۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۷۰۳۹۰
حجت الاسلام جعفر پیشه فرد:

حکم افساد فی‌الارض در جرائم رسانه‌ای/ عقلا جرائم ضدامنیتی را برنمی‌تابند

حکم افساد فی‌الارض در جرائم رسانه‌ای/ عقلا جرائم ضدامنیتی را برنمی‌تابند
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) اجرای حکم اعدام برای افرادی که مخل امنیت هستند را امری عقلائی، شرعی و مجازاتی بازدارنده دانست.

حجت الاسلام مصطفی جعفر پیشه فرد عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با توجه به اجرای حکم اعدام روح الله زم، به بررسی مبانی فقهی این حکم پرداخت و اظهار داشت: در آیه 33 سوره مائده، حکم دو قشر مشخص شده است؛ یکی کسانی که با خدا و رسول(ص) محاربه می کنند و دیگر کسانی که در روزی زمین به دنبال فساد هستند.

وی در تعریف محارب گفت: اینها کسانی هستند که جامعه را با اسلحه تهدید کرده و امنیت عمومی را سلب می کنند. یک عنوان بغات هم وجود دارد؛ باغیان کسانی هستند که علیه امام و نظام خروج می کنند و قصد براندازی دارند. شاید بتوان زم را در زمره بغات هم تعریف کرد هرچند که در حکم وی چنین چیزی نیامده است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) با اشاره به اینکه جرم روح الله زم افساد فی الارض بوده است، بیان داشت: جرم و تباهی مفسدان فی الارض دامنه بسیار گسترده ای دارد و همه افراد جامعه را تحت تأثیر فساد خود می دهد. این افراد می خواهند همه چیز را به تباهی بکشند.

حکم افساد فی الارض در جرائم رسانه‌ای

استاد حوزه علمیه قم چگونگی ارتکاب چنین جرمی در فضای رسانه ای را مورد بررسی قرار داد و گفت: برخی با نشر اکاذیب و حیله، مخل امنیت عمومی می شود و برای جامعه گرفتاری ایجاد می کنند؛ این افراد هم مفسد فی الارض هستند.

حجت الاسلام جعفر پیشه فرد به تفاوت‌های میان عناوین مجرمانه افساد فی الارض، محاربه و بغات اشاره کرد و اظهار داشت: وجه شباهت این عناوین در سنگینی جرم است؛ بنابراین خداوند به صراحت می فرماید «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ» این افراد یا باید به قتل برسند و یا اعدام شوند و یا اینکه دست و پای آنها را قطع کنند به شکلی که مثلا دست راست فرد را با پای چپ قطع کنند.

وی در شرح عبارت « أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ» گفت: کمترین مجازاتی که برای این افراد در نظر گرفته شده، تبعید و دوری از جامعه است. البته کم و کیف این چهار حکم از اختیارات حاکم مسلمین است و او می تواند هر کدام را که به صلاح دانست اجرا کند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) افزود: خداوند در ادامه آیه می فرماید « ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا» این تنها رسوایی دنیوی این افراد است تا مایه عبرت دیگران شوند. «وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» یعنی اگر در این دنیا اعدام هم بشوند باز هم از مجازات اخروی آنها چیزی کم نخواهد شد. «إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ» مگر اینکه توبه کنند.

مجازات مخل امنیت باید بازدارنده باشد

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسانی که امنیت جامعه را تهدید به فساد می کنند باید مجازاتی در نظر گرفته شود که بازدارنده باشد. این کار عمل به حکم معین شده از سوی خداوند متعال است؛ بنابراین اقامه حدودالهی در جامعه محسوب شده و سبب نزول برکات و رحمت الهی بر جامعه خواهد شد.

حجت الاسلام جعفر پیشه فرد جرائم جاسوسی، اخلال در امنیت عمومی و براندازی را از جرائم سنگین برشمرد و گفت: همه عقلای عالم چنین نظری دارند و هیچ گاه با جرم هایی مثل فحشا، زنا و ربا قابل مقایسه نیست چراکه مرکز ثقل جامعه را هدف قرار می دهد.

وی فلسفه تشکیل حکومت و دولت در جامعه را برقراری امنیت دانست و تأکید کرد: اگر کسی کاری کند که با این اصل اولیه در تضاد باشد و امنیت جامعه را به خطر بیندازد، طبیعتا هیچ جامعه ای نمی پذیرد؛ این اصل عقلائی را همه قبول دارند و این طور نیست که صرفا در قرآن آمده باشد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) به برخی جرایم روح الله زم اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه مخابره محل تردد شخصیت های مهمی مانند حاج قاسم سلیمانی به دشمنان مسأله ساده و قابل گذشتی نیست./928/

ارسال نظرات