۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۸۵۹۴۰
گرانیگاه فرهنگ (۱۷)؛

طرح صیانت و قانونمند کردن فضای مجازی

طرح صیانت و قانونمند کردن فضای مجازی
حجت الاسلام فلاحیان گفت: الان هیچ ضمانتی برای کاربر داخلی نیست و هیچ حقوقی برایش درنظر گرفته نمی شود و این ها مسائلی است که در بحث صیانت از حقوق کاربران وجود دارد.

حجت الاسلام احمدحسین فلاحیان نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا به تبیین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پرداخت.

رسا- فلسفه طرح صیانت از کاربران مجازی چیست؟

ما باید ضابطه ای بگذاریم که کسی که می خواهد بیاید داخل کشورمان یک خدماتی را ارائه بدهد و کسب سود کند حتما باید قانون ما را بپذیرد و از لحاظ حقوقی به کاربر داخلی متعهد شود و الان هیچ ضمانتی برای کاربر داخلی نیست و هیچ حقوقی برایش درنظر گرفته نمی شود و این ها مسائلی است که در بحث صیانت از حقوق کاربران وجود دارد و همه کسانی نسبت این طرح شبهه دارند و فقط به دروغ پردازی برخی از رسانه های اصلاحطلب و معاندان خارجی اکتفا کردند بیایند این طرح را بخونند و بعد قضاوت کنند ضمن اینکه اصلا طرح تصویب نشده و آنچه که در مجلس تایید شد اصل شیوه بررسی بوده است که در کمیته تخصصی نظر خواهند داد و کسانی که حرفی دارند ضمانت میکنم که بیاین مجلس و در کمیته مشترک شرکت کنند و نظرات را ارائه دهد.

رسا- علت هجوم و تخریب طرح صیانت کاربران در فضای مجازی چیست؟

با اشاره به روایت حب الشیء یعمی و یصم گفت کسی که بغض مجلس داشته باشد و بخواهد مجلس را بکوبد به واقعیت توجه نمی کند که مصوبه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی چه بوده است؟ آیا تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران بوده یا تصویب چگونگی رسیدگی به طرح صیانت از کاربران؟ بلکه در آن روز هیچ طرحی تصویب نشد و فقط شیوه رسیدگی تصویب شد و بنابراین خیلی از دروغ پردازی هایی که در فضای رسانه ای منتشر کردند اصلا واقعیت ندارد و این تصویب شد که آیا در صحن علنی مجلس باید به این مساله پرداخته شود و یا در کمیسون مشترک و تخصصی که سه کمیسیون و افراد متخصصی که از بیرون می آیند این طرح را مورد بررسی قرار می دهند.

رسا- وجه امتیاز بررسی این طرح در کمیسیون مشترک به نسبت صحن علی مجلس چیست؟

 قرار است کلیه بحث های مطرح شده درآنجا از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی شود و این ضمن آن است که زمان بیشتری داریم و می توانیم در آنجا کار شبانه روزی کنیم و حتی مثل طرح جوانی جمعیت در تعطیلات هم کار کنیم و همچنین نظرات مختلف در آنجا می آید ولی ما در صحن علنی زمان زیادی نداریم و فقط نمایندگان می توانند در آنجا نظر بدهند و چون نطق، تشکر، سوال و حواشی دارد فرصت کافی برای بررسی طرح در آنجا باقی نمی ماند.

رسا- آیا می توان گفت مجلس با واگذاری طرح مذکور به کمیسیون مشترک از خودش سلب اختیار کرده است؟

طبق اصل 85 که در مواقع اضطراری مجلس می تواند طرح ها را به کمیسیون های مشترک تبدیل کند به این معنا نیست که از خودش سلب اختیار کرده است بلکه کمیسیون که کارش را انجام داد نهایتا باید بیاید در صحن علنی رای بگیرد و بعضی ها اشتباها الغا میکنند که صحن علنی اینگونه از خود سلب اختیار کرده است و این خلاف واقع است.

رسا- چرا مجلس مساله معیشت مردم را در اولویت قرار نمی دهد؟

نکته دیگری که خیلی در فضای رسانه ای به آن مانور می دهند و واقعیت ندارد این است که مجلس معیشت و اقتصاد مردم که اولویت دارد را کنار گذاشته و سراغ فضای مجازی رفته است و اگر آنها حب و بغض نداشته باشند و بیایند مصوبات یک سال گذشته مجلس را بررسی کنند می بینند که اکثر مصوبات مجلس در بحث اقتصاد و معیشت بوده و حتی بودجه 1400 نیز به نفع مردم بسته شد و درنتیجه این حرفها دروغ و در جهت تخریب مجلس است و برای کسی که نخواهد واقعیت ها را ببینید نمی شود کاری کرد.

رسا- آیا پیام رسان های داخلی ظرفیت جایگزینی پیام رسان های خارجی را دارند؟

در خصوص پیام رسان های داخلی باید گفت که دولت هیچ وقت از پیام رسان های داخلی حمایت نکرده است که بخواهد جواب دهد و خودش را نشان دهند و دولت در چند سال گذشته بودجه بیت المال را به پیام رسان های خارجی داد و پیام رسان های داخلی با وجود تحریم داخلی رشد خوبی داشتند و بعضی از نرم افزارهای داخلی مثل ایتا به نسب خودش با خیلی از نرم افزارهای خارجی برابری می کند.

رسا- آیا با طرح صیانت نرم افزارهای خارجی مسدود می شود؟

 رسانه های معاند مرتب این دروغ را می گویند که مجلس دنبال بستن نرم افزار های خارجی و فیلترکردن است اما در کجای طرح چنین حرفی آمده است و بحث این است که ضوابط و قانون تعیین شود چراکه در تمام کشورها پیام رسان هایی که رفتند و دارند تجارت می کنند قانون دارند و در ترکیه نیز چند وقت پیش قانون وضع کردند، بنابرین بی ضابطه و رها نمی شود فضای مجازی سالم و موفقی داشت.

رسا- آیا به فکر اشتغال جوانان در فضای مجازی هستید؟

آیا پیام رسان های داخلی که تولید شده است، توان، کارو اشتغال زایی جوانان ما بوده یا خیر؟ چرا دولت این ها که کار و اشتغال جوان ایرانی بوده را حمایت نکرده است ؟ ضمن اینکه بحث شبکه ملی اطلاعات یک آرمان چندین ساله نظام جمهوری اسلامی است که علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری کسی به آن توجه نکرده است و خیلی از کشورهای پیشرفته مثل کره جنوبی، روسیه و چین این کار را انجام داده اند و اگر یک روز بیایند فضای مجازی و پیام رسان هایشان را برای ما تحریم کنند آیا ضمانتی برای شغل کاربران ایران وجود دارد که الان دلشان سوخته است.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید.                                         

ارسال نظرات