۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۶۷۰۰۰۳
حجت الاسلام والمسلمین لونی:

مبانی فکری علامه مصباح منافع غرب معاشان را به خطر انداخته است

مبانی فکری علامه مصباح منافع غرب معاشان را به خطر انداخته است
استاد حوزه گفت: کسانی در داخل هستند که به پیروی از اربابان غربی خود منافعشان با مبانی فکری علامه مصباح به خطر می افتد و از آنها انتظاری جز تخریب نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی الیگودرزی عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به کسالت آیت الله مصباح یزدی و ابراز خوشحالی برخی از بیماری ایشان، گفت: برخی در مقابل ایشان فقط منتقد نبودند، بلکه نسبت به ایشان حقد و کینه داشتند و این کینه ریشه علمی و دانشی نداشت.

وی بیان داشت: آیت الله مصباح با حضور در مجامع علمی متشکل از فرق و ادیان مختلف و نیز دانشگاه هایی از سراسر دنیا به معرفی دین مبین اسلام با زبان علمی پرداختند و توانستند بذر این دین بزرگ را در در دل بسیاری از متفکران مسیحی بکارند.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: بسیاری از متفکران مسیحی به دعوت ایشان در موسسه امام خمینی (ره) حضور می یافتند و نشست های مشترکی بین متفکران ادیان به ابتکار ایشان شکل می گرفت که حضور اندیشمندان بزرگی همچون لگنهاوزن و دیگران را به همراه داشت و این زمینه فراهم شد تا پیشگامان ادیان مسیحی و دیگر ادیان بی واسطه به معرفی دین خود بپردازند.

وی بیان داشت: جذب دانشجویانی از سراسر جهان و اندیشمندان بزرگی نظیر آقای لگنهاوزن که یک دانشمند آمریکایی مسلمان شده است و اکنون عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می باشد همگی از برکات وجود آیت الله مصباح است.

حجت الاسلام والمسلمین لونی اظهار داشت: گفت و گوی بین ادیان شاهکار علامه مصباح بود و ایشان توانستند در قالب موسسه ای که تأسیس کردند تبادل دانشجو و دانشمندان، گفت و گو بین دانشگاه ها و مراکز آکادمیک و علمی را رونق بخشند.

وی گفت: ایشان اولویت فعالیت علمی خود را قرآن قرار دادند و بعد به سراغ فلسفه رفتند و اگر کارهای فلسفی ایشان را مرور کنیم اعم از فلسفه علم، فلسفه مدیریت و دیگر موضوعات فلسفی همه مبانی قرآنی دارد.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شخصی در مقیاس علامه مصباح با چنین سطحی از برد و نفوذ و با چنین کادر عظیمی که به واسطه مؤسسه ایجاد شده و نیز با وجود تربیت اندیشمندان بزرگ در داخل و خارج از کشور گفت و گوهای بین ادیانی را به راه انداخت اما کسانی که خواهان چنین گفت و گوهای مبتنی بر عقلانیت و فطرت نیستند وجود چنین چهره ای را بر نمی تابند.

وی بیان داشت: کسانی که صادقانه ایشان را مورد نقد قرار می دهند مورد احترام اند اما کسانی در داخل هستند که به پیروی از اربابان غربی خود منافعشان با مبانی تفکر علامه به خطر می افتند و با این وصف از این دسته انتظاری جز تخریب از نباید داشت.

حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: عظمت استاد مصباح تمام دارایی این غرب معاشان را در طی ده ها سال به خطر انداخته چرا که ایشان برترین عنصر علمی کادرساز در تشیع است و کسی را در سطح ایشان سراغ نداریم.

وی ابراز کرد: گاهی ممکن است شخصی نگاه سیاسی تندی داشته باشد و با علامه هم مرتبط باشد این دلیل نمی شود بخواهیم آن فرد را معرف اندیشه علامه مصباح بدانیم و این خیانتی بیش نیست که بخواهیم استاد را با اشخاص و دیدگاه های سیاسی آن ها معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: آیت الله مصباح یزدی که شاگرد برجسته مکتب علامه طباطبایی است، نبوغ فوق العاده ای دارد و اهل خودسازی است به همین دلیل توانست در متمرکز کردن علوم موفق عمل کند و این را به درستی درک کرد که تمامی علوم باید یک مبنای واحد داشته باشند و آن مبنای الهی و دینی است.

وی افزود: علامه مصباح به تولید علوم انسانی بر مبنای قرآن و اسلام همت دارد و به تربیت چندین نسل از شاگردان پرداخته که در عرصه های مختلف بروز و ظهور یافتند./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات