۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۸۶۰۲۷
گرانیگاه فرهنگ (۲۶)؛

لزوم اقناع عمومی درباره اهداف طرح صیانت

لزوم اقناع عمومی درباره اهداف طرح صیانت
سرمدی واله گفت: طبیعتا در اینکه فضای مجازی باید قانون مند شود شکی نیست و ولنگاری و رها شدگی در این فضا اصلا قابل قبول نیست.

مقدمه: نقش فضای مجازی به قدری موثر است که حتی برخی ها معتقند دیگر این فضا، فضای مجازی نیست  و در واقع فضای واقعی شده است در اهمیت موضوع و همینطور مسائل امنیتی به این بیان اکتفا میکنیم که مقام معظم رهبری ضمن تاکید بسیار بر آن می فرماید اگر فرصت داشتم خودم مسئولیت فضای مجازی را برعهده می گرفتم و از طرفی در کل دنیا نظام مند و کنترل کردن این فضا به گونه ای که در فضای حساس جامعه و امنیتی آسیب نرساند مورد توجه است.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با کیومرث سرمدی واله نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی به تبیین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پرداخت.

رسا- نظر شما در مورد زمان مطرح شدن طرح صیانت چیست؟

طبیعتا در اینکه فضای مجازی باید قانون مند شود شکی نیست و ولنگاری و رها شدگی در این فضا اصلا قابل قبول نیست و از این جهت باید به این مسئه پرداخت اما زمان طرح این مسئله باتوجه حساسیت جابه جایی دولت و گرفتاری های شدید مردم در حوزه معیشت و اقتصاد به نظرم اگر در زمان دیگری مطرح می شد بهتر بود.

رسا- امتیاز مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس با کمیسیون مشترک در چیست؟

این بحث مطرح بود که در صحن علنی مجلس مطرح شود یا به کمسیون مشترک واگذار شود و بنده با بررسی این طرح در صحن علنی مجلس موافق بودم زیرا با توجه به اینکه هم در داخل و هم در خارج از کشور جو سنگینی را علیه حکومت راه انداختند که این ها می خواهند بگیرند و ببندند و به گونه ای فضا را مسموم کردند اگر در صحن علنی مجلس مطرح می شد و مردم در جریان دیدگاه ها و نقطه نظرات موافق و مخالف این طرح قرار می گرفتند یک اقناع عمومی صورت می گرفت و فضا دراختیار آدم های معاند قرار نمی گرفت.

ثمرات بیان طرح صیانت در صحن علنی مجلس/ لزوم اقناع عمومی از اهداف طرح صیانت

رسا-  آیا حال که بررسی این طرح در کمیسیون مشترک رای آورد، دیگر اطلاع رسانی نخواهد؟

اتفاقا تاکید کردیم حالا که اینگونه رای آورد مذاکرات و بررسی های کارشناسانه ای که در خود کمیسیون بررسی می شود باید با حضور اصحاب رسانه باشد تا مردم درجریان  دیدگاه های و نقطه نظرات قرار گیرند و این طرح به صورت پخته شده و به گونه ای که رضایت حداکثری مردم را جلب کند ارائه شود.

رسا- آیا با وجود آنکه در صحن علنی مجلس فرصت لازم برای بررسی و چکش کاری این طرح وجود ندارد بررسی این مهم در کمیسیون مشترک بهتر نیست؟

طرحی که در صحن علنی مجلس می آید قبل از ارائه طبیعتا در خود این کمسیون ها کارهای فنی و کارشناسی با دعوت از مخالفین و موافقین و اهل تخصص در این زمنیه چکش کاری می شود و خیلی از طرح هایی که در صحن علنی مطرح می شود مدت ها و ماه ها در کمیسون های مختلف و کمیسیون های فرعی و اصلی مورد بررسی قرار می گیرد و در صحن علنی نیز به نوعی مورد بررسی قرار می گیرد و درنتیجه بررسی طرح در صحن علنی مجلس مغایرتی با کار کارشناسی در کمیسون های مربوطه ندارد.

رسا- به نظر شما برای اقناع عمومی جامعه چه اقداماتی می توانستند داشته باشند؟

در فضایی که رسانه های معاند در حالتبلیغ خلاف واقع هستند و جوان های مارا که خودشان درگیر بسیاری از مسائل اولیه زندگی هستند را تحریک می کنند و با توجه به اینکه در مجلس  این طرح به صورت اینکه چه کسی مخالف و چه کسی موافق است مطرح نشد بلکه رای بین چه گونگی بررسی این طرح، در قالب کمیسیون مشترک یا صحن علنی مجلس بود تا جایی پیش رفتند و آنقدر فضا را مسموم کردند که همه فکر میکردند کسی که رای موافق داده موافق اجرای این طرح و کسی که رای مخالف داده مخالف اجرای این طرح به طور کلی است که درصورت بررسی این طرح در صحن علنی مجلس قطعا رضایتمندی بهتری در رابطه با فهم مردم از اهداف این طرح ایجاد می شد.

رسا- آیا مجلس قصد فیلتر کردن شبکه های مجازی خارجی را دارد؟

بحث فیلتر کردن یک بحث انحرافی است که توسط افراد معلوم الحال تبلیغ می شود و اصلا چنین بحثی وجود ندارد و بحث سر این است که این پلتفورم های خارجی در قالب مقرارت کشور ما فعالیت کنند و این مهم در همه کشورهای جهان رعایت می شود و اصلا فقط اینگونه امنیت و حقوق کاربران ایرانی حفط خواهد شد.

رسا- آیا با طرح صیانت اشتغال های صورت گرفته درفضای مجازی تهدید نمی شود؟

یک واقعیتی است که باید بپذیریم که فضای کاری مجازی کل ارکان کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و باتوجه به مشکلاتی که در بحث اشتغال در کشور داریم مثل ایجاد اشتغال، طبیعتا امروزه بستر فضای مجازی محل کسب و درآمد بسیاری از مردم حتی قشر ضعیف جامعه شده است و حداقل اشتغالی را برای خود دارند که در بررسی این قانون باید تلاش شود تا کسب و کار مردم تحت شعاع قرار نگیرد و اگر فضای مجازی به گونه ای محدود شود که اشتغال های کوچک قادر به ادامه فعالیت نشوند عملا به گسترش بیکاری در جامعه دامن زده ایم و به همین خاطر یک دغدغه محسوب می شود که باید با دقت بیشتر این را مدیریت کنیم.

ثمرات بیان طرح صیانت در صحن علنی مجلس/ لزوم اقناع عمومی از اهداف طرح صیانت

رسا- آیا پیام رسان های داخلی ظرفیت جایگزینی پیام رسان های خارجی را دارند؟

مشکل ما این است که الان پیام رسان های داخلی ما هم به لحاظ زیرساخت و هم امکانات فنی توان جایگزینی و مقابله با پیام رسان های خارجی ندارند و اگر ظرفیت مقابله با پیام رسان های خارجی را داشتیم مردم خیلی سمت پیام رسان های خارجی نمی رفتند زیرا تعصب مردم به داشته های داخلی زبان زد است و به هر حال یکی از دغدغه های مخالفان این طرح این است که درصورت عدم همکاری صاحبان پیام رسان های داخلی شرایط زیرساخت پیام رسان های داخلی برای برطرف کردن این نقیصه و ضعف فراهم است یا خیر؟ که طبیعتا با این شرائط موجود پاسخ منفی است و باید زیرساخت ها هم کار شود تا ما وابسته به خارج نباشیم که اگر در آینده مشکلی پیش آمد و شبکه های خارجی فعالیت خودشان را متوقف کردند ما نیز دچار آسیب نشویم.

رسا- آیا توان و امکان تقویت پیام رسان های داخلی وجود دارد؟

وقتی حضرت آقا در نشست با دولت فرمود که در خیلی از جاها انتظارات ما بر آورده نشد برداشت من است که یکی از آنجاها بحث کم توجهی دولت به فضای مجازی در داخل کشور است و نگاه به خارج که به عنوان آسیب دولت بود که فایده ای نیز نداشت یک بخش آن در فضای مجازی است که اگر توجه لازم و به موقع به پیام رسان های داخلی صورت می گرفت الان اوضاع خیلی بهتر از این بود و ما به دولت آینده خیلی امیدواریم که به این قضیه توجه کند و مجلس هم پای کار است تا به نتیجه مطلوب برسیم.   

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات