۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۶۵۱۷۵۵
شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان؛

پاکدامنی، قناعت و انصاف از مراحل مهم در سلوک الی الله

پاکدامنی، قناعت و انصاف از مراحل مهم در سلوک الی الله
آیت الله تحریری پاکدامنی را بهترین پوشش و قناعت را زیباترین لباس بیان کرد و گفت: انسان در مسیر ایمان و عمل صالح می تواند تهذیب نفس داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در تبیین شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ، وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ، وَ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ، وَ آمِنِّي فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ، بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِينَ، گفت: خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان، و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان.

وی با بیان اینکه در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان سه درخواست مهم از محضر حق تعالی تمنا می کنیم تا خداوند متعال ما را به این امور متصف بگرداند، ادامه داد: در فرازی از این دعا آمده، بارالها؛ مرا زینت بده به پاکدامنی و عفت؛ زینت انسان این است که از آلودگی ها پاک شود.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه انسان در زندگی دنیا با گناهان مختلفی روبرو می شود، ابراز کرد: انسان با انجام گناهان مختلف دچار آلودگی باطنی می شود و در دعای امروز برای دوری از این آلودگی ها از خداوند درخواست می کنیم ما را در مسیر عفت و پاکدامنی قرار دهد.

تولیت مدرسه علمیه مروی به فراز دیگر این دعا اشاره کرد و گفت: همچنین در این دعا از خدا درخواست می شود، بارالها؛ مرا بپوشان با لباس قناعت و کفایت، در فعالیت های زندگی از انسان خواسته شده تنها به دنبال ضرورت ها باشد و با برنامه ریزی از راه حلال مایحتاج خود را تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت انسان همواره باید به سوی خداوند باشد چرا که حقیقت خلقت سیر الی الله بوده است، عنوان کرد: فعالیت های مادی از زمینه های خوبی است تا انسان بتواند در مسیر معنویت گام بردارد؛ زینت واقعی برای انسان آن است که او در مسیر ایمان و عمل صالح قرار گیرد بر همین اساس از همه انسان ها خواسته شده در این مسیر گام برداشته و به دور از حرص و طمع در راستای اصلاح نفس تلاش کنند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: اغلب کسانی که برای حفظ و یا درصدد به دست آوردن شؤون مختلف زندگی هستند عمدتا از خود و اصلاح خویش غافل می شوند از این لحاظ امامان معصوم(ع) نیز همین معنا را از خداوند درخواست می کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: داشتن روحیه قناعت بسیار ارزشمند است، خداوند توفیقات فراوانی نصیب انسان قانع می کند تا بتواند راه های معنویت را بیشتر طی کند و در ارتباط های گوناگون اهل عدل و انصاف باشد.

وی با اشاره به اینکه همه دستورات شرع عادلانه است، عنوان کرد: وظایف گوناگونی که خداوند متعال برای انسان در این عالم مقرر کرده همه براساس عدالت الهی است و عدل به سه صورت تکوینی، تشریعی و جزایی معنا می شود.

آیت الله تحریری بیان داشت: آنچه که در قیامت به انسان می رسد براساس همان توازن اعمال، رفتار و آثاری است که انجام داده منتهی ما این توازن را درک نمی کنیم برای همین گفته شده همه این امور از جانب خداوند تشریع شده است و اگر انسان اینگونه حرکت کند به طور قطع انسان از همه آسیب ها حفظ خواهد شد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: تنها خوف انسان باید دوری از خدا و غضب الهی باشد اگر او این دو حالت را در همه شوون زندگی تمرین کند به طور قطع در همه شوون در مسیر عدل و انصاف حرکت خواهد کرد، عفت را سرلوحه زندگی قرار خواهد داد و در برنامه ریزی زندگی به قناعت و کفایت بسنده خواهد کرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات