۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۴۸۶۴۲
مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با رسا:

کرونا پرده از اندیشه ضد بشری جریان های فکری غرب برمی دارد

کرونا پرده از اندیشه ضد بشری جریان های فکری غرب برمی دارد
حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه ابزار ویروس های فراگیر، پرده از اندیشه های ضد بشری غربی برمی دارد، گفت: امروز دوران جولان افکار منحرف روشنفکر مآبان به پایان رسیده است.

حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی مدرس حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که رفتارهای هر فرد بیانگر احساسات نهفته در وجود آن فرد است، اظهار داشت: احساسات وی نیز بیانگر نوع شناخت و اندیشه ای است که شخص نسبت به هر پدیده ای به دست آورده است.

وی افزود: در یک تحلیل جامعه شناختی، این نوع شناخت اجتماعی، نسبت به پدیده ای است که منجر به احساساتی می شود و بر اساس آن احساسی که جامعه نسبت به آن دست یافت، رفتارها و افعالی از خودش بروز می دهد.

حجت الاسلام عبداللهی تصریح کرد: جامعه ای که نگرش درستی از خالق و مخلوق دارد، نسبت هر یک به دیگری را می داند، جهان را در توحید و موحد خلاصه می کند، وجود هر شئیی یا هر اتفاقی در عالم را دارای حکمتی می داند، برای هر مخلوقی وظیفه و رسالتی تلقی می کند و آنها را عبث و بی ارزش نمی پندارد.

این پژوهشگر علوم انسانی در ادامه با تأکید بر این که چنین جامعه ای دارای احساسات ارزشی و مقبول فطرت همه آدمیان است، گفت: این گونه احساسات سرمنشا فعل و انفعالاتی است که از حداکثر افراد آن جامعه سر می زند، بنابراین رفتارشناسی اجتماعی جوامع مبتنی بر نوع مبانی معرفت شناسانه، هستی شناسانه و انسان شناسانه است.

وی بیان داشت: در پدیده های عصر حاضر، با مقایسه تطبیقی رفتارهای جوامع غربی با رفتارشناسی جهان اسلام متوجه بُرد این مبانی در جهان اسلام خواهیم شد؛ امیدوارم این روزها که فرصت خوبی برای زمینه مندی اندیشه های الحادی و مادیگری و اندیشه های اسلامی فراهم شده است نخبگان و دانشمندان این دو تفکر فرصت را غنیمت شمرده و با مطالعه جامعه شناختی جهان غرب و جهان اسلام، ارزیابی دقیقی از مبانی اندیشه ای خود داشته باشند.

حجت الاسلام عبداللهی با بیان این مطلب که پدیده جنگ بیولوژیک با ابزار ویروس های فراگیر، پرده از اندیشه های ضد بشری جریان های فکری جهان غرب برخواهد داشت، خاطرنشان ساخت: در این میان اما، انتظار می رود فریادگران روشنفکر مآب ومتحجرین پر مدعا در جهان اسلام، از کنج عزلت بیرون آمده و نگاهی به اطراف افکنند.

وی ابراز کرد: آیا روشنفکر مآبان و متحجران باز هم رفتارهای منظم حیوان منشی غرب را یدک خواهند کشید؟ آیا باز هم اندیشه های اتوکشیده تخیلی را ارمغانی بی انتها خواهند یافت؟ آیا باز هم اندیشه های به اصطلاح متجدد غربی را بر اندیشه های به ظاهر سنتی ترجیح خواهند داد؟ آیا متوجه خواهند شد که افکار و اندیشه های غربی چیزی چز پوچی و حیرانی به دنبال نداشته است؟

این پژوهشگر عرفان و تصوف اضافه کرد: آیا این افراد درک خواهند کرد که در پس این همه پیشرفت و زیبایی های ظاهری، هیچ واقعیتی وجود نداشته و امروز ملت های غربی گرسنگان معنوی جهان اند؟ آیا صدای استغاثه های ملت های غربی که سالها در پسِ اندیشه های الحادی زندگی کرده اند را خواهند شنید؟ آیا تنهایی انسان هایی که سالها در ناز و نعمت مادی فرو رفته اند و امروز از رنج بی کسی در حال احتضار به سر می برند را درک خواهند کرد؟

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: توصیه می کنم این گونه از افراد که البته سالها قلم به دست هستند و مکتوب و غیر مکتوب به اندیشه های اسلامی می تازند فرصت طلایی را از دست ندهند و بدون تعصب و با افزایش اطلاعات عمیق دینی، نسبت به این پرسش ها بیاندیشند که اگر چنین شد دستاوردی جز بازنگری در اندیشه های انتشار یافته خود نخواهند داشت.

حجت الاسلام عبداللهی در بخش پایانی این گفت‌وگو عنوان کرد: بحمدلله امروز حوزه علمیه به عنوان پاسدار دین و تبیین کننده و ابلاغ کننده پیام دین اسلام، ظرفیت های فردی و تشکیلاتی زیادی برای گفتگو و مباحثه دارد که در این زمینه خواهد توانست راهگشا باشند./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
چه مصاحبه خوبی
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
این ویروس کوچکی که دنیا را فلج کرده است ناشی از جنایات و فسادی است که صیهونیسم در فلسطین، دولت های ظالم در یمن و غارتگرهای ستمگر در سوریه ایجاد کرده اند و این ویروس ناشی از همه این فساد ها است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
کرونا زمین را به آسمان پیوند داد و انسان هایی را که همواره به زمین دل بسته بودند، متوجه آسمان کرد، کرونا کشورهای اروپایی را که تا دیروز کشور های ضعیف‌تر را غارت می کردند، به بلا و عذاب و بدختی دچار کرد و ثابت کرد که اگر به عدالت توجه نکنیم، شر و بلا بدون ویزا به کل دنیا سفر خواهد کرد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
بسیاری افراد از این ویروس آسیب های مالی و جانی دیده‌اند که بخشی از آنان در حال تنبیه هستند اما در این عرصه مسلمانان آزمایش می شوند و آزمایش آنان، میزان صبوری و شکیبایی آنان است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
اشتغالات دنیای امروز، ما را از فرصت باقی‌ ماندهٔ ماه شعبان غافل نکند
0
0