۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۶۸۶۶۸۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

ضرورت توجه حوزویان و دانشگاهیان به کتاب رسالة الولایه

ضرورت توجه حوزویان و دانشگاهیان به کتاب رسالة الولایه
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغی گفت: بر عهده اندیشمندان، حوزویان و دانشگاهیان است که کتاب «رسالة الولایه» را مورد استفاده قرار دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی خود در مراسم رونمایی از ترجمه ترکی استانبولی کتاب «رسالة الولایه» که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: کتاب «رسالة الولایه» تألیف علامه طباطبایی از بهترین و دانشی ترین کتاب‌های معاصر است. رسالة الولایه، یک کتاب بیناچند دانشی و بینارشته‌ای است، از یک طرف فلسفه، عرفان و فقه است و از طرفی دیگر علم تذهیب نفس و کلام و از یک طرف معطوف به یک زندگی و سلوک اجتماعی هم هست.

وی اظهار کرد: علامه طباطبایی با اندیشه‌ورزی و خردورزی مختص به خود که از یک تعقل و عقل انسجام بخش و هماهنگ کننده به صورت نظریه‌ای برخوردار بود، از این چند دانش استفاده می‌کند و نظریه‌ای ارایه می‌کند که این چند دانش کنار هم می‌نشینند. به نوعی همگرایی معقول علمی قابل دفاع که حقیقت را باز می‌تاباند در این کتاب بین این چند دانش ایجاد می‌شود که این یک ویژگی اساسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغی افزود: ویژگی دومی که این اثر ارزشمند دارد، این است که این کتاب براساس چندگانه اندیشی که مختص علامه ططباطبایی بود شکل گرفته است. یکی از شاخصه‌های ایشان این بود که چند لایه و چند گانه اندیش بود.

وی همچنین بیان کرد: فی المثل؛ بین لب و قشر، ایشان جمع می‌کرد و یکی از راه‌های پاسخگویی ایشان نسبت به مسائل زمانه براساس دین، تفکیک بین مغز و پوسته بود. این دوگانه اندیشی و دوگانه پردازی علامه طباطبایی است که پوسته‌ای را برای بعضی از تعالیم اسلامی همراه با اعتقاد به یک مغز و لپ و ثابت بودن آن مغز و لپ برای همیشه پوست اندازی، این نگاه را به صورت عمیق و فلسفی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغی مطرح کرد: از دوگانه پردازی‌های علامه طباطبایی می‌توان بحث آسمان و زمین را برشمرد. ایشان بین فطرت و ارتباط با دین با تحولات زمانه جمع کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های رسالة الولایه این است که به رقم آنچه که به ذهن می‌آید، عرفان یک امر درونی است و انزوا ساز برای انسان است.

وی اذعان کرد: عارف کسی است که از جامعه بگریزد و در انزوا، خلوت تام و تمام بسر ببرد و با اندیشه‌های اجتماعی قهر کند یا بی ارتباطی نشان دهد. علامه طباطبایی در این کتاب عرفانی که معرفی می‌کند در یک نظم هماهنگ و مجموعه هماهنگ با تعالیم دیگر از جمله شریعت و تعالیم شریعت رابطه برقرار می‌کند، بلکه همگرایی پیدا می‌کند و نقش تکمیل و تکامل نسبت به هم را پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغی با بیان اینکه عقلانیت فراطائفه اندیشی در رسالة الولایه به وجوه به چشم می‌خورد، گفت: یعنی مشاهده می‌کنیم علامه طباطبایی به گونه‌ای این ولایت و امر باطنی را معرفی می‌کند که این روی به سمت همه انسان‌ها و مذاهب می‌آورند و این از توانایی‌های اندیشه علامه طباطبایی است که با نگاه خود در این کتاب یک نظم فراگیر و قابل عرضه و استفاده و وحدت بخشی را میان جوامع ایجاد می‌کند.

وی افزود: کتاب «رسالة الولایه» پاکی و پاکیزه گرایی را در یک سلسله مراتب و متناسب با اندیشه و عقل انسانی که به ذوق می اندیشند و به دنبال یک راه و رسم مهم، دقیق، قابل اعتماد و علمی می‌گردند، تعریف می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نظریات موجود در این اثر ارزشمند به خوبی یک چشم‌اندازی را فرا روی پاکیزه گرایان آن هم در یک مجموعه فکری هماهنگ با اضلاع و اجزای دیگر شریعت دین ارایه می‌کند و این کتاب از این منظر از این اهمیت برخوردار است.

وی در ادامه، گفت: کتاب «رسالة الولایه» ویژگی‌های بسیار زیادی دارد، فقط این نکته را محل توجه باید قرار داد که این اثر ارزشمند در این حوزه به دلیل توانایی فوق العاده ایجاد واژگان و مصطلحات لازم، ایجاد افکار و مبانی آن در ارتباط با موضوع کتاب تا آن جا پیش رفته است که به مثابه تأسیس یک دانش پیش رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغی بیان کرد: اگر این کتاب با این اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها عرضه شود به دلیل اینکه محتوی و متزمل چند نظریه و تئوری مختلف است، توان و ظرفیت آن را دارد که تبدیل به یک دانش شود.

وی در پایان در سخنانش، تأکید کرد: به طورکلی، بر عهده اندیشمندان، حوزویان و دانشگاهیان است تا این کتاب را در سر حد تعمیق و توسعه به پیش برانند و بتوانند این امر بینارشته‌ای و دانشی را به مرحله بالاتر و ملموس تر و مورد استفاده تر قرار دهند.

بنابر اعلام اين خبر، با همکاری مرکز ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکیه، مراسم رونمایی از ترجمه ترکی استانبولی کتاب «رساله الولایه» اثر علامه طباطبایی(ره) با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمود صدقی‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان در آنکارا، حجت‌الاسلام والمسلمین حميد پارسانيا، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغي،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسين خسروپناه و حجت‌الاسلام والمسلمین صادق حسن‌زاده، مترجم كتاب، اكرم كلش، حسن قناعتلي، مترجم كتاب به زبان تركي استانبولي و احمد تورگوت در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

کتاب «رسالة الولایه» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شده است. در این کتاب، مترجم علاوه بر ترجمه متن رساله الولایه از زبان عربی به زبان ترکی استانبولی با استفاده از سه شرح صورت گرفته بر رساله مذکور از آیت الله جوادی آملی، مرحوم آیت‌الله صانعی زنجانی و محمد حسین رحیمی، شرح رساله را از زبان فارسی به زبان ترکی استانبولی ترجمه کرده است./۹۸۸/

ارسال نظرات