۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۵۲۱۰۹

توافق ریالی، پرداخت یورویی!

توافق ریالی، پرداخت یورویی!
بازی فدراسیون فوتبال با افکار عمومی تمامی ندارد. با وجود این هرازچندگاهی افشاگری‌ها، دست آقایان را رو و دروغ‌های‌شان را برملا می‌کند. هرچند که هیچ یک از افشاگری‌ها تا به امروز نتوانسته درس عبرت شود برای عدم تکرار داستان‌های شرم‌آور، اما شاید روزی نهاد‌های ذی‌ربط را برای رسیدگی به این بی‌بندو باری‌های مالی بیدار کند!
به گزارش خبرگزاري رسا، تمام داستان مو‌به‌مو تکراری بود، درست همانطور که تاج با قیافه‌ای حق به جانب مدعی شد با درس گرفتن از قرارداد کی‌روش قراردادی با ویلموتس امضا کرده که مو لای درز آن نمی‌رود و مرد بلژیکی فرداروز نمی‌تواند به هیچ عنوان مدعی شود و از ایران شاکی. آن‌هایی که با اسکوچیچ پای میز مذاکره نشستند نیز همان حرف‌های نخ‌نما شده را زدند. با این تفاوت که این‌بار وزارت هم تأکید داشت بر بی‌نقص بودن قرارداد مرد کروات و صدالبته ریالی بودن مبلغی که قرار بود به سرمربی جدید تیم ملی پرداخت شود، اما از آنجایی که ماه هرگز پشت ابر نمی‌ماند و همانطور که دست تاج خیلی زود رو شد، واقعیت قرارداد اسکوچیچ نیز پشت پرده نماند و مشخص شد که هیچ فرقی بین تاج، بهاروند، کفاشیان و وزارت وجود ندارد.

  بازی با افکار عمومی

مرد ۵۱ ساله کروات که سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفت، مانور زیادی روی مبلغ قرارداد او شد. بسیاری از زبان یک منبع آگاه نوشتند که قرارداد اسکوچیچ ۴۰۰ هزار دلار است. صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون که نقش ویژه‌ای در عقد قرارداد با اسکوچیچ داشت نیز بار‌ها و بار‌ها مدعی شد قرارداد به صورت ریالی امضا شده و ارزش آن هم حدود ۲۰۰ هزار دلار است، اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که اسکوچیچ هرگز حاضر به صحبت در این خصوص نشد و هر بار که از او پرسیده شد قراردادش ریالی است یا ارزی، این موضوع را خصوصی و بین خودش و فدراسیون خواند و حاضر نشد جواب قانع‌کننده‌ای در این راستا بدهد.

ماه پشت ابر نماند

چند روز پیش، اما سندی در برخی رسانه‌ها منتشر شد که نشان از خلاف ادعای فدراسیون و وزارت ورزش داشت. این سند در واقع نامه ابراهیم شکوری شش روز بعد از عقد قرارداد رسمی با اسکوچیچ  به علی سلیمانی (خزانه‌دار)، حمیرا اسدی (رئیس دپارتمان بین‌الملل)، جمشید نورشرق (رئیس کمیته تعیین وضعیت) و مهدی خراطی (رئیس دپارتمان تیم‌های ملی) بود که با توجه به امکان انتقال مطالبات فدراسیون از فیفا، خواستار اضافه شدن الحاقیه به قرارداد سرمربی تیم ملی بود که حقوق اسکوچیچ به یورو از بدهی‌های ایران در فیفا پرداخت شود.

 اعتراف تلخ

درخواستی که سرپرست سابق دبیرکلی فدراسیون فوتبال ابایی از تأیید آن ندارد و ناراحتی‌اش تنها در خصوص افشا شدن این نامه است، نه مفاد آن: «زمان عقد قرارداد اسکوچیچ، من در سوئیس بودم و به دنبال راهی برای برداشت پول‌های فدراسیون از حساب فیفا. به تهران که آمدم نتیجه جلسات را به اطلاع بهاروند و اعضای هیئت رئیسه رساندم. قرارداد اسکوچیچ ریالی بود، اما این بهترین فرصت برای دریافت مقداری از مطالباتمان از فیفا بود. پس نامه‌ای به سازمان تیم‌های ملی، کمیته تیم‌های ملی، دپارتمان تیم‌های ملی، واحد بین‌الملل و چند واحد دیگر زدیم تا ببینیم چطور می‌توانیم متممی به قرارداد‌های اسکوچیچ اضافه کنیم تا بتوانیم قرارداد ریالی او را به نرخ روز ارز تبدیل کنیم. به عنوان مثال اگر قرار بود ما ۱۰۰ میلیون تومان به آقای اسکوچچ پول بدهیم، این را به قیمت روز ارز تبدیل کنیم و سپس از حساب مطالباتمان از فیفا بپردازیم. پس از آن قرار شد یک الحاقیه به قرارداد او اضافه شود که اگر موافق بود با شرایطی که ما داشتیم و نرخ روز دلار، بتوانیم پولش را از فیفا بگیریم و به صورت ارزی پرداخت کنیم. در واقع ما به دنبال بازپس گرفتن پولمان از فیفا بودیم، اما نمی‌دانم چرا باید نامه‌های محرمانه فدراسیون فوتبال ایران به این راحتی به دست رسانه‌ها برسد.»

توجیه و بهانه‌جویی

سند منتشر شده و صحبت‌های شکوری نشان می‌دهد نمایشی که آقایان در خصوص قرارداد اسکوچیچ به راه انداخته بودند چیزی جز  فریب افکار عمومی نبوده، هرچند که صادق درودگر سعی داد با بهانه‌جویی ماجرا را توجیه کند: «شک نکنید قرارداد اسکوچیچ به صورت ریالی امضا شده است و در این موضوع ابهامی نیست. همانگونه که در متن نامه هم آمده مسئولان فدراسیون قصد داشتند معادل یورویی قرارداد اسکوچیچ را به او پرداخت کنند، یعنی ریال را تبدیل به یورو کنند تا بر همان اساس حقوق سرمربی تیم ملی پرداخت شود. با وجود این تا جایی که من اطلاع دارم پس از ارسال نامه به فیفا با این اقدام مخالفت شد و فیفا پولی از مطالبات فدراسیون را تاکنون به اسکوچیچ پرداخت نکرده است.»

 آینده‌ای مبهم و تاریک

 قرارداد اسکوچیچ قرار بود الگو باشد برای باشگاه‌ها که با عقد قرارداد‌های ریالی با بازیکنان و مربیان خارجی، مانع خروج ارز از کشور شوند و جلوی هزینه‌های هنگفت را بگیرند، اما قبل از آنکه اسکوچیچ فرصت نشستن روی نیمکت تیم ملی را به دست آورد مشخص شد که نه فدراسیون و نه وزارت قصدی برای درس گرفتن از اشتباهات قبلی خود ندارند و همه آنچه در خصوص عقد یک قرارداد قابل قبول به نمایش گذاشته بودند بازی بیش نبوده و قرارداد اسکوچیچ هم ریالی است و هم یورویی!

قراردادی که تا به اینجای کار هرچه در خصوص آن گفته شده، غیرواقعی از آب درآمده و باید دید چه بلایی بر سر بیت‌المال خواهد آورد روزی که اسکوچیچ مثل سایر مربیان برای دریافت مطالباتش راهی فیفا شود!
/1360/
ارسال نظرات