۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۶۷۹۵۰
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد؛

سیر تکامل مدیریت و راهبری تحولات فضای مجازی

سیر تکامل مدیریت و راهبری تحولات فضای مجازی
بهمنی گفت: ما نیاز داریم در سیر تکاملی مدیریت و راهبری تحولات فضای مجازی، رویکرد تمدنی را جدی تر بگیریم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیر تطور مواجهه کشور با تحولات فضای مجازی را با چند رویکرد قابل شناسایی دانست و در توضیح آن گفت: رویکرد فناورانه و زیرساختی، رویکرد امنیتی و صیانتی، رویکرد اقتصادی و کسب و کاری و رویکرد فرهنگی و اجتماعی از جمله این رویکردها می‌باشد.

وی با بیان اینکه در دوره­های مختلف از دهه ۷۰ به این سو، ساختارسازی و برنامه­های مدیریت فضای مجازی، غالباً ترکیبی از این رویکردها را می­توان شاهد بود، تصریح کرد: منتها در هر دوره، یک یا دو رویکرد غلبه داشته است؛ مثلا در دوره­ای که شورای انفورماتیک در کشور شکل می­گیرد، طبعاً سیاست‌گذاری­ها و پروژه­ها و حتی دست­اندرکاران ارشد آن را مبتنی بر رویکرد فناورانه می­توان طبقه­بندی کرد.

بهمنی ادامه داد: از طرفی دوگانه فرصت ـ تهدید در مواجهه با تحولات فضای مجازی هم دوگانه­ای بوده است که همواره رفت و برگشت بین دو سوی این دوگانه را شاهد بوده و هستیم. حتی ما شاهد بوده‌ایم که در اوایل کرونا، عده­ای کرونا را یک زمینه­سازی برای تشدید نفوذ از طریق فضای مجازی توصیف کردند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تأکید کرد: از یک منظر تحلیلی، ویژگی این چندسال اخیر در سازماندهی و برنامه­ریزی مواجهه با تحولات فضای مجازی که با محوریت و راهبری شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی رخ داده است، تلاش برای وزن دادن و تقویت رویکرد اقتصادی و رویکرد فرهنگی اجتماعی در مواجهه با تحولات فضای مجازی است. البته این به این معنی نیست که اقتضائات و الزامات فنی و امنیتی که در شرایط جنگی و تحریم نیاز جدی­تری به آن داریم نادیده گرفته شده باشد.

بهمنی با بیان این اعتقاد که ما نیاز داریم، در سیر تکاملی مدیریت و راهبری تحولات فضای مجازی، اتخاذ رویکرد تمدنی را جدی­تر بگیریم، افزود: به نظر بنده اهم ویژگی­های مفهومی ـ روشی این رویکرد را می­توان این‌گونه برشمرد؛ محوریت دادن به اعتلای الگوی همزیستی انسانی بر بسترهای نوین، راهبری و مدیریت فضای مجازی در مقیاس بازآفرینی الگوی حکمرانی، جامع­‌نگری یعنی الزامات و اقتضائات ابعاد مختلف را به صورت توأمان لحاظ کردن، نظام واره­گی نظام ارتباطی و تأثیر و تأثر ابعاد مختلف و بازیگران مختلف را به صورت متوازن مدنظر قرار دادن و آینده­پردازی تحولات فضای مجازی.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال جایگاه مبحث سواد رسانه‌ای را به سه ویژگی تبیین و در تشریح آن اظهار کرد: سواد رسانه‌ای را باید رکن انتقال به الگوی حکمرانی نوین بدانیم. سواد رسانه‌ای را باید لازمه اعتلای هم‌زیستی انسانی در فضای مجازی بدانیم و سواد رسانه‌ای را باید لازمه صیانت، امنیت و اقتدار فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی بدانیم. چرا که هم‌زیستی انسانی متعالی و اقتدار فرهنگی و اجتماعی از الزامات حیاتی شکل‌گیری الگوی نوین حکمرانی و تمدن نوین اسلامی است.

ارسال نظرات