۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۸۶۱۸۶
گرانیگاه فرهنگ (۲۳)؛

مفسدان اقتصادی در کمین محدود شدن فضای مجازی!

مفسدان اقتصادی در کمین محدود شدن فضای مجازی!
علیرضابیگی گفت: در برنامه محدود کردن فضای مجازی دست های پشت پرده ای پنهان است که هدفی جزء اقتصاد و کسب منفعت شخصی ندارند و ما باید نسبت به پیامدهای آن آگاه باشیم.

مقدمه: امروزه اینترنت در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرد، به طوری که جهان جدید به صورت نظامی لبریز از اطلاعات الکترونیکی تبدیل شده است اما این پدیده دارای پیامدهای مثبت و منفی فراوان است که با برنامه ریزی متناسب می توان از دستاوردهای مثبت آن بهره برد و از ابعاد منفی در امان ماند. شمار زیادی از افراد از اقشار مختلف و با اهداف متفاوت همچون ارتقای آگاهی های جمعی، تبلیغات، ابراز نظرات در فضای مجازی شرکت دارند که نتایج مثبت در ابعاد عمومی، کمک وهمیاری، ارتقای تجربه، تفکر، سرگرمی و فعالیت های گروهی و ابعاد منفی شامل تهدید فرهنگ و رسوم بومی، اعتیاد به اینترنت، درج مطالب کذب و سوءاستفاده و کلاه برداری، قابل بحث و بررسی است.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به تبیین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پرداخت.

رسا- توضیح مختصری درباره خدمات فضای مجازی در باب نظارت بر سیاستگذاران بفرمایید؟

یکی از خدماتی که فضای مجازی به ما می کند این است که بسیاری از کج کارکرد هایی که به طور مثال در دولت آقای روحای وجود داشت به وسیله همین فضای مجازی و پیام رسان ها که قدرت قابل توجهی را نیز شامل می شود رئیس جمهور یک کشور را وادار کند داماد خود را که به عنوان معاون وزیر صمت نصب کرده بود از نظر خودش برگردد و او را برکار کند.

فضای مجازی میتواند یک وکیل مردم را که با خانواده اش با هواپیمای اختصاصی شوربختانه عازم زیارت کربلای معلای بودند و اصرارداشتن که برای روز عرفه در کربلا باشند، کاری کند که آنها تا پای پله کان هواپیما بروند ولی به واسطه فشار افکارعمومی و حجت رسانه و فضای مجازی جرئت نمی کنند سوار هواپیما شوند.

رسا- آیا به نظر شما در محدود کردن پیام رسان های خارجی دست های پشت پرده وجود دارد؟

الان یک موضوعی را در حال مطرح کردن هستیم که قطعا پشت این حرکت پشت پرده های مالی و اقتصادی وجود دارد یعنی پیام رسان های داخلی که بناست تقویت شوند از محل اعتبار  دولتی و بودجه عمومی کشور است و وی پی ان هایی که بناست فروخته شود و درآمدهایی که از این طریق به دست می آید و در عین حال صحبت اینترنت بین المللی است و در همین تهران الان پیشنهاد می آوردند که برای یک مجتمع با 200 واحد مسکونی و 200 کاربر آمادگی دارند که در ازای 500 دلار اینترنت دریافت از ماهواره را نصب کنند و ماهیانه 100 دلار بابت آبونمانش دریافت کنند یعنی عملا تمام این ساز و کارهایی که برای بستن پیام رسان های خارجی که با پهنای باند قابل توجه استفاده میکنیم ازبین رفته و عملا قابلیت کارکرد نخواهد داشت.

رسا- در این صورت امنیت فضای مجازی را چه گونه باید تامین کرد تا مثل قضایای آبان ماه ما تکرار نشود؟

همانطور که در مورد اینترنت ماهواره ای گفتم در مقابل اینترنت ملی اینترنت بین المللی مطرح می شود و آقای فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه اش این مطلب را ذکر کرده بود و این کاری به اینترنت داخل ما ندارد که بشود آن را مدیریت کرد چراکه از ماهواره دریافت می کند و ایران هیچ دخالتی در آن نمی تواند داشته باشد پس باید برای ایجاد منیت در فضای مجازی به فکر دیگر بود.

رسا- آیا می توان با جلوگیری از اینترنت بین المللی مانع از فعالیت آن شد؟  

مگر ما توانستیم در این 30 سال جلوی شبکه های دریافتی از ماهواره را بگیریم؟ هیچ تضمینی وجود ندارد که در اینترنت نیز ما مثل شبکه های ماهواره ای شویم که در اینصورت کار بهتر که نشده است بدتر هم خواهم شد و نمی توان جلوی آن را گرفت زیرا این یک پشت پرده اقتصادی دارد و فقط به نفع عده ای می شود که می خواهند کاسبی راه بیاندازند.

رسا- پس راه حل چیست و امنیت ما چه می شود؟

 ماجرای ما مثل بچه ایست که نادانسته میخ را در پریز برق فرو می کند و برق اورا می گیرد واز بین می برد و ما برای اینکه این حادثه تکرار نشود می آییم ساختمان را به طور کل از برق محروم می کنیم و در تاریکی زندگی میکنیم که مبادا کسی را برق بگیرد و این اصلا عقلانی نیست که صورت مساله را پاک کنیم درصورتیکه ما باید با امن کردن فضای اینترنتی کشور این امنیت را حاصل کنیم.

رسا- باتوجه به اینکه فصای مجازی در بسیاری از کشورها قانونمند است ولی ایران هنوز از قانون لازم برخوردار نیست، راه حل چیست؟

الان برای مواد مخدر این همه خسارت از رهگذر مواد مخدر در کشور ما وارد می شود و بسیاری از خانواده ها متلاشی شده اند و بیش از 75 درصد از آدم هایی که درزندان قرار دارند به واسطه جرایم ناشی از مواد مخدر، مستقیم یا غیر مستقیم در زندان هستند خب ما برای جلوگیری از مواد مخدر چرا نتوانستیم انسداد کامل مرزها را انجام دهیم تا مواد مخدر وارد کشور نشود؟و مگر آثار سوء آن در زندگی کم است؟ همه دزدی ها چپاول ها به واسطه مستقیم یا غیر مستقیم از مواد مخدر ایجاد شده و ما نتوانستیم کاری انجام دهید چون پشت پرده اقتصادی دارد و ما یک اقتصادی تحت عنوان اقتصاد و تجارت مواد مخدر داریم که چه بسا همان آدم هایی که با مواد مخدر در مرزها مبارزه می کنند مثل مرزبانان کلمبیا باشند که دارند کوکایین قاچاق می کنند پس عدم وضع قانون در فضای مجازی نباید مارا از دست های پشت پرده و این اقتصاد مخفی غافل کند.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار داده اید.

ارسال نظرات