۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۶۶۲۴۸۲
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا:

ولی فقیه در عصر غیبت، ولی جامعه است

ولی فقیه در عصر غیبت، ولی جامعه است
اصفهان - حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اهمیت پناه بردن به خدا و قرار گرفتن در مسیر هدایت برای استقامت در مقابل تکالیف سخت، گفت: در عصر غیبت، ولی فقیه ولی جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا پنجشنبه شب در مجموعه فرهنگی مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه امتیاز عاشوراییان انجام احسن تکلیف بوده است، گفت: این عالم میدان مسابقه است برای اینکه ما بهترین انجام تکلیف را داشته باشیم، خداوند عالم را خلق کرده و یک قرارداد دو طرفه نوشته است.

وی ادامه داد: خداوند برای خودش مسائلی را واجب کرده است و حدود 100 آیه در این خصوص در قرآن کریم ذکر شده است، معمولا در قراردادهایی که خداوند با ما دارد یک تکلیف برای ما است و چندین تکلیف برای خداوند است، خداوند می‌فرماید ایمان داشته باش و تقوا را رعایت کن من از زمین و آسمان برای تو برکت و نعمت خواهم فرستاد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه خداوند عالم را خلق کرده است تا ما وظایف خود را انجام دهیم و خداوند به ما مدال و درجه بدهد، خاطرنشان کرد: مدال و درجه و نمره خداوند هم با آنچه در دنیا است متفاوت است، مدال شهادتی که خداوند بالاترین مدال است، بیش از یکصد وعده از سوی خداوند به ما داده شده است که در صورت انجام تکالیف از این وعده ها بهره خواهیم برد.

ایمان داشتن به خداوند از تکالیف بندگان است

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، ایمان داشتن به خداوند و تکیه کردن بر خدا بدون چشم داشتن به مخلوقات را از وظایف بندگان عنوان کرد و گفت: امام حسین(ع) تکلیف داشت هرچه دارد به میدان بیاورد و خداوند هم خود را تکلیف کرده است که هرچه دارد برای ایشان هزینه کند، ما در برابر خداوند هیچ هستیم اما خداوند به ما لطف کرده است و از روی کرم خود با ما قرارداد نوشته است.

وی با اشاره به آسان و شیرین بودن تکالیف سخت برای اولیاء الهی، تصریح کرد: برای بعضی نماز خواندن هم دشوار است در حالی که برای شخصیتی نظیر حضرت قاسم بن الحسن(ع) جان دادن در مسیر امام حسین(ع) شیرین‌تر از عسل بود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه برخی می‌گفتند مادران شهدا فرزندان خود را بسیار ارزان از دست داده‌اند، اظهار کرد: در کشور دو مادر هستند که 9 شهید دارند، شاید برخی افراد خیال کنند این دو مادر به سادگی جوانان خود را از دست داده اند این در حالی است که حضرت زینب(س) 18 عزیز خود را در یک روز از دست دادند، چون خداوندخریدار بسیار بزرگی است مادران شهدا فرزندان خود را به بهترین قیمت می فروشند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه افزود: یک وعده نامه یا امان نامه خداوند دارد و یک وعده نامه هم شیطان دارد، بعضی با خداوند معامله می‌کنند و بعضی با شیطان معامله خواهند کرد، امثال شمر و سنان و عمر سعد با شمر معامله کردند اما حر در آخرین لحظه فهمید باید با خداوند معامله کند تا متضرر نشود.

وعده های شیطان پوچ و تو خالی است

وی وعده‌های شیطان را پوچ و تو خالی عنوان کرد و گفت: شیطان مسؤولیت کسانی که با او معامله کردند را نمی پذیرد اما امام حسین(ع) با کسانی که با ایشان معامله می‌کنند همراه است و از آنها در قیامت شفاعت خواهند کرد. اگر به تکلیف خود نسبت به خدا عمل نکنیم در حقیقت وعده های شیطان را پذیرفته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: امام حسین(ع) می‌فرمایند تکلیف سخت را با چند گام آسان کنیم، گام اول به خدا پناه ببریم و به پناهگاه اسلام برویم، همین که به خدا پناه ببریم ترس ما خواهد ریخت، فرقی هم ندارد با چه تکلیفی مواجه باشیم.

برای انجام تکالیف سخت باید در مسیر هدایت الهی باشیم

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، با بیان اینکه کسی که در پناهگاه خداوند باشد دیگر ترسی نخواهد داشت، تصریح کرد: حتی اگر کم باشیم چون با خداوند هستیم هرگز کم نخواهیم آورد، مانند آنچه در دفاع مقدس شاهد آن بودیم، رزمندگان در حالی با بعثی‌ها می‌جنگیدند و بر آنها پیروز می‌شدند که از همه نظر امکانات و توانایی‌های کمتری داشتند اما چون به علاوه خدا بودند ترسی نداشتند و پیروز بودند.

وی قرار گرفتن در مسیر هدایت الهی را دومین راهکار برای انجام تکلیف سخت برشمرد و اظهار کرد: جاده هدایت الهی کاملا تضمینی است، هرکسی هم مسیر هدایت اهل بیت(ع) را پیدا نکند در این دنیا کور باطنی خواهد بود و در قیامت به او خطاب می‌شود تو چشم پیدا کردن مسیر هدایت را نداشتی. کسی که در مسیر هدایت باشد هرگز به چه کنم چه کنم مبتلا نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: تکلیف سخت را امام به ما خواهد گفت چگونه انجام دهیم، در عصر نبوت ولی خدا پیامبران الهی هستند، در عصر امامت ولی خدا ائمه معصومین(ع) هستند و در عصر غیبت ولی خدا ولی فقیه است و امام زمان(عج) به ما توصیه کرده‌اند به ایشان در عصر غیبت مراجعه کنیم و اگر پشت سر ایشان حرکت کنیم هدایت ما تضمینی است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات