۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۶۶۵۷۹۵
نماینده خبرگان:

در تبیین ابعاد نظری نظام اسلامی کوتاهی کرده ایم

در تبیین ابعاد نظری نظام اسلامی کوتاهی کرده ایم
اسماعیلی در مورد پرداخت دیر هنگام به تقویت پایه‌های نظام گفت: ما باید از روز ۲۳ بهمن ۵۷ به تقویت بعد نظری نظام می‌پرداختیم و در این حوزه متأسفانه کم کاری داشتیم.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم رونمایی از کتاب فقه، سیاست و حکومت که در موزه دفاع مقدس و تالار هویزه برگزار شد، خاطرنشان کرد: کتاب ها را می توان از منظرهای مختلفی ارزیابی کرد. اگر بخواهیم از بعد نویسنده این اثر آن را ارزیابی کنیم، من به دانش منهای اخلاق اعتقاد ندارم و بقول یکی از اساتید و علمای اخلاق حرف را باید از دهان پاک یاد گرفت و نوشته را هم باید از قلم پاک دید و استفاده کرد.

اسماعیلی با اشاره به موضوع این کتاب خاطر نشان کرد: موضوع این کتاب یک موضوع روز و مبتلا به جامعه بوده و نویسنده با اینکه می توانست به کتاب های دیگری بپردازد ولی این موضوع را انتخاب کرده است و این جای تقدیر دارد.

وی در ادامه گفت: شهید مطهری با اینکه می توانست کتاب هایی در باب های فقه بپردازد و جایگاه علمی خود را نشان دهد این کار را انجام نداد و کتاب هایی در حوزه های مورد نیاز جامعه نوشت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در باب امتیاز شهید مطهری نسبت به بقیه افراد اظهار داشت: شهید مطهری احساس نیاز جامعه را که می دید حتی کتابی مثل داستان و راستان را نوشت و با اینکه به ایشان گفتند که این کتاب را با نام خود چاپ نکنید و این کتاب در شأن شما نیست قبول نکرد زیرا نیاز جامعه را در این کتاب می دید.

اسماعیلی درباره تشخیص احساس نیاز در جامعه خاطرنشان کرد: تشخیص اینکه بفهمیم که اکنون جامعه به چه چیزی احتیاج دارد بسیار مهم است و دکتر دارابی بخاطر بودن در متن جامعه و ارتباط خوب با دانشجویان و اساتید این احساس نیاز را تشخیص داده و این کتاب را بخاطر همین احساس نیاز به چاپ رسانده است.

وی در ادامه با اشاره به پایه گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای فقه گفت: سر سلسله این نظام مقدس که امام خمینی(ره) است خود یک فقیه و عارفی بدون خدشه بوده و این بعد امام در انقلاب اسلامی بسیار مهم بوده، زیرا شاه برای چیره شدن بر ایشان سعی کرد این بعد را زیر سؤال ببرد ولی نتوانست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت امام با استفاده از بعد فقاهت خود توانستند حماسه هشت سال دفاع مقدس را رغم بزند.

اسماعیلی در باب پرداختن به مسأله ولایت فقیه اظهار داشت: نباید در مورد اساس نظام با سهل انگاری برخورد شود و ما به هر اندازه بتوانیم باید در تقویت مفهوم ولایت فقیه کوشش کنیم و این پرداختن ها باعث می شود در دفتر اعمال ما ثبت و ضبط شود.

وی درباره فرق امام خمینی(ره) با دیگران در مورد فقه خاطر نشان کرد: فقه حضرت امام فردی و فرعی نبود و شما می دیدید که در گذشته فقه فرعی بود و به مسائل فقهی مانند جهاد، قضاوت و امر به معروف و نهی از منکر توجه نمی شد ولی در فقه امام این نگاه فرعی تبدیل به نگاه اصلی شد. همچنین فقه فردی نیز به اجتماعی تبدیل شد و به فقه به عنوان تئوری جامعه از گهواره تا گور نگاه شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در مورد پرداخت دیر هنگام به تقویت پایه های نظام گفت: ما باید از روز 23 بهمن 57 به تقویت بعد نظری نظام می پرداختیم و در این حوزه متأسفانه کم کاری داشتیم.

اسماعیلی با اشاره به رها نکردن چنین کارهایی خطاب به نویسندگان این اثر اظهار داشت: من از این بزرگواران تقاضا دارم جلد دوم و سوم این کتاب را هم پیگیری کنند و از این دست موضوعات را در دستور کار خود همچنان حفظ کنند؛ این کتاب به دنبال حقیقت بوده و چه از متن و چه از ضمائم آن قابل استفاده و سودمند است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های این کتاب گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های این اثر امانت دار بودن آن است زیرا خیلی از آثار بخاطر نبودن قانون کپی رایت این امانتدارای در آنها رعایت نمی شود.

اسماعیلی در پایان صحبتش درباره موضوعات نظام اسلامی خاطرنشان کرد: نپرداختن به چنین موضوعاتی متأسفانه سبب می شود که عده ای خیال کنند که نظام مقدس اسلامی بعد از 40 سال علم اقتصاد اسلامی ندارد./826/پ202/ق

ارسال نظرات