۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۳۰۶۲۴
رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

الزامات ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور

الزامات ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور
صرامی گفت: در ایام اغتشاشات، مراجعه به پارسی‌جو ده برابر شد؛ دولت باید به خاطر افزایش مراجعه کننده، منابع زیرساختی در اختیار اینها قرار بدهد ولی این کار را نکردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمد کهوند کارشناس فضای مجازی و مهدی صرامی رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی در خبرگزاری رسا برگزار شد، مهندس مهدی صرامی با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات و نیازمندی کشور به وجود آن اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که زیرساخت توسعه و پیشرفت شبکه فضای مجازی در هر کشور، شبکه ملی اطلاعات است.

وی ادامه داد: اگر کشوری بخواهد فعالیت‌ فضای مجازی را توسعه بدهد و در مسیر منافع ملی آن کشور حرکت کند، باید زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را در کشور خودش پایه‌گذاری کند و بر اساس آن بتواند از منافع فضای مجازی برخوردار شود، به همین خاطر باید بتواند از معایب و مشکلات فضای مجازی در امان باشد.

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با بیان تاریخچه شکل‌گیری و ماهیت اینترنت گفت: اوایل، اینترنت به عنوان یک شبکه محدود بود و فقط برای سازمان‌های نظامی آمریکا استفاده می‌شد. آمریکا برای توسعه اینترنت در غالب غیر نظامی فکری کرد و به گونه‌ای آن را جهانی کرد که منافع اینترنت را سایرین نیز ببرند و بتوانند از آن استفاده کنند ولی همه اطلاعات کاربران، تحت نظر NSA قرار می‌گرفت.

وی افزود: چین دومین کشور برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات بود و کره جنوبی بعد از چین این مسئله را به جدیت دنبال کرد و در حال حاضر 95 درصد مردم کره جنوبی از شبکه اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند. کره جنوبی همزمان با ما در دهه هفتاد به همراه زیرساخت‌ها اینترنت را وارد کرد و الان اینترنت ملی دارند که جزء پرسرعت‌ترین اینترنت‌های جهان محسوب می‌شود، این پیشرفت‌ها مرهون طرح شبکه ملی اطلاعات بود.

کارشناس فضای مجازی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درباره شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: ما باید اول ببینیم که آیا طرحی مصوب به عنوان شبکه ملی اطلاعات داریم یا خیر؟ جوابش این است که بله، ولی متاسفانه با وجود الزاماتی که وجود دارد مانند برنامه پنجم و ششم سند ملی توسعه و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام یا دو سندی که در سال‌های 91 و 95 مربوط به الزام تبیین و راه‌اندازی شبکه ملی بوده، هنوز شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشده است.

وی درباره چرایی عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور اظهار داشت: زیرا بر پایه این‌ مصوبات، دولت و وزارت ارتباطات باید طرحی را ارائه می‌کردند، سپس طرح تایید می‌شد و به دست وزارت ارتباطات برمی‌گشت تا پیاده شود. ولی متاسفانه هنوز طرحی مبتنی بر الزام این شبکه از سوی وزارت ارتباطات ارائه نشده است؛ چه برسد به اجرا. کشور ما از لحاظ قانون‌گذاری و مصوبات، زودتر از روسیه طرح ایجاد شبکه ملی اطلاعات را تبدیل به قانون کرد؛ ولی ما هنوز شبکه ملی اطلاعات نداریم. ما از لحاظ دستوری مشکلی نداریم؛ مشکل ما از اراده و همت مسئولین اجرایی است.

این فعال فضای مجازی با اشاره به اغتشاشات اخیر خاطرنشان کرد: آنچه ادعا کردند با آنچه مطابق واقع بود، تفاوت زیادی داشت. همگی دیدیم که مردم نتوانستند از امکانات مناسب فضای مجازی و اینترنت استفاده کنند. مردم با ارائه دوگانه امنیت و کاربری از سوی دولت مواجه شدیم؛ دولت در پاسخ به سوالات می‌گفت برای ایجاد امنیت، ناچار به بستن اینترنت هستیم؛ در صورتی که این جواب اشتباه است. دولت باید وظیفه اش را که اینترنت ملی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بود، به خوبی انجام می‌داد تا در این چنین مسائلی مانند اغتشاشات اخیر، دسترسی مردم مختل نشود.

وی برای ایجاد این شبکه نیازمندی‌هایی را برشمرد و افزود: ما برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات نیازمندی‌هایی داریم که باید این‌ها ایجاد شود تا بتوانیم بگوییم که دارای شبکه ملی اطلاعات هستیم. اولین نیاز این شبکه زیرساخت است. دولت متصدی امور زیرساختی نیست بلکه متولی آن است، دولت باید با اعتماد و دادن منابع و دسترسی‌ها به بخش‌های خصوصی، متولی کار باشد؛ نه اینکه خودش بخواهد تولید زیرساخت کند، نیازمندی دوم شبکه ارسال محتوا است. ما در این قسمت نیز مشکلی به جز تقویت اپراتورهای موجود نداریم.

مهندس مهدی صرامی در پایان با اشاره به تلاش شرکت‌ها و نهادهای انقلابی برای تحقق شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: ما موتورهای جستجو و پیام رسان‌های داخلی مثل پارسی‌جو داریم. در ایام اغتشاشات، مراجعه کننده به این موتور جستجو، از 10 هزار نفر به 10 میلیون نفر رسید؛ دولت باید به خاطر افزایش مراجعه کننده به آن، منابعی پشت آنها قرار می‌داد تا بتوانند نیازمندی‌های بیشتری را جواب بدهند؛ ولی دولت منابع زیرساختی خوبی به آنان نداد. یا ایتا که خوب با تلگرام رقابت کرد، ولی سخت افزار ندارد. دادن سخت افزار و منابع زیرساختی وظیفه دولت است اما دولت 3 هزار اپراتور را برای تلگرام و پوسته‌هایش اختصاص داده و جوانان ما نیز با فروش خانه‌هایشان به‌سختی 80 سرور برای ایتا تهیه کردند. /882/ 504/ 

خبرنگار: سید محمد متکلم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
یکسال طول کشید اما آخرش معلوم شد کار مجید بهرامی بوده
مجید بهرامی بعدا در ۳۶ سالگی سرطان می‌گیره و می‌میره.
2
0