۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۵۶۶۶۷
نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب:

امام رضا بدون تنش و درگیری جامعه اسلامی را در مسیر بیداری هدایت کرد

امام رضا بدون تنش و درگیری جامعه اسلامی را در مسیر بیداری هدایت کرد
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر با تأکید بر بازخوانی عصر امام رضا(ع) از سوی پژوهشگران تاریخ جلوگیری از درگیری‌های داخلی را دلیل پذیرش، ولی عهدی از سوی امام رضا (ع) دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد امام رضا(ع) بر بازخوانی عصر امام رضا(ع) از سوی پژوهشگران تاریخ تأکید کرد و افزود: مأمون در دوران امام رضا(ع) با مکر و حیله تعدادی از افراد معلوم الحال را گرد خود آورد و حتی برای قدرت با برادر خود جنگ کرد.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این که مأمون از روی مکر و حیله برای به دست آوردن دل شیعیان بحث ولایت عهدی امام رضا(ع) را مطرح کرد، ادامه داد: امام رضا(ع) با استفاده از شیوه خاص خود که ارتباط با گروه های متعدد جامعه بود، توانست توطئه مأمون را خنثی و نقشه های مأمون را درهم ریزد.

وی ادامه داد: اقامه نماز جمعه و عید فطر از سوی امام رضا(ع) در مقابل مأمون، صف آرایی و قدرت نمایی بود که موجب شد مأمون به حذف فیزیکی ایشان فکر کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم جلوگیری از درگیری های داخلی میان مسلمانان را دلیل آمدن امام رضا(ع) از مدینه به طوس دانست و افزود: امام رضا(ع) جهت حفظ انسجام، یکپارچگی و برادری در میان مسلمانان خود را فدا کرد تا جامعه اسلامی بدون تنش و درگیری در مسیر بیداری و هوشیاری قرار گیرد و نیرنگ مأمون را برملا سازد.

وی ادامه داد: کرسی علمی امام رضا(ع) مبانی تشیع را تقویت و اسلام ناب را در معرض مطالعه و دید جهانیان قرار داد و غالب شدن امام رضا(ع) در مناظره های علمی بر سایر مذاهب و مکاتب، حقیقت علمی، حکمی و وجود ولایی ایشان را که لوحی محفوظ و شجره ای ثابت بود به اثبات رساند.

حجت الاسلام والمسلیمن رضوی مهر با بیان این که امام رضا(ع) بدون دخالت در دستگاه مأمون، به انذار و آمادگی جامعه می پرداخت، اظهار کرد: اگر جامعه طوس از آمادگی همراهی با امام رضا(ع) برخوردار بود به صورت قطع ایشان علیه مأمون شمشیر می کشید و همانند جدش امام حسین(ع) نقطه عطفی در تاریخ اسلام می شد اما امام رضا(ع) حتی 72 تن نیز برای رویارویی با مأمون در اختیار نداشت چنانچه برای سایر ائمه(ع) نیز این گونه بوده است.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تصریح بر این که دشمنان تمام توان خود را برای ابتر نشان دادن نسل امام رضا(ع) به کار گرفتند، اظهار کرد: عطای امام جواد(ع) به امام رضا(ع) همانند عطای حضرت زهرا(س) به پیامبراکرم(ص) است یعنی همان گونه که پیامبراکرم(ص) ابتر نماند، خداوند با وجود امام جواد(ع) نیز دودمان امام رضا(ع) را تأمین کرد و نسل بنی هاشم را از کالبد وجود امام جواد(ع) به همه عالم گسترانید./1324/ت302/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات