۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۳۷۸۹۶
منتشر شد؛

سیرۀ انقلابی امام خمینی

سیرۀ انقلابی امام خمینی
به مناسبت سالروز بازگشت امام خمینی، کتاب سیرۀ انقلابی امام خمینی(ره) با موضوع بازخوانی نهضت مبارزات و رهبری انقلابی حضرت امام خمینی (ره) منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز بازگشت امام خمینی (ره) به وطن، کتاب سیرۀ انقلابی امام خمینی (ره) با موضوع بازخوانی نهضت مبارزات و رهبری انقلابی حضرت امام خمینی (ره) به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های پژوهۀ تاریخی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۵۰ صفحه و در ۱۰ فصل، به همت انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«کشف اسرار»، «قیام»، «شبهۀ حق رأی زنان»، «سازش‌ناپذیری»، «هجرت و مبارزه»، «مبارزه و مذاکره»، «رسانه و انقلاب»، «سلطه‌ناپذیری و استقلال‌خواهی»، «رهبری جامعۀ انقلابی» و «هدایت نهضت‌ها» عناوین فصل‌های ۱۰ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

در تاریخ معاصر ایران، افراد، احزاب و گروه‌های متعدد، مبارزات گوناگونی را با انگیزه‌های متفاوت علیه رژیم ستم‌شاهیِ پهلوی انجام داده و هریک شیوۀ خاصی را بر اساس خط‌مشی فکری خود دنبال نموده‌اند که دامنۀ اثرگذاری آن‌ها در تاریخ تحولات ایران، یکسان نبوده است. در این بین، «رهبری» مهم‌ترین عامل برای پیروزی و یا شکست انقلاب‌ها و جنبش‌هاست. انقلاب اسلامی نیز به‌عنوان یکی از حوادث مهم قرن بیستم میلادی، در رأس حرکت خود، رهبری امام خمینی (ره) را تجربه نموده است.

امام (ره) با رهبری خاصّ خود، توانست نهضت اسلامی را با راهبردها، تاکتیک‌ها و رویّه‌های ویژه و متناسبِ مبارزاتی خود به پیروزی رسانَد. بر این اساس، کتاب پیشِ رو در پی آن است تا سیره و نیز مراحل مختلف مبارزاتی حضرت امام (ره) را از نخستین فعالیت‌های ایشان در این مسیر تا به سرانجام رساندن رخداد انقلاب اسلامی، مورد واکاوی قرار دهد.

امام خمینی (ره)، پایه‌های تحلیل خود در خصوص مفهوم «قدرت» را بر شیوه‌ها و تاکتیک‌هایی استوار ساخته بود که بتواند این قدرت گسترده و پراکنده را در راستای انقلاب اسلامی بسیج نماید؛ تاکتیک‌هایی که ناشی از آگاهی و بینش سیاسی خاصِ امام (ره) بود و متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه به کار گرفته شد و در نهایت تا تحقق پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت.
ارسال نظرات