۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۸۷۷۲۵

دلایل اصلی شکل گیری مشکلات مذهبی در جمهوری قزاقستان

دلایل اصلی شکل گیری مشکلات مذهبی در جمهوری قزاقستان
دوسای کِنژِتای به دلایل اصلی شکل گیری مشکلات دینی نام اشاره کرد و گفت: اساساً در جامعه ما بیشتر مشکلات مربوط به دین به دلایل روانی و شناختی ظاهر می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، دوسای کنژتای در پست خود در فیسبوک با تأکید بر این که مسئله دین اهمیت بیشتری پیدا می کند و همه نمایندگان جامعه را بی تفاوت نمی گذارد، نوشت: نظرات، پیشنهادات و مطالبات ارائه شده در رسانه ها در 10 سال گذشته در زمینه اسلام، امکان تعیین موضوعات و جهت های اصلی مشکلات دین در کشور را فراهم می سازد. این مشکلات شامل کمبود متخصصان دینی، آسیب در سیستم تربیت دینی و انفعال مدیریت دینی است. در نتیجه، ما در مورد مفاهیم معنویت، تقدس، حج، مذهب، وهابیت، بنیادگرایی، امنیت دولتی و سایر موارد اختلاف نظر داریم.

به گفته دوسای کنژتای، این واقعیت که دین در مرکز توجه عموم قرار دارد با خروج دین از مرزهای وظایف اصلی خود توضیح داده می شود.

وی نوشت: این وضعیت به دو دلیل می تواند بوجود آید. اول، اگر آگاهی دینی را نمی توان نوسازی نمود، دین بخش مهمی از کارکرد خود را از دست می دهد. ثانیاً، دلایل مختلفی می تواند مانع شکوفایی و توسعه دین باشد. و در این مورد، دین، خود را محدود می کند. یعنی نمی تواند به طور کامل در جامعه کار کند. این امر در قزاقستان نیز نمود دارد.

به گفته وی، خود دین هرگز مشکلی نخواهد بود. دوسای کنژتای در ادامه گفت: دین چگونه می تواند مشکل ساز شود، اگر کانون الهی است که برای حل مشکلات نازل شده است؟ اما اگر دین نتواند از نظر شناختی، علمی، ایدئولوژیکی و معنوی، تعادل عملکردی را در جامعه ایجاد کند، می تواند شرایط منفی دیگری را از جمله تبدیل شدن به یک مورد نفرت و دشمنی گروه های مختلف ایجاد کند. اساساً در جامعه ما بیشتر مشکلات مربوط به دین به دلایل روانی و شناختی ظاهر می شود. بنابراین ، مشکل اصلی، در دانش دینی مسلمانان کشور ما نهفته است.

در دین انقلابی وجود ندارد

به گفته این کارشناس دینی، در رسانه ها دیدگاه هایی در مورد اسلام وجود دارد که با هیچ علم و مبانی تحلیل دینی، تاریخی، معرفتی و پدیدارشناسی منطبق نیست. بنابراین، هنگام انتشار مقالات در رسانه ها، باید به سطح دانش مذهبی نویسندگان توجه نمود.

وی افزود: پیش از همه، هر نویسنده یا پژوهشگر در زمینه دین باید بتواند بین ایمان مذهبی - عقیده (اعتقاد) و دانش دینی تمایز قائل شود. ایمان دینی یکی است. بنابراین اسلام نیز یکی است. اولی و دومی وجود ندارد. و دانش دینی زیادی وجود دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد که هیچ انقلابی در دانش دینی وجود ندارد، دین فقط سیر تکامل دارد.

دوسای کنژتای در پایان نگارش خود گفت: این خواست خداست. اگر خداوند تغییرات و توسعه انقلابی را می خواست، در یک زمان قرآن کامل را به دست پیامبر اسلام (ع) نازل می کرد. اما این کتاب در طول 23 سال نازل شده است. اینجا حکمت بزرگی برای من و شما وجود دارد. نزول حکمت خدا از طریق نبوت، در قلب آگاهی و سپس ایمان را القا می کند. از طریق تغییرات درونی، جامعه خارجی نیز تغییر می یابد. تحولی در محتوای ارزشهای جدید و قدیم، آداب و رسوم، حرام و حلال، خوب و بد و غیره رخ داد. و به صورت طبیعی و تکاملی. این روند به ویژگی اصلی سیستم تفکر و جهان بینی شرق تبدیل شده است./۹۸۸/

ارسال نظرات