۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۶۸۱۸۹۵
یادداشت؛

بی‌اعتبار جلوه‌دادن تحصیلات حوزوی توسط یکی از نامزد‌ها ستم به حوزه است

بی‌اعتبار جلوه‌دادن تحصیلات حوزوی توسط یکی از نامزد‌ها ستم به حوزه است
این برداشت و تلقی، حاصل چندین دهه تلاش گفتمانی سکولار‌های روشنفکرنما است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی مهدوی امروز در یادداشتی نسبت به بی اعتبار نشان دادن مدارج تحصیلی در حوزه های علمیه در اولین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بین آقایان سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی، سعید جلیلی، سید ابراهیم رئیسی، محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی پیرامون موضوعات اقتصادی اعتراض کرد. متن این یادداشت بدین شرح است: 

تهمت، تخریب، مناظره انتخاباتی، افشاگری، تخریب رقیب، آیت الله رئیسی

«در مناظرات امروز دو بی‌تقوایی و ظلم آشکار توسط یکی از نامزدها اتفاق افتاد.

به آیت الله سید ابراهیم رئیسی نسبت داده شد که تحصیلات آکادمیک وی تنها شش کلاس ابتدایی بوده است و ایشان صرفا تحصیلات حوزوی دارد.

 ظلم اول دروغی است که درباره آقای رئیسی گفته شد در حالی که وی علاوه بر تحصیلات حوزوی، مدرک دکتری از دانشگاه شهید مطهری تهران نیز دارد.

این افترا با انتشار گسترده سوابق تحصیلی آقای رئیسی در رسانه‌ها و فضای مجازی رسوا و عیان شد.

اما ظلم دیگری که به حال خود باقی ماند و از کنارش عبور شد؛ ظلم به حوزه و روحانیت است.

یعنی اگر آیت الله رئیسی مدرک تحصیلات دانشگاهی نداشت، لیاقت و صلاحیت نشستن بر مسند حکمرانی جمهوری اسلامی را نداشت؟!

این برداشت و تلقی، حاصل چندین دهه تلاش گفتمانی سکولارهای روشنفکرنما است. افرادی که سواد و علمیت روحانیت را در بیان احکام طهارات و نجاسات و نهایت، پیش‌نمازی و اقامه‌ نماز میت نشان دادند و روحانیت را فاقد صلاحیت ورود به عرصه‌های سیاستی و حاکمیتی معرفی کردند.

اما امام امت، بنیانگذاری جمهوری اسلامی، مهر باطلی بر این انگاره پوچ زد و نشان داد بالاترین عرصه مدیریتی و حاکمیتی در اختیار علمای متقی باید قرار بگیرد که سر سفره فقه آل محمد نشسته‌اند؛ نه افرادی که صرفا جیره‌خوار علوم الحادی وارداتی و ترجمه‌شده غربی هستند.

محمد مهدی محققی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
بسیار عالی بود ممنون.
متأسفانه امروز هم شاهد بی اخلاقی و حتی بی تقوایی کاندیداهای به اصطلاح اصلاح طلب بودیم.
4
2
کاوش معنوی
Germany
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
به نظر می رسد شورای عالی حوزه باید واکنش نشان دهد. اعاده حیثیت از حوزویان بشه..
4
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
این توهین آشکار به یک فقیه و فرهیخته دانشگاهی است.
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
وحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی.

قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود.
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود.
2
1
امیرحسین امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
به نظر حقیر
این جماعت دارن آبروی نداشته خودشون رو کاملا از بین می برن
از دیروز اصل مدرک دانشگاهی آیت الله رئیسی در فضای رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر و دروغ این افراد عیان شد.
به نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه و شورای عالی نباید این توهین را بی پاسخ بگذارند.
2
1
خدیجه میرباقری
Iran, Islamic Republic of
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
با سلام و احترام از خبرگزاری محترم رسا
آقای مهرعلیزاده که مدارک آقای رئیسی را زیر سؤال می بره، یا کمترین شناختی نسبت به شخصیت آقای رئیسی نداره، یا سوابق علمی و مدیریتی ایشون رو نمی دونه، یا حوزه رو نمی شناسه که درجه و جایگاه فقاهت و اجتهاد کجاست و یا این که آلت دست یه عده نفهم عوامفریب شده.
در هر صورت او صلاحیت حضور در این عرصه را هم ندارد.
2
1
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
عرض سلام و ادب و احترام. با اینکه اینجانب دانشجو نیز بوده و دارای کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی بوده و هم اکنون دانشجوی دکتری حقوق خصوصی می باشم ولی در حوزه نیز درس خوانده و مشغول درس خارج می باشم و همیشه به طلبه بودن خودم صرفا افتخار کرده ام. روز گذشته در جریان مناظرات، جناب مهر علیزاده با وقاحت تمام اعتبار مدرک حوزه را برای اداره کشور زیر سوال برده و به ساحت مقدس علوم حوزوی و فقه و فقاهت جسارت کردند لذا مستدعی است از شما بزرگواران که این موضوع را به جد پیگیری نموده و از مسئولیت کلان حوزه در این جهت بخواهید تا با تماس با فرد مذکور او را بازخواست نموده و او را اجبار به توبه و عذرخواهی نمایند. طبیعتا بی توجهی به چنین موضوعاتی منجر به تکرار این جسارت ها بوده و خدای نکرده منجر به توهین به مقام شامخ فقه و فقاهت می گردد. با تشکر
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
حاج قاسم عزیز، شما چند کلاس سواد داشتی که عالم و آدم دوستت داشتن؟ کدوم دانشگاه درس خونده بودی که همه ژنرال های نظامی جهان حسرت دیدنتو داشتن؟
2
1