزینههای سفر یسرا به مسابقات را تقبل کرد، امسال نیز در کنار منطقه آزاد چابهار یکی از خیرین در هزینه سفر به کامبوج به ما کمک کرد.
اگر یسراحمایت میشود به دلیل آن است که بومی چابهار است با این حال بیشتر حمایتها از خیرین است نه از ارگانها، اما دانشآموزانی هستند که اصلاً حمایت نمیشوندبرای مثال دانشآموزی در مسابقات کشوری محاسبات ذهنی با چرتکه حائز مقام نخست شد اما به دلیل عدم حمایت نتوانست در مسابقات جهانی شرکت کند، متأسفانه همه نابغه ها این مشکلات را دارند.
فارس: برخی دانشآموزان بااستعداد هستند اما خانوادهها توجهی به آن ندارند چه توصیهای به این دسته از والدین دارید؟
مادر یسرا: دو سال اول قرض میکردم و از اداره آموزش و پرورش وام گرفتم تا توانستم یسرا را به مسابقات جهانی دبی ببرم، حتی میخواستم منزل شخصیام را بفروشم تا یسرا از مسابقات و ادامه فعالیت جا نماند.
اگر هر مادری اینقدر دغدغه داشته باشد صد در صد فرزندان موفقی خواهد داشت وقتی خانواده در کنار فرزندشان باشند موفقیت آن دانشآموز قطعی است.
فارس: شما خودتان معلم هستید قطعاً نسبت به دانشآموزان بازمانده از تحصیل بیاطلاع نیستید، به نظر شما ترک تحصیل دانشآموزان از کجا نشأت میگیرد؟
مادر یسرا: اینکه دانشآموزی درس نمیخواند دلیل مختلفی دارد که یک علت آن ضعف امکانات است، برای اینکه یسرا پیشرفت کند او را از سیستان و باوچستان به استان گلستان آوردم و او را زیر نظر بهترین معلمان پرورش دادیم، در واقع وقتی ضعف آموزشی در کشور و شهری باشد 100 درصد دانشآموزان بازمانده از تحصیل در آن بیشتر است.
گاهی اوقات هم دانشآموز بازمانده از تحصیل در نتیجه ضعف فرهنگی بوجود میآید و با وجود فراهم بودن امکانات آموزشی، خانواده برای فرستادن فرزندش به مدرسه درک درستی ندارد، گاهی اوقات نیز شرایط نامطلوب اقتصادی مانع ادامه تحصیل دانشآموزان میشود، برای مثال در روستایی مانند «دشتیاری» خانواده حتی آب برای خوردن ندارد، وقتی تمام دغدغه خانوادهها در این روستا فراهم شدن آب سالم است چطور میتوانند برای ادامه تحصیل فرزندشان دغدغهمند باشند.
متأسفانه کودکان بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان خیلی زیاد است چراکه شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و خیلیها همچنان کپرنشین هستند و آب آشامیدنی ندارند.
فارس:دلتان میخواهد یسرا در آینده در چه شغلی فعالیت کند؟
مادر یسرا: برای من مهم نیست که یسرا چه شغلی داشته باشد مهم این است که در هر زمینهای که وارد میشود موفق باشد، در واقع خوشبختی به نوع شغل نیست به میزان موفقیت در آن شغل است.
گلایه از عدم حمایت مسؤولان از نخبه نوجوان ریاضی
فارس: به طور ویژه انتظار دارید مسؤولان از یسرا چه حمایتی داشته باشند؟
مادر یسرا: در حال حاضر یسرا دو حامی مالی دارد و از لحاظ مادی مشکلی ندارد اما یکی از مشکلات یسرا در مدرسه است و تکلیفی که سایر دانشآموزان در پنج دقیقه میتوانند حل کنند یسری میتواند در سه دقیقه آن را حل کند که ما انتظار داریم مدارسی برای دانشآموزانی مانند یسرا وجود داشته باشد و از این دست دانشآموزان حمایت شود.
شاید باورتان نشود که یسرا چهار بار قهرمان جهان شده و طی این سالها هنگام بازگشت حتی یک استقبال خشک و خالی نیز از دخترم انجام نشده است.
فارس: کمی از توانمندیهای یسرا در محاسبات ذهنی با چرتکه توضیح دهید؟
مادر یسرا: یو سی مس 12 تم دارد و هر سال سطح دانشآموزان بالا میرود برای مثال اگر یسرا در سال گذشته 200 سؤال دو رقمی را پاسخ میداد امسال 200 سؤال چهاررقمی را حل کرده است و یا ضرب سه رقمی در سه رقمی را انجام داده است.
یسرا 50 تقسیم 6 رقمی در سه رقمی را در یک دقیقه حل میکند و در این بخش توانمندی بالایی دارد.
فارس: سطح مسابقات امسال چطور بود؟
مادر یسرا: در مسابقات کامبوج 4 هزار نفر شرکت داشتند و از کشورهای مختلف اعم از کانادا و آمریکا در این دوره از مسابقات شرکت کردند و سطح مسابقات بسیار بالا بود.
حمایت از نخبگان شعارگونه شده است
فارس: مسابقات بعدی در چه زمانی انجام میشود؟
مادر یسرا: مسابقات استانی محاسبات ذهنی با چرتکه در تابستان سال آینده برگزار میشود ولی مسابقات جهانی در همین برهه زمانی در هندوستان برگزار میشود.
فارس: یسرا از سختگیری معلمان هنگام حضور در مسابقات و غیبت در کلاسها گله داشت آیا حضورش در مسابقات، لطمهای به درسها وارده کرده است؟
مادر یسرا: یسرا توانایی دارد که در صورت غایب بودن خود را به آن درس برساند ولی دبیران شاید شناخت کافی نسبت به یسرا ندارند به همین دلیل مواقعی که برای حضور در مسابقات در مدرسه حضور نداشت سختگیری معلمان زیاد بود.
فارس: نکتهای اگر باقی مانده بفرمایید؟
مادر یسرا: بیشتر دوست دارم از دانشآموزانی که استعداد و توانمندی دارند حمایت شود البته انگار حمایت از نخبگان شعارگونه شده است.
========================
گفتوگو از فاطمه راییجی یانسری
========================