۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۶۳۱۱۷۹
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم:

وحدت حوزه و دانشگاه زیربنای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است

وحدت حوزه و دانشگاه زیربنای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که حوزه و دانشگاه به تعبیر امام خمینی(ره) باید در یکدیگر ذوب شوند، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه زیربنای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر این دفتر در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با بیان این که آثار پژوهشی دفتر تبیلغات ارتقای خوبی پیدا کرده است، گفت: آن چیزی که در فرهنگ ما وجود داشته «تحقیق» است و این کلمه بعدها به «پژوهش» تغییر پیدا کرد.

وی با تأکید بر این که تحقیق یک تلاش فکری واقعی مستند و مستدل برای دست یابی به حق است، افزود: اگر روی مبنای ادبیات و فرهنگ خودمان متمرکز شده و روی تحقیق بیشتر بیاندیشیم می‌ تواند فرهنگی پژوهشی ما را تغییر بدهد نه این که فقط اصلاح کند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم عنوان کرد: تفاوت مبانی معرفت شناسی ما با مبانی معرفت شناسی غربی این است که در آنجا حقی مستقل از ارزش و شناخت مطرح نیست؛ باید تلاش کنیم مبنای قوی و محکم معرفت شناسی خودمان تحت تأثیر این فضاسازی های به ظاهر علمی قرار نگیرد.

وی با اشاره به این که یک تحقیق باید منجر به استفاده جامعه از آن شود، گفت: امروز پیوند اساسی جامعه با این تحقیقات هنوز برقرار نشده است؛ ما از حیث آموزش و پرورش که بیش از 12 سال فرزندانمان در یک فرایند تأثیر گذار نامرئی قرار می‌ گیرند، این که چه نگاهی به علم و معنویت، اسلام و ارزش ها پیدا می‌ کنند باید دغدغه ما باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه امروز مغفول مانده یا تقلیل به ارتباطات و هم فکری پیدا کرده یا در نظر برخی از ما محال به نظر می‌ رسد، در حالی که حضرت امام(ره) که این بحث را مطرح کردند این کلام امام تفسیر و بازنمایی می‌ شد ولی امام در اواخر عمر شریف خودشان فرمودند که حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب بشوند.

وی ابراز داشت: این استعاره ذوب شدن نکات متعددی را به دست می‌ دهد، وقتی دو فلز در هم ذوب می‌ شوند آلیاژ جدیدی به دست می‌ آید که نه اولی است و نه دومی؛ امروز حوزه ما از نظر حضرت امام خمینی(ره) نه حوزه ای است که ایشان می‌ خواست و نه دانشگاه ما دانشگاهی است که مدنظر ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان این که حوزه و دانشگاه باید به وحدت حقیقی برسند، گفت: یکی از زیربنایی ترین نیازهای ما در گام دوم انقلاب همین است که بحث وحدت حوزه و دانشگاه را به عنوان یک مسأله محوری که در سیاست و تعلیم و تربیت و فرهنگ جامعه ما مؤثر است مورد توجه قرار بدهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: وحدت حوزه و دانشگاه در پیشرفت و تمدن نوین اسلامی ضرورتی غیر قابل انکار است چون برای تمدن سازی اسلامی به یک تفکر محوری نیاز داریم چراکه هر تمدنی مبتنی بر یک تفکر و یک اندیشه است در حالی که در جامعه امروز ما دو اندیشه متفاوت در حوزه و دانشگاه وجود دارد.

وی تأکید کرد: بدون تعارف کانون اصلی دانشگاهی ما نگاه به تفکر و تمدن درغرب و تکیه بر «من» است که این مسأله از طبقه بندی علوم تا نظام معرفت شناسی علم فهمیده می‌ شود در حالی که حوزه می‌ گوید چیزی ارزش دارد که مبتنی بر «وحی» باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با تأکید بر این که محور دروس حوزوی کتاب و سنت است، گفت: حوزه غالبا متکی بر این دو ثقل گرانبها است، حتی فلسفه ما که یک دانش عقلی است نیز غافل از آیات و روایات نیست همچنانکه مرحوم ملاصدرا با ظرایف و زیبایی تمام از آیات و روایات در آثار خود بهره برده است./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات