۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۶۴۶۳۶۴
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم:

تولید کنندگان کالا و خدمات سربازان خط مقدم اقتصاد کشور هستند

تولید کنندگان کالا و خدمات سربازان خط مقدم اقتصاد کشور هستند
رستمی با بیان این که صادرکنندگان و تولیدکنندگان کالا و خدمات را سربازان خط مقدم اقتصاد کشور دانست و گفت: واردکردن کالاهای مشابه، سفته بازی و قاچاق خیانت به کشور است.

محمدزمان رستمی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که «جهش تولید» نیازمند توجه به بازار تقاضای داخلی و خارجی است، اظهار داشت: در داخل کشور هرچه قدر تقاضاهای غیر ضروری کاسته شود به همان نسبت میزان تقاضای داخلی بیشتر شده و این مسأله در کمک به تولید مؤثر است.

وی با اشاره به لزوم بازاریابی بین المللی برای رونق در تولید خاطرنشان ساخت: پیشرفت های جهانی از ده ها سال پیش در اروپا بعد از انقلاب صنعتی به وسیله همین بازاریابی هرچند از طریق کوتا، تبلیغات، ایجاد مکاتب و حتی جاسوسی شکل گرفت.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: جاسوسی به دو منظور صورت می گیرد، گاهی برای دزدیدن تکنولوژی ها به ویژه در عرصه نظامی صورت می گیرد و گاهی نیز برای بازاریابی بوده است، یعنی کشورهای پیشرفته بسیاری از طریق سفارت خانه های خود در کشورهای دیگر سلیقه مردم آن کشور را تشخیص می دادند و با استفاده از دلالان و ایجاد فرهنگ به فروش کالای خود می پردازند.

وی بازاریابی بین المللی را یکی از اصول لازم توجه برای مسؤولان به ویژه مدیران وزارت خارجه عنوان کرد و افزود: ما می توانیم از این طریق زمینه صادرات کالاهای خود را فراهم کنیم و زمینه را برای سپرده گذاری اقتصادی بیش از پیش فراهم کنیم که خود این موجب «جهش تولید» می شود.

رستمی با تأکید بر این که دولت باید موانع بخش خصوصی را در صادرات کم کند، ابراز داشت: وقتی صادرات سودآور باشد، سرمایه های فکری، انسانی و پولی نیز افزایش پیدا می‌کند و سفته بازی، قاچاق کالا و دلالی به شدت کاهش پیدا می‌کند چون خیلی از این کارها به انگیزه های سیاسی و ضربه به نظام نیست بلکه فرد برای کسب سود دست به قاچاق می زند اما وقتی ببیند سود در جای دیگری است سراغ همان سمت می رود.

وی تصریح کرد: در حقیقت می‌توان گفت صادر کنندگان و تولید کنندکان کالا و خدمات سربازان خط مقدم اقتصادی کشور هستند و از آن طرف می‌توان نام واردکنندگان کالاهای مشابه، سفته بازان و قاچاق چیان را ستون پنجم دشمن معرفی کرد که حقیقتا به کشور خیانت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم در پایان با اشاره به این که صادرات با موانعی در کشور رو به رو است، ابراز داشت: به ویژه بخش گمرکی کشور بعضا قوانینی دارد که باید اصلاح شود و موانع برای صادرت به صورت عملی برداشته بشود که این مسأله در کنار افزایش بهره وری و فناوری به «جهش تولید» کمک شایانی می‌کند./1330/ج

ارسال نظرات