۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۶۵۰۹۷

چرا برخی دعاهای انسان مستجاب نمی شود؟

چرا برخی دعاهای انسان مستجاب نمی شود؟
استاد حوزه علمیه در پاسخ به دلیل عدم استجابت برخی از دعاها، گفت: استجابت به معنای دریافت پاداش الهی بر اساس حکمت الهی است؛ نه همان چیزی که از خداوند در خواست شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید یزدی معاون فرهنگی دادگستری قم در سخنانی با اشاره به آیه 60 سوره مبارکه غافر، گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید: مرا بخوانید تا شما را بپذیرم و استجابت کنم و بدانید که انسان هایی که از عبادت من تکبر می ورزند، به زودی وارد جهنم می شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دعا، در لغت به معنای خواستن و توجه مدعو به داعی است، عنوان کرد: اصل دعا توجه به خداوند متعال است و به درخواستی که از او می شود، سؤال گفته می شود.

حجت الاسلام یزدی افزود: در مکتب شیعه عمل مناسب، بسیاری از تقدیرات را تغییر می دهد؛ در این مکتب، با سؤال کردن و خواستن می توان به مراتب بالا رسید به شرطی که تلاش لازم نیز به همراه آن باشد.

استاد حوزه علمیه به آداب دعا در روایات اشاره کرد و اظهار داشت: بردن نام خدا، اقرار به اشتباه، تضرع، فرستادن صلوات بر محمد و آل او از آداب استجابت دعاست.

وی انجام دعاهای حرام و دل خوش کردن به دعا بدون تلاش را از موانع استجابت دعا عنوان کرد و ابراز داشت: اگر موانع استجابت، برداشته شده و مؤدب به آداب ادعیه شویم، حتما استجابت اتفاق می افتد؛ البته گاهی استجابت دعای ظالمان به معنای گرفتار شدن آن ها در عذاب است.

حجت الاسلام یزدی با طرح این سؤال که خداوند متعال در این آیات قرآن کریم به صورت مطلق خبر از استجابت داده اما چرا دعای برخی از افراد پذیرفته نمی شود؟، گفت: استجابت به معنای پاداش الهی به شخص است؛ نه دقیقا همان چیزی که از خدا خواسته شده است؛ بلکه چیزی به شخص داده می شود، که براساس حکمت الهی، به سود او باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: دعا نقش فراوانی در ساخته شدن آینده مؤمن دارد؛ اما نباید از اهمیت کار، تلاش و کوشش در راه رسیدن به اهداف بزرگ غافل شد.

وی با بیان اینکه خداوند قاضی الحاجات است و خیر را نصیب انسان می کند، عنوان کرد: بسیاری از چیزهایی که ما از خدا می خواهیم به سودمان نیست؛ مثل اینکه بچه ای از مادرش چاقوی تیز بخواهد، اما مادر در مقابل غذای مقوی به او می دهد./1350/پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
فرمایشات بجایی بود.
3
2
خبر درستش کنید
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تایید..
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
سلام
0
0
رضا طهماسبی کد ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
باسلام
نظر به انجام در ارسال گزارش به وسعت بسیار بالا به مقامات و مسئولان محترم نظام پیرو کامنتهای ارسالی : ارسال آن وفق گزارشات " شکوه هاست از ارواح طیبه و خون های نورانی شهدا و ناله هاست بر مزار قبور همیشه نورانی وگلباران شهدا در مظلومیت ۰ ۰ ۰ و تاوان عشق ۰۰۰ و خدشه بر حرمت ۰۰۰" ٭ وطبق فرمایشات بنیان گذار کبیر انقلاب امام راحل رحمة الله علیه در خصوص عناصر ۰۰۰ مرکزاسنادانقلاب اسلامی ٭ ونکاتی ۰۰۰ که .... پاسخ گوی جمیع مقامات محترم نظام خواهند بود ۰ رضا طهماسبی ...
0
0