۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۴
کد خبر: ۶۴۲۳۹۶

5 معترض نوجوان اهل شرق عربستان، در معرض اعدام هستند

5 معترض نوجوان اهل شرق عربستان، در معرض اعدام هستند
یک سازمان اروپایی حقوق بشر درباره صدور حکم اعدام برای پنج شهروند نوجوان معترض به دلیل حضور در اعتراضات سال 2011 در شرق این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر از تصمیم عربستان برای اعدام پنج نوجوان اهل منطقه القطیف در شرق این کشور خبر داد که سال‌ها پیش وقتی کودک بودند، بازداشت شدند.

 این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتهام‌های وارده به این پنج نوجوان مربوط به دوران کودکی آنها و اعتراضات اجتماعی سال ۲۰۱۱ در شرق عربستان بود».

شبکه خبری فرانس 24 به نقل از این سازمان غیردولتی که مقر آن در آلمان است آورده است: «دادستانی کل عربستان خواستار اعمال اشد مجازات برای این جوانان شده است. به خصوص که ریاض دستکم ده حکم اعدام کودکان را تاکنون به اجرا گذاشته با وجود اینکه آنها از محاکمه عادلانه‌ای هم برخوردار نبوده‌اند».

به گفته این سازمان یکی از این کودکان در حالی که فقط نُه سال داشت بازداشت شده است.

 سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر گفت: احمد عبد الواحد الفرج، علی محمد آل بطی، محمد حسین آل نمر، علی حسن الفرج  و محمد عصام الفرج طی محاکمه غیرعلنی هشت متهم در دادگاه کیفری به اقدام علیه امنیت ملی و محاربه محکوم شدند.

قانون اشد مجازات در عربستان در زمینه جرایم بزرگ با استناد به مصوبه شماره ۱۲۴۵ بر اساس ماده ۱۱۲ از نظام آئین دادرسی جنایی عربستان اعمال می‌شود و برای جرایمی نظیر، دزدی٬ هتک ناموس٬ خونریزی و ارعاب به کار برده می‌شود که به‌ شکل اعدام، قطع عضو و یا سنگسار اجرا می‌شود./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات