۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۶۵۸۹۱۰

مستندسازی بی‌سند!

سایت اعتماد آنلاین مستندی درباره اثرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای در مقایسه با صداوسیما ساخته که عدم وجود استنادهای علمی، آن را با واکنش رسانه‌های داخلی روبه‌رو کرده است.

به‌ گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به‌تازگی پایگاه خبری اعتماد آنلاین مستندی درباره اثرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای در مقایسه با صداوسیما ساخته است که با واکنش روزنامه‌ها و رسانه‌های داخلی روبه‌رو شده است.

این مستند به‌ بررسی وضعیت رسانه‌های ایران می‌پردازد و پس از آنکه انتقادات یک جانبه‌ای را نثار صداوسیمای ایران می‌کند، درباره علل راه‌اندازی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی نیز سخن می‌گوید.

افرادی که این مستند به گفت‌و‌گوی با آنها پرداخته است عبارتند از؛ عباس عبدی، عمادالدین باقی، مسعود بهنود، علی دهباشی، مجید تفرشی، علی علیزاده، احسان منصوری و علی‌اصغر رمضانپور. نکته جالب این است که نقطه اشتراک اغلب این افراد، سابقه حضورشان در شبکه‌های وابسته فارسی زبان خارجی و یا عضویت در جریانات اصلاح‌طلب می‌باشد.

مستند بدون استناد علمی

این مستند اولین اقدام این سایت در راستای دفاع از اثرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای نبوده اما می‌توان آن‌را مهم‌ترین اقدام دانست.‌ البته این سایت پیش از این نیز گزارش‌هایی از میزان مخاطبین شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته ارائه داده بود که به‌دنبال آن برخی از کارشناسان اذعان داشتند که برخی رسانه‌ها در پنهان‌کردن سوگیری خود به‌ سطح بالایی از مهارت دست یافته‌اند.

نکته دیگر که در تماشای این مستند به‌چشم می‌خورد؛ عدم استناد به یک مرجع علمی سنجش بی‌طرف اجتماعی می‌باشد. باید توجه داشت که چنین بی‌دقتی‌هایی از جامعیت کار می‌کاهند و اینگونه رفتارها ممکن است سبب شوند تا سازنده اثر در جایگاه یک غیر حرفه‌ای تلقی شود. از همه مهمتر اینکه انتقاد باید سازنده باشد و برای شکل‌گیری گفتمان، آوردن پاسخ انتقاد شونده بسیار ضروری است./882/ت301/ف

ارسال نظرات