۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۹۷۴۹۸

تحلیل هفته

تحلیل هفته
مسأله‌ای که لازم است رییس مرکز خدمات حوزه بدان اهتمام بیشتری ورزد، تنویر و پاسخگویی به افکار عمومی طلاب است و پاسخگوی شبهات در این باره باشید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روزنامه جمهوری اسلامی که خود را تحت اشراف رهبر معظم انقلاب می‌دانست و معتقد بود نماینده حزب جمهوری است، ایامی است به جمع روزنامه‌های زنجیره‌ای و غربگرا پیوسته و در شماره روز شنبه‌ خود، این خبر را نقل کرده است که «محب‌الله موفق از تک‌تیراندازان ماهر گروه طالبان، شهردار میمنه مرکز ولایت فاریاب شد». این روزنامه اینگونه مطلب را پرورش داده که: «شباهت‌های طالبان با ما، دارد آشکارتر می‌شود»! و از این طریق به کنایه، زاکانی شهردار جانباز تهران که عمر خود را در خدمت به اسلام و انقلاب سپری کرده و در جبهه‌های جنگ تحمیلی به افتخار جانبازی نائل شده است، با تک‌تیرانداز طالبان مقایسه کرده و برابر نشانده است.

مسأله دیگری که باید یادآوری کرد این است که مشکل اصلی لیبرال‌های داخلی با طالبان به ضدآمریکایی بودن آن باز می‌گردد و اگر چنین نبود، هیچگاه به مسأله طالبان وارد نمی‌شدند. مسیح مهاجری در طول امسال بارها دست به عملیات انتحاری زده که خبرگزاری رسا طی مطالبی به نقد آن پرداخته است؛ شاید آخرین عملیات آن را بتوان موج سواری از سخنان حضرت آیت الله صافی در دیدار با قالیباف دانست.

امثال مسیج مهاجری، محمد قوچانی، سروش محلاتی و... از ابتدای امسال در یک خط و با یک جهت تخریب جبهه انقلاب را با روش‌های مختلف کلید زده اند که به نظر می‌رسد قصد دارند رسانه‌های انقلاب را به خودشان مشغول کنند درصورتی که اکنون رسانه‌های انقلابی باید دستاوردهای دولت جدید، مشکلات ناشی از مدیریت دولت پیشین و افق پیش رو را روشن کنند.

 

تحلیل هفته

 

پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان!

در روز دانشجو رییس جمهور دیداری با تشکل‌های مختلف دانسجویی اعم از موافق و مخالف داشت که حقیقتا انتقادات صریح و بی‌پرده‌ای بیان شد. تنها چیزی که از رییس جمهور دیده شد لبخند، پاسخگویی و روشگری بود. یادمان می‌آید که وقتی ایشان رییس قوه قضائیه نیز بودند با دانشجویان دیدار و به نکات آنان گوش کردند و این نه اولین باری بود که رئیسی با دانشجویان دیدار داشت و نه آخرین مرتبه خواهد بود.

این روحیه نه فقط در رییس جمهور بلکه در سایر رؤسای فوا نیز وجود دارد که با سعه صدر در بین مردم حاضر شده و به سخنان آنان گوش می‌کنند و انتقاد می‌شنوند؛ اما از دولت قبل چه بگوییم که شعار می‌دادند پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان، در صورتی که فقط از رئیس دولت قبل بالغ بر 50 توهین به منتقدان به ثبت رسیده و وی تصریح کرد که «وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است»!

همچنین گفتنی است در سال‌هایی که حسن روحانی رئیس جمهور بود و ادعا می کرد «روز دانشجوی دولت من متفاوت است»، غالبا از سخنرانی دانشجویان منتقد در دانشگاه‌ها جلوگیری می‌شد و تقریبا به هیچ منتقدی اجازه حضور در مراسم روز دانشجو داده نمی‌شد؛ جالب آنکه روحانی در مراسمات روز دانشجو که یا بدون حضور دانشجویان و یا با حضور دانشجویان گزینش شده شرکت می‌کرد بر ضرورت نقد، نیاز دولت به انتقاد، دانشجو باید دیده بان باشد و... تاکید شدید داشت.

 

تعداد بازدید : 5

 

مذاکرات وین و دست‌کاری نرخ ارز

آیت الله رئیسی روز سه‌شنبه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف در سخنرانی خود گفت: «خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته های خود را به ملت تحمیل کنند؛ دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.

رئیسی همچنین تأکید کرد: منابع ارزی کشور نگران کننده نیست و علی رغم تحریم و تهدید ثابت کردیم که می توانیم صادرات نفت و میعانات را بیشتر از قبل انجام دهیم. اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده ای که تلاش می کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیدا به آینده روشن کشور امیدوار هستم.

گفتنی است از آنجایی که مشخص است تیم مذاکره کننده جدید زیر بار زور نمی‌رود و معتقد نیست هر تعاملی بهتر از تعامل نکردن است، احتمال به نتیجه نرسیدن ایران با زورگویان جهانی زیاد است و به همین خاطر عده‌ای معاند داخلی و خارجی که شعارشان تعامل با امریکا است در پی این هستند اوضاع را این گونه جلوه دهند که چون برجام پیاده نشد و دولت رئیسی نتوانست با دنیا _بخوانید آمریکا_ تعامل کند، نرخ ارز بالا و پایین می‌شود و چاره ای جز مذاکره با آمریکا نیست و ما نمی‌توانیم از برجام خارج شویم.

اما حضرت آیت الله جوادی آملی به حق امروز در دیدار با وزیر امور خارجه فرمودند که: اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی آن قرارداد عوامانه نوشته شده است. همچنین ایشان ادامه دادند: «بعد از دست دادن با دشمن باید انگشتان دستمان را بشماریم.» اما هنوز می‌بینیم عده‌ای با قوت مشتاق صورت پذیرفتن تعامل بین ایران و آمریکا هستند و به تصریح آقای رئیسی، در نرخ ارز دستکاری می‌کنند.

 

تحلیل هفته

 

نمازخانه موسسه تنظیم و نشر امام

اخیرا علی خضریان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: چند روز پیش، شب هنگام از مسیر قم به تهران برمی‌گشتم. نماز صبح به حرم مقدس حضرت امام خمینی(ره) رسیدم. می‌خواستم برای زیارت و نماز صبح وارد حرم شوم. متأسفانه حرم کاملا تعطیل بود و مردم این مرز و بوم در مقابل حرم و در سرمای فضای باز در چادر مسافرتی بودند؛ حرم امام خمینی با هزینه چند ده میلیاردی برای مستضعفین و مردم ساخته شده است. حرم امام خمینی امروز قابلیت یک نمازخانه ساده را هم ندارد. تولیت حرم امام خمینی(ره) باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد. کشور باید در زمینه فرهنگی فعال باشد.

همچنین حجت الاسلام نیک بین بر این نکته تأکید کرده که: مردم قضاوت خواهند کرد که آیا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در اعتلای فکر، اندیشه، بیانات و سیره امام راحل به درستی عمل کرده است یا خیر؛ امام راحل متعلق به طیف، گروه و جریان خاصی نیست، اما متاسفانه برخی در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) افکار و اندیشه های امام راحل را تئوریزه می کنند و اندیشه ها و بیانات امام را با عقاید، برداشت ها، روش، منش و متدهای خود تفسیر می کنند.

شایان توجه است دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)، موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در مجموع ۷۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه جاری و عمرانی در نظر گرفته است. واقعا سؤال تمام مردمی که حتی یک بار هم به حرم امام رفته اند و در جریان کتب منتشره موسسه نشر آثار امام هستند این است که چند درصد خروجی می‌دهد؟! و اینکه واقعا امام به دنبال اینها بود؟!

 

تحلیل هفته

 

دیدار با که؟ برای چه؟

در ادامه باید سخنی با رییس مرکز خدمات حوزه علمیه، حجت الاسلام میرمحمدی داشته باشیم و از ایشان سؤال کنیم آیا ایشان نزد همه اساتید درس خارج حوزه می‌روند و خود را ملزم به ارائه گزارش کار به آنان می‌دانند؟ تا کنون که چنین چیزی اثبات نشده ولی بنابر پذیرش آن، سؤال دیگری که پیش می‌آید این است که ترتیب دیدار با آن ها بر اساس چه مبنا و ملاکی تنظیم می‌شود که ابتدا به دیدار آقای علوی بروجردی رفتید حال اینکه ما بزرگانی را داریم که اصلا قیاس کردن آنها با آقای علوی بروجردی کار صحیحی نیست چه رسد به مقدم کردن علوی بروجردی نسبت به آنان!

مسأله‌ای که رییس مرکز خدمات حوزه باید بدان اهتمام بیشتری ورزد، تنویر و پاسخگویی به افکار عمومی طلاب است. درخواست ما این است که از خروجی جلسه‌ای که با آقای علوی بروجردی داشتید طلاب را با خبر کنید و به سؤالاتی که برای بدنه طلاب ایجاد شده، پاسخگو باشید.

 

تحلیل هفته

 

دوز سوم واکسن

در پایان اشاره دیگری به مسأله واکسن داریم. پیش از ظهر امروز برخی از مراجع تقلید دز سوم واکسن را دریافت کردند. شایان توجه است واکسن کرونا به حضرات آیات و علما نوری همدانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، دوزدوزانی تبریزی، گرامی قمی، محقق داماد، موسوی، مسعودی خمینی تزریق شد و ایشان نیز در این مراسم بر رعایت مسائل بهداشتی و تزریق واکسن تاکید کردند.

ارسال نظرات