۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۵۳۸۷۳

والدین «غنچه‌های شرم» را بخوانند

والدین «غنچه‌های شرم» را بخوانند
«غنچه‌های شرم» کتابی است که والدین اهل مطالعه می‌توانند از آن بهره فراوان ببرند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، «حیا را خورده، آبرو را قی کرده»؛ حتما شما هم این ضرب المثل را فراوان شنیده‌اید؛ وقتی یک نفر که خودش انسان با وقار و مؤدبی است، رفتارهای ساختارشکنانه دیگری را می‌بیند، او را این چنین سرزنش می‌کند. شاید هم مدتی است که کمتر آن را شنیده‌اید. ممکن است انسان‌های باوقار و مؤدب کم شده‌اند و دیگر کسی نیست  که بخواهد دیگران را برای رفتارهای ناشایست شان توبیخ کند. شاید هم ساختارشکنی و به اصطلاح بی‌حیایی آن اندازه فراوان شده که دیگر نمی‌توان به سادگی صاحبان چنین رفتارهای سرزنش کرد. علت کاهش کاربرد این ضرب المثل هرچه باشد، کمتر شدن بی‌حیایی و ساختارشکنی نیست. اما حیا چیست که بعضی‌ها به سادگی آن را می‌خورند، یک آب هم رویش؟ پاسخ به این پرسش و پرسش‌های مرتبط با آن، موضوع کتاب «غنچه‌های شرم» نوشته آقای عباس پسندیده، از انتشارات دارالحدیث است و والدینی که حوصله مطالعه دارند می‌توانند از آن بهره بگیرند.

ساختار مطالب ما

نویسنده کتاب«غنچه‌های شرم» برای رسیدن به هدف خویش، چهار بخش را پیش بینی کرده است:

اول: در بخش نخست توضیح داده شده که در مجموعه مکارم الاخلاق، عنصر حیا در رأس است و اگر حیا نباشد، همه چیز مجاز می شود.

دوم: نویسنده در بخش دوم کتاب که «قلمرو حیا» نام دارد، پس از بحث مختصری از رابطۂ حیا و پوشش، به بررسی حیا در خانواده و حیا در جامعه پرداخته است. حیای فرد در خلوت خویش نیز موضوع مهم و جذابی است که در پایان این بخش آورده شده است.

سوم: از آنجا که ممکن است بسیاری دچار کم رویی باشند، اما خودشان و دیگران آن را باحیایی بردارند و ستاییش کنند، نویسنده بخش سوم اثر خود را به این موضوع اختصاص داده و کوشیده است تا پس از تعریف کم رویی و معرفی نشانه های آن، مرز دقیقی میان این پدیده و مفهوم حیا بگذارد.

چهارم: در چهارمین بخش این اثر به موضوع «بی حیایی» پرداخته شده است. در این بخش پس از تعریف بی حیایی عوامل آن و پیامدهای رواج آن در جامعه بررسی شده است.

ویژگی های اثر

وجود ویژگی‌هایی در این کتاب سبب شده است که برای والدین مناسب باشد:

اول: نخست اینکه کتاب، بسیار خلاصه است. برای یک کتاب که چهار بخش با چهار موضوع مهم دارد، ۱۴۰ صفحه پالتویی حجم کمی به شمار می‌آید. والدین عزیز اگر انگیزه مطالعه کتاب را داشته باشند، در کمتر از دو ساعت می تواند از عهده آن برآیند.

دوم: روانی قلم نویسنده نیز در این زمینه به کمک خواننده خواهد آمد.

سوم: اما نکته مهم درباره این کتاب این است که در عین اختصار، جامعیت قابل قبولی نیز دارد و مطالب متنوع و گسترده ای درباره موضوع در آن یافت می شود.

چهارم: نویسنده توانسته است در هر بحث جمع بندی مناسبی در اختیار خواننده قرار دهد تا بهتر بتواند تصمیم بگیرد که پس از خواندن این بخش از کتاب چه می خواهد بکند.

بهره ها و نیازمندی های تربیتی

در این کتاب چهار نیاز والدین در ارتباط با موضوع حیا تا اندازه ای برآورده شده است و خوانندگان با مطالعه این کتاب ضمن آشنایی با ماهیت حیا و جنبه های گوناگون آن، کاربرد حیا در جامعه را به خوبی درک می کنند. در همین جا است که پای بحث عفاف و حجاب به میان کشیده می شود و نویسنده اشاره خوبی به آن می کند. همچنین چهارمین نیازی که در این کتاب به آن پاسخ گفته شده، درک تفاوت کم رویی با حیا است.

جمع بندی

این کتاب اثری سودمند و کاربردی برای آشنایی والدین با مفهوم حیا و حد و مرز آن است. درک قلمرو حیا در خانواده و جامعه، درک تفاوت حیا با کم رویی و نیز آشنایی با ویژگی‌ها و آثار بی‌حیایی مطالب بسیار مهمی است که همه دست اندرکاران تربیت به آنها نیاز دارند و این نیاز در زمانه امروز جدی‌تر هم احساس می‌شود.

برشی از کتاب

در صفحه 31 کتاب «غنچه‌های شرم» این مطالب آمده است:

در شهر حیا، فضای بصری (دیداری) جامعه نیز از زشتی به دور است. زشتی یک عمل، گاهی به جنبه‌های زیباشناختی آن نیست؛ بلکه به آثار و پیامدهای سوء آن است. ممکن است چیزی از نظر زیباشناختی، زشت نباشد؛ بلکه در نهایت محسن و جمال باشد؛ اما به جهت آثار و پیامدها، زشت به شمار آید. مهم ترین قبيح بصری در شهر حیا مربوط به چگونگی حضور زن و مرد در جامعه است. خروج چشم‌نواز زن از خانه، شاید از یک منظر زیباشناختی مثبت ارزیابی شود؛ اما ممکن است آثار و عواقب ناخوشایندی در پی داشته باشد. این کار، زنان را در کانون توجه هوس‌بازان و در معرض تعرض آنان قرار می‌دهد و چه بسا که به هتک حرمت و حیثیت آنان منجر شود. جلوه‌ای که سرانجامی تلخ و شوم در پی دارد. در شهر حیا، صحنه‌های تحریک کننده تولید نمی‌شوند و زنان از خود آرایی و حضور چشم‌نواز در جمع نامحرم، شرم دارند. در فرهنگ حیا، خانه، دژ مستحکم و قلعه نفوذ ناپذیر زن است. بودن در خانه، امنیت و آرامش را برای زن به ارمغان می‌آورد و او را از تیررس چشمان آلوده و هوسباز، دور نگه می‌دارد. زن می‌تواند درون خانه از بهترین آرایه‌ها استفاده کند و زیباترین لباس‌ها را بر تن کند. این، نه تنها قبيح به شمار نمی‌آید، بلکه مورد تأکید نیز قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به انتشارات چاپ و نشر دارالحدیث به آدرس: قم، خیابان معلم، روبروی اداره برق، تلفن: 37740545-025 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

 

م/والدین «غنچه‌های شرم را بخوانند

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
به نظر کتاب خوبی می آید
0
0